به گزارش اکوