به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته می‌باشند:

 

استقرار دومین زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی

در بحبوحه تنش‌‌ها با کره شمالی، مقامات نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کردند که زیردریایی «یواس‌اس آناپولیس» برای بارگیری تجهیزات نظامی وارد پایگاه دریایی جزیره «ججو» در جنوب این کشور شده است.

در بیانیه‌ آنها آمده است که نیروهای دریایی دو کشور قصد دارند با ورود زیردریایی «یواس‌اس آناپولیس»، موقعیت دفاعی خود را تقویت کنند و برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد ائتلاف آمریکا و کره جنوبی، فعالیت‌هایی را به طور مشترک انجام دهند.

هفته گذشته نیز زیردریایی آمریکایی «یو اس اس کنتاکی» که مجهز به سلاح­‌های اتمی است وارد آب‌های کره جنوبی شد. از دهه هشتاد میلادی این اولین بار است که آمریکا این نوع زیردریایی­‌ها را به کره جنوبی می‌فرستد.

شلیک موشک توسط کره شمالی در واکنش به زیردریایی‌های آمریکا

ستاد نیروهای مسلح کره جنوبی و وزارت دفاع ژاپن روز دوشنبه دوم مرداد اعلام کردند که کره شمالی بامداد امروز به وقت محلی یک موشک بالستیک به سمت آب‌های شرق این کشور شلیک کرده است.

به نظر می‌رسد این اقدام واکنشی اعتراضی به ورود زیردریایی اتمی آمریکا «یو اس اس آناپولیس» به جزیره جِیو کره جنوبی است که در فاصله ۸۰ کیلومتری از سواحل جنوبی این کشور قرار دارد.

ستاد نیروهای مسلح کره جنوبی محل شلیک این موشک و مسافتی را که پیموده است مشخص نکرد.

حمله پهپادی اوکراین به مسکو

روسیه روز دوشنبه دوم مرداد، اوکراین را متهم کرد که با پهپاد به مناطقی در مسکو و شبه‌جزیره کریمه حمله کرده است.

در حالی که برخی از شاهدان عینی در مسکو به خبرگزاری‌ها گفتند ساختمان وزارت دفاع در بزرگراه کامسومولسکی هدف حملات پهپادی قرار گرفته است، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید معلوم نیست پهپادها در مسیر رسیدن به این وزارتخانه بودند یا مأموریت دیگری داشتند.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که قطعات یکی از پهپادهای ساقط شده توسط «ابزار جنگ الکترونیک روسیه» در بزرگراه کامسومولسکی پیدا شده است. شیشه‌های مغازه‌ها در این منطقه شکست و سقف خانه‌ای که فاصله آن تا وزارت دفاع تنها ۲۰۰ متر بود، آسیب دید.

وزارت دفاع تا کرملین، مقر رهبری روسیه، حدود سه کیلومتر فاصله دارد. ساختمان وزارت دفاع با سامانه‌های موشکی دفاع هوایی از نوع پانتسیر محافظت می‌شود.

مذاکرات کره شمالی با سازمان ملل درباره سرباز آمریکایی فراری

ژنرال اندرو هریسون، معاون ستاد فرماندهی و مدیریت نیروهای چندملیتی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگو با کره شمالی را درباره یک سرباز آمریکایی که هفته گذشته از مرز کره جنوبی گذشت و وارد این کشور شد، آغاز کرده‌اند.

این ژنرال بریتانیایی با اشاره به حساسیت گفت‌وگو‌ها از اعلام جزئیاتی مانند زمان آغاز گفت‌وگوها، شمار گفت‌وگوها و آیا اینکه کره‌شمالی واکنش سازنده‌ای نشان داده است یا خیر خودداری کرد. او همچنین اشاره‌ای به وضعیت تراویس کینگ، سرباز آمریکایی نکرد.

هریسون در یک نشست خبری در سئول گفت: «هیچ یک از ما نمی‌دانیم که این ماجرا به کجا ختم می‌شود. من در زندگی آدم خوش‌بینی هستم.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این فرماندهی هفته گذشته در بیانیه‌ای از «همکاری» همتایان کره شمالی خود سخن گفته بود؛ با این وجود مشخص نیست که آیا سخنان امروز هریسون به پیشرفت معنادار در این زمینه اشاره دارد یا خیر.

فرماندهی سازمان ملل که برای مقابله با جنگ کره ایجاد شده بود همچنان در کره جنوبی باقی مانده است تا بر اجرای آتش‌بس سال ۱۹۵۳ نظارت کند.

کرملین به دنبال تصاحب امپراتوری واگنر

به گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، کرملین با تلاش برای در دست گرفتن کنترل امپراتوری بین‌المللی و گسترده گروه شبه نظامی واگنر، به دنبال انجام یکی از پیچیده‌ترین عملیات تصاحب شرکت در تاریخ است. اما از سوی دیگر گستردگی فعالیت‌ها و سودآوری فعالیت‌‌های این گروه کار را برای پوتین بسیار دشوار ساخته است.

