به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، سعد البراک - وزیر نفت کویت - به اسکای نیوز عربی گفت که کشورش حفاری و تولید در میدان گازی «الدوره» (آرش) را بدون انتظار برای تعیین مرزبندی با ایران آغاز خواهد کرد.

به نوشته العربیه، البراک پیش از این گفته بود که کویت و عربستان سعودی در میدان گازی آرش در خلیج فارس «حقوق انحصاری» دارند و از ایران خواست تا ابتدا با تعیین مرزهای دریایی خود، ادعای خود در مورد این میدان را تأیید کند.

ایران قبلاً خواستار سهمی از این میدان بود و توافق عربستان و کویت را که سال گذشته برای توسعه این میدان امضا شد، «غیرقانونی» خواند.

میدان گازی الدوره - که ایران آن را «میدان آرش» می‌نامد - در سواحل کویت در خلیج فارس واقع شده است. عربستان سعودی و کویت این میدان را منطقه بی‌طرف می‌نامند، در حالی که ایران مدعی بخش شمالی آن است.

ماه گذشته وزیر نفت کویت گفت که حفاری برنامه‌ریزی‌شده ایران در میادین گازی آرش را نخواهد پذیرفت. او تأکید کرد: «ما به طور قاطع فعالیت‌های ایران در اطراف میدان گازی فراساحلی الدوره را رد می‌کنیم». او ادعا کرد که این میدان «ثروت طبیعی کویت و عربستان است و تا زمان ترسیم مرزهای دریایی،  هیچ طرف ثالثی در آن حقی ندارد». او افزود: «از ادعاهای ایران پیرامون میدان الدره که با ساده‌ترین قواعد روابط بین‌الملل منافات دارد، غافلگیر شدیم».

وزیر خارجه کویت اضافه کرد: «کویت و عربستان به عنوان یک طرف واحد مذاکره، کاملا با هم توافق دارند و ایران باید قبل از اینکه هرگونه حقی در میدان الدوره داشته باشد، باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی متعهد باشد».