به گزارش اکوایران، مقام های غربی بر این باورند که سرعت آهسته ضد حمله اوکراین علیه نظامیان روس، امیدها در باب به نتیجه رسیدن رایزنی های صلح تا پایان سال جاری را کم رنگ کرده و شبح درگیری های طولانی مدت و تمام عیار را برجسته تر کرده است.

استراتژی بایدن به بن بست رسیده است؟

به نوشته اقتصادنیوز، شواهد نشان می‌دهد که استراتژی بایدن مبنی بر حمایت میلیاردها دلاری نظامی واشنگتن به کی یف جهت داشتن دست بالای این کشور در رایزنی های احتمالی، به بن‌بست رسیده است. این گزاره همچنین توانایی غرب برای تامین تسلیحات اوکراین را به چالش کشیده و خوراک سیاسی آنهایی که مخالف حمایت های نظامی ایالات متحده به اوکراین هستند را تامین کرده است.

im-822597جان هربست، سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین و از حامیان افزایش کمک های نظامی به کیف، در این باره به وال‌استریت ژورنال گفت: وقتی همه چیز خوب پیش می رود، حمایت ها آسان تر می شودبا این حال دولت بایدن به غیر از تداوم حمایت های تسلیحاتی از کی یف گزینه ای دیگری ندارد.هربست تحلیلگر فعال در اندیشکده شورای آتلانتیک بر این باور است که عقب نشینی بایدن از جبهه های جنگ اوکراین و انفعال این کشور در این بازه زمانی صرفا موجب می شود تا سیاست خارجی رئیس جمهوری دموکرات این کشور زیر سوال برود، بالاخص آن که هنوز خروج شتاب زده نظامیان آمریکایی از افغانستان فراموش نشده است.

اعتبار از دست رفته!

با این حال، راهبرد ایالات متحده پیامدهایی دارد. بایدن اعتبار سیاست خارجی خود را در میانه کشمکشی که او آن را نبرد میان دموکراسی و اقتدارگرایی توصیف کرده قرار داده است. او بیش از 43 میلیارد دلار کمک امنیتی را در اختیار کی یف گذاشته، اما در کنگره با چالش هایی از سوی برخی از اعضای حزب جمهوری خواه روبرو است.پنجشنبه، 13 سناتور جمهوری خواه از اصلاحیه ای مرتبط به لایحه هزینه های دفاعی سالانه حمایت کردند؛ اصلاحیه ای که دسترسی به بودجه برای جنگ در اوکراین را محدود می کرد. با این همه اصلاحیه رای نیاورد چرا که بخش عمده ای از جمهوری خواهان خواهان تداوم حمایت ها هستند.

im-822598

در شرایطی که بایدن خود را برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال اینده آماده می کند، همتای روسی اش؛ پوتین، انگیزه بیشتری جهت پیشی گرفتن از غرب دارد. آن هم در شرایطی که دو نفر از چهره های جمهوری خواه که می خواهند خود را برای نامزدی در کارزار آماده کنند- دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا – از کاهش حمایت های نظامی به اوکراین می گویند.

گزینه های اندک واشنگتن

همزمان روسیه نیز تمایل کمی برای مذاکره دارد.هرچند پوتین در باتلاق جنگ اوکراین گرفتار شده اما با منتقدانی در داخل کشورش روبرو است که کرملین را مسئول شکست های پی در پی روسیه می دانند.توماس گراهام، یکی از اعضای برجسته شورای روابط خارجی در این باب گفت که روس‌ها از صحبت درباره تسلیم شدن اوکراین خوشحال می شوند به همین دلیل تصور نمی‌کنم که آنها در حال حاضر به شکل جدی علاقه‌ای به مذاکره درباره حل بحران اوکراین داشته باشند.

im-822596ضد حمله اوکراین با هدف بازپس گیری حدود 20 درصد از خاک اوکراین که در اختیار مسکو است، آغاز شد. در حالی که اوکراین برخی از جغرافیای خود را پس گرفته، اما هنوز پیشرفتی حاصل نشده که روسیه به واسطه اش ناچار شود پشت میز مذاکره بنشیند.از منظر ناظران با توجه به اینکه نه روسیه و نه اوکراین تمایلی به مذاکره ندارند، کاخ سفید در حال حاضر گزینه‌های اندکی دارد جز اینکه در مسیر باقی بماند، بدین امید که پیشرفت نهایی در میدان نبرد علیه نیروهای مستقر روسیه - یا شکاف‌های سیاسی جدید در مسکو ایجاد شود.

کی یف در انتظار معجزه

مقام های آمریکایی اذعان دارند که ضد حمله به کندی پیش می‌رود، اما باور دارند تا زمانی که اوکراین تعداد بیشتری از تیپ‌های زرهی اش را به کار نگیرد، بالاخص تیپ‌هایی که توسط ایالات متحده در پایگاه‌های اروپا مانور زرهی آموزش دیده‌اند، ارزیابی نتیجه این نبرد در هاله ای از ابهام قرار دارد.در همین راستا یکی از مقامات آمریکایی گفت: اگر آنها حملات کی یف بی حاصل باشد، ما باید راه پیش رو را تعیین کنیم.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با سی ان ان گفت که هنوز از ضد حمله اوکراینی ها زمان زیادی نگذشته، این کشور از زمانی که هدف حملات تمام عیار روس ها قرار گرفت، توانسته حدود 50 درصد از آنچه را که در ابتدا اشغال شده بود رابزپس بگیرد.

2022-01-29T033111Z_577808778_MT1SIPA000KCP9AY_RTRMADP_3_SIPA-USAیک مقام بلندپایه اروپایی گفت که ماموریت کی یف دشوار است. دولت زلنسکی چندان امید ندارد که نیروهای اوکراین بتوانند روس ها را از شرق اوکراین بیرون کرده یا کریمه را بازپس بگیرند. این مقام که کشورش از حامیان سرسخت اوکراین است، در ادامه خاطر نشان کرد:انتظار نداریم که آنها بتوانند تمام سرزمین‌هایی را که به روسیه از دست داده‌اند، پس بگیرند، بالاخص کریمه و دونباس.چالش دیگری که ایالات متحده و متحدانش با آن روبرو هستند، کاهش ذخایر تسلیحات کلیدی است، کمبودی که واشنگتن اخیراً با تامین مهمات خوشه‌ای به کیف تلاش کرد تا حدی آن را برطرف کند.

غرب بر سر دو راهی

با این همه آنگونه که برخی دیپلمات های غربی در واشنگتن می گویند، ایالات متحده ممکن است مجبور شود بپذیرد که جنگ در اوکراین به زودی پایان نخواهد یافت و متحدان باید خود را آماده کنند تا کی یف را برای درگیری که سال ها طول خواهد کشید، آماده کنند.به باورش، تنها کنش واقعی بسیج صنعتی است که به اوکراینی‌ها و روس‌ها پیام روشنی بدهد؛ پیامی مبنی بر اینکه اوکراینی‌ها چیزهایی که می خواهند را به دست می آورند.

در چنین شرایطی سوال این است که آیا ایالات متحده و متحدانش در صورت تداوم درگیری ها، اراده ای برای ادامه حمایت یا حتی گسترش آن دارند؟ کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر کانادا که هفته گذشته در مجمع امنیتی آسپن صحبت می‌کرد، آشکارا نگران توانایی متحدان غربی برای ادامه مسیر بود.او گفت: "بزرگترین ترس من برای اوکراین، در واقع، ما خودمان هستیم.