به گزارش اکوایران، طی سفر روز چهارشنبه وزیر امور خارجه چین به ترکیه و دیدارش با «هاکان فیدان»، همتای ترک خود و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در مورد موضوعات متعدد رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شده است.

به نوشته المانیتور، این اولین دیدار رسمی یک مقام چینی از یک کشور عضو ناتو است و ترکیه معتقد است که ایجاد ارتباطات برای اقتصاد خود و اروپا مفید خواهد بود؛ اگرچه همچنان مشکلات بسیاری سد راه این دو کشور برای برقراری ارتباط بیشتر است.

دیدار با یکی از اعضای ناتو

«وانگ یی»، وزیر امور خارجه تازه منصوب‌شده چین، در اولین سفر خود از سال ۲۰۱۱، در دیدار روز چهارشنبه با هاکان فیدان، همتای ترک خود و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با تمرکز بر حوزه اقتصادی، برای تعمیق همکاری‌ها گفت‌وگو کرد.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان و وانگ در این دیدار درباره روابط دوجانبه بین دو و همچنین مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کردند. اردوغان تمایل کشورش برای برگزاری اولین جلسه کارگروه همسویی طرح «کمربند و جاده» چین با پروژه کریدور میانی ترکیه را ابراز کرد. هدف این طرح ایجاد کریدوری است که مرزهای شرقی ترکیه را به جمهوری‌های ترک در آسیای مرکزی و چین از طریق حوزه خزر متصل می‌کند.

به گفته شبکه تلویزیونی عمومی TRT، تقویت روابط اقتصادی و تجاری نیز یکی از موضوعات اصلی دیدار فیدان و وانگ بود. TRT با استناد به منابع دیپلماتیک ترکیه گفت که دو دیپلمات ارشد درباره افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری متقابل در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی هسته‌ای، کشاورزی، هوانوردی غیرنظامی، فرهنگ و گردشگری گفت‌وگو کردند.

سفر وانگ به ترکیه اولین سفر یک مقام پلندپایه چینی به یکی از کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی بود که کمتر از سه هفته پس از آن صورت گرفت که ناتو در اجلاسی ویلنیوس، این ابرقدرت آسیایی را به «تلاش برای براندازی نظم قانون‌مدار بین‌المللی از جمله در حوزه فضایی، سایبری و دریایی» متهم کرد. اردوغان در تلاش برای جذب منابع مالی خارجی جهت کاهش بحران ارز خارجی ترکیه، با احتیاط سعی کرد که از بیانیه مشترک ناتو فاصله بگیرد.

افزایش ارتباطات در آسیای مرکز و مشکلات آن

اردوغان در پایان نشست سران ناتو در 12 ژوئیه نسبت به حاشیه‌راندن پکن هشدار داد: «در زمانی که خطرات امنیتی جهانی در حال افزایش است، پیشرفت همکاری و گفت‌وگوی سیاسی همه‌جانبه با شرکای خود هم در سطح دوجانبه و هم از طریق ناتو، در منطقه آسیا و اقیانوسیه طبیعی است. در این دیدار، من به ویژه تأکید کردم که این روابط باید بدون هدف قرار دادن کشور‌های ثالث تقویت شود».

با وجود پیشنهادات آنکارا، تحلیلگران معتقدند موقعیت سیاسی و رقابت اقتصادی احتمالاً همکاری بین دو کشور را محدود خواهد کرد. مشکل‌ترین مسئله در روابط آنکارا و پکن، رفتار چین با اقلیت ترک اویغور است. پس از متهم‌کردن چین به تداوم یک «نسل‌کشی» علیه اویغورها در سال 2009، اردوغان و دولتش به تدریج از انتقادات خود از پکن در این زمینه برای ترمیم حصارها با قدرت آسیایی خودداری کردند. محدودیت‌های آنکارا برای مخالفان اویغور در داخل، با سفر دولتی اردوغان به چین در سال 2019 به اوج خود رسید. وانگ در سال 2021 به ترکیه سفر کرد.

با این حال، آنکارا هنوز باید کارهای بیشتری انجام دهد تا پکن را متقاعد کند که روابط را با حفظ موضوع اویغور و روابط دوجانبه به عنوان دو مسیر مجزا، تقسیم کند.

«سونر کاگاپتای»، مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «تلاش‌های ترکیه برای ترمیم روابط با چین بر سر موضوع اویغور، اعتماد پکن به آنکارا را به طور کامل احیا نکرده است».

کاگاپتای به المانیتور گفت: «در این رابطه اعتمادی وجود نداشته و آنچه در هسته اصلی این مشکل نهفته است، روابط عمیق و تاریخی ترکیه با اویغورهای دیاسپورا و البته با اویغورها در خود چین است. ترکیه ساکت‌ شده و مهاجران اویغور نیز مجبور به سکوت شدند. اما چینی‌ها به خوبی می‌دانند که ترکیه همچنان مرکز قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دیاسپورای اویغور در خارج از چین است».

در همین حال، به گفته «نیکلاس هراس» از مؤسسه استراتژی و سیاست نیو لاین، تلاش‌های ترکیه برای قرار دادن خود به عنوان یک هاب تولیدی برای شرکت‌های غربی و روابط رو به رشد آن با جمهوری ترک آسیای مرکزی به عنوان مناطق اصلی رقابت برجسته است.

وی افزود: «ترکیه همزمان خواهان سرمایه‌گذاری چین برای کاهش چالش‌های اقتصادی داخلی است. در همین حین، ترکیه در نظر بازیگرانی مانند ایالات متحده و شرکای اروپایی و آسیایی آن که می‌خواهند با قدرت جهانی چین به رقابت بپردازند، به عنوان جایگزینی مناسب برای چین به می‌آید. همچنین چین با سرمایه‌گذاری‌های متعدد در کشورهای ترک که آنکارا نیز جزئی از آن است، نفوذ ترکیه را تضعیف کرده است.»