گروه واگنر که توسط یوگنی پریگوژین بنیان نهاده شده، متشکل از ده‌ها شرکت است که به نیابت از روسیه در نبرد علیه اوکراین می‌جنگد، امنیت رهبران دولت‌ها را در سوریه و آفریقا تامین می‌کند، در قاره سیاه عهده‌دار عملیات در معادن طلا و الماس‌اند و همچنین به عنوای یک بازوی سیاسی غیررسمی دولت روسیه عمل می‌کند.

بنابر اسناد تحریم‌های اتحادیه اروپا و خزانه‌داری ایالات متحده و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط موسسه‌های غیرانتفاعی و اندیشکده‌های آمریکایی، کانادایی و اروپایی، ساختار پیچیده شرکت‌های کاغذی، بر عملکرد گروه واگنر در خارج از روسیه سرپوش می‌گذارد و پیوند‌های این گروه را با کرملین پنهان می‌کند. همین موضوع بازخواست از دولت روسیه را در قبال فعالیت‌های این‌گروه، دشوار می‌سازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از سال‌ها انکار روابط با این گروه شبه‌نظامی، با اذعان به تامین مالی این گروه گفت که دولت روسیه طی سال‌های گذشته ۸۶ میلیارد روبل، معادل ۹۵۰ میلیون دلار به شبه‌نظامیان واگنر اختصاص داده است.

پس از شورش نافرجام ماه گذشته واگنر و ناپدید شدن رهبرش، اکنون پوتین می‌خواهد این گروه را تسخیر کند. اما وسعت فعالیت‌ها و حضور آن چنین اقدامی را بسیار دشوار می‌سازد.

ونزوئلا نه به ایران پول می‌دهد و نه کالایی برای تهاتر دارد 

مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «پولی بابت فروش کالا به ونزوئلا دریافت نمی‌کنیم و معاملات تهاتر هستند حال اینکه ونزوئلا کالایی برای تهاتر با ایران ندارد و تقریبا کشتی‌ها یک سر خالی برمی‌گردند.»

او درباره آخرین وضعیت نقل و انتقال بار بین ایران و ونزوئلا توضیح داد: «خط منظم با ونزوئلا برقرار نمی‌شود چراکه حجم بار دو کشور زیاد نیست و در سال ۳ نوبت بار جا به‌جا می‌شود. حدودا هر ۳ ایل ۴ ماه یک کشتی تجاری می‌تواند از بنادر ایران به سمت ونزوئلا حرکت کند و صاحب کالا اگر به این کشتی نرسد باید ۴ ماه منتظر کشتی بعدی بماند و به طور قطع تا ۴ ماه آینده بازار هدف را از دست می‌دهد.»

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل در مورد این ادعا که ایران می‌تواند از ونزوئلا کنجاله سویا وارد کند، اظهار داشت: «البته کشت سویا در ونزوئلا مطلوب و انبوه است، این سویا باید به روغن سویا و بعد کنجاله سویا تبدیل شود و ایران خریدار کنجاله سویا است که وارد چرخه دامداری و مرغداری کند. اما موضوع این است که کارخانه انجام این فرایند وجود ندارد.»

وزیر خارجه: آذربایجان اطمینان داده که مسیرهای ایران و ارمنستان را نمی‌بندد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود گفته است مسیر‌های ترانزیتی برای تهران و ایروان  اهمیت دارد و آقای علی‌اف اطمینان داده است که به دنبال بستن این مسیر تاریخی نیست.

آقای امیرعبداللهیان گفته است در دیدار با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در ارتباط با موضوع کریدورهای موجود در منطقه و ظرفیت‌های ترانزیتی آن و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد موانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفت‌وگو کرده است و تصریح کرد: «تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید ویژه‌ای دارند.»

او با اشاره به دیدار اخیرش با رئیس جمهور آذربایجان در باکو گفت: «آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور و بستن راه‌های مواصلاتی بین آذربایجان و ارمنستان نخواهد بود. ما نیز به مقامات آذربایجان گفتیم که تهران حتی در مواقع بحران نیز مسیر مواصلاتی آذربایجان نخجوان را مسدود نکرده است.»

واشنگتن انتقال پول به ایران را تائید کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که بخشی از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی به حسابی در عمان انتقال داده خواهد شد اما محدودیت‌ها در رابطه با استفاده از این اموال همانند گذشته خواهد بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در رابطه با اموال ایران در بانک‌های عراق گفت: می‌توانم تایید کنم که عمان تمایل خود برای دریافت بخشی از این اموال را از خود نشان داده است. ما انتظار داریم که این اتفاق رخ دهد.

وی در ادامه گفت: به گمان ما این گامی حائز اهمیت است چراکه خارج کردن این پول‌ها از عراق مهم است.

میلر بیان کرد: این اموال در حسابی در عمان نگهداری خواهند شد اما محدودیت‌های اعمالی علیه آن همانند محدودیت‌هایی است که برای استفاده از این اموال در بانک‌های عراق وضع شده بود. این بدان معناست که از این اموال می‌توان تنها برای اقدامات غیرتحریم شده از جمله کمک‌های بشردوستانه استفاده کرد و تمامی تراکنش‌ها باید از پیش به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا برسد.