به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی کره شمالی روز جمعه تصاویری از مقامات چین و روسیه را دوش به دوش کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نشان دادند که در حال بررسی جدیدترین موشک‌های دارای قابلیت اتمی و پهپادهای تهاجمی این کشور در رژه نظامی در پایتخت، پیونگ‌یانگ هستند.

به نوشته رویترز، رژه روز گذشته در پیونگ یانگ به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ کره، که در کره شمالی به عنوان «روز پیروزی» جشن گرفته می‌شود، برگزار شد.

سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اولین سفر مقام ارشد دفاعی مسکو به کره شمالی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 بود. سفر هیئت چینی اولین دیدار مقامات این کشور از کره شمالی پس از همه گیری کرونا بود.

حضور آن‌ها در رویدادی با حضور موشک‌های هسته‌ای کره شمالی - که توسعه آن‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل با حمایت چین و روسیه ممنوع شده بود- با سال‌های گذشته در تضاد بود، زمانی که پکن و مسکو به دنبال فاصله گرفتن از مسئله سلاح‌های هسته‌ای و توسعه موشک‌های بالستیک توسط همسایه‌شان بودند.

عکس‌ها و فیلم‌های پخش‌شده توسط رسانه‌های دولتی کره شمالی کیم، شویگو و لی هنگ‌ژونگ، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین را نشان می‌داد که در حالی که نیروهای کره‌شمالی و سیستم‌های تسلیحاتی از در مقابلشان رژه می‌رفتند، صحبت می‌کردند و می‌خندیدند.

GLPDZ4OM4BPWRD6LJQD557MC2I

به گزارش خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای، این رژه شامل جدیدترین موشک‌های بالستیک قاره پیمای هواسونگ-17 و هواسونگ-18 کره شمالی بود. اعتقاد بر این است که آنها برد لازم برای حمله به هر نقطه از ایالات متحده را دارند.

به گزارش این خبرگزاری، در این رویداد همچنین یک پرواز توسط پهپادهای تهاجمی و جاسوسی جدید کره شمالی به نمایش گذاشته شد.

کیم میزبان شویگو در یک ضیافت پذیرایی و ناهار بود و به مردم و ارتش روسیه قول همبستگی داد. به گفته کی‌سی‌ان‌ای، شویگو از ارتش کره شمالی به عنوان قوی‌ترین ارتش جهان نام برد و دو طرف درباره همکاری‌های راهبردی، امنیتی و دفاعی گفتگو کردند.

رسانه‌ها گزارش دادند که شویگو در نشست دیگری پیام تبریک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به مناسبت «روز پیروزی» قرائت کرد و از حمایت کره شمالی در جریان «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین تشکر کرد.

آمریکا کره شمالی را متهم کرده است که برای جنگ در اوکراین به روسیه سلاح می‌فرستد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده «به شدت نگران» روابط آنها است.

کره شمالی و روسیه انجام هرگونه معامله تسلیحاتی را رد کرده اند.

هواپیماهای بدون سرنشین

آنکیت پاندا از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی ایالات متحده گفت: «پهپادهای نظارتی جدید می‌توانند برای بررسی اهداف، ارزیابی آسیب و به طور کلی افزایش آگاهی عملیاتی مورد استفاده قرار گیرند.»

در دسامبر، پنج هواپیمای بدون سرنشین کره شمالی وارد کره جنوبی شدند که در پاسخ، این کشور جت‌های جنگنده و هلیکوپترهای خود را به پرواز در آورد. سئول همچنین تجهیزات ضد هواپیماهای بدون سرنشین را در اماکن کلیدی از جمله دفتر ریاست جمهوری افزایش داد.

به گفته پاندا، پهپادهای تهاجمی در صورت جنگ در شبه جزیره کر،ه با توجه به آسیب پذیری آنها در برابر پدافندهای ضد هوایی، کاربرد محدودی دارند. اما پاندا افزود: «کره شمالی ممکن است به دنبال فروش این پهپادها به مشتریان خارجی باشد.»

پهپادها از جمله سلاح هایی بودند که در نمایشگاه تسلیحاتی که کیم و شویگو از آن بازدید کردند، به نمایش درآمد.

ژنرال کانگ سون نام، وزیر دفاع کره شمالی، در سخنرانی در این رژه، آمریکا و متحدانش را به افزایش تنش در منطقه متهم کرد.

کره شمالی از سال 2006 به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. این کشور از توسعه موشک‌های بالستیک منع شده است.

UOQGGVVM3ZOMHIFAKQ2KJKWX74

در سال‌های اخیر، روسیه و چین با تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر کره شمالی به دلیل ادامه توسعه موشک‌های بالستیک، مخالفت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که تحریم‌های موجود باید برای مقاصد بشردوستانه و برای کمک به ترغیب کره شمالی به مذاکره کاهش یابند.

لیف-اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه اوها وومنز در سئول، گفت که حضور چین و روسیه در رویدادهایی با حضور موشک‌های ممنوعه، تمایل آنها برای اجرای تحریم‌ها را مورد تردید قرار می‌دهد.

ایزلی گفت: «وقتی دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل آشکارا از رژیم کره شمالی که حقوق بشر را نقض می‌کند و قطعنامه‌های منع توسعه هسته‌ای و موشکی را زیر پا می‌گذارد، حمایت می‌کنند، به کنترل آن‌ها کمکی نمی‌کند».

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: «همه اعضای شورای امنیت و صادقانه بگویم، همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، مسئولیت یکسانی برای حمایت از قطعنامه‌های شورای امنیت دارند».

کره جنوبی می‌گوید که این کشور و ایالات متحده تمرینات نظامی متعددی را در پاسخ به آنچه آنها تحریکات کره شمالی می نامند، انجام داده اند، از جمله آخرین مانور پنج روزه با جت‌های جنگنده پیشرفته، از جمله هواپیماهای رادارگریز F-35A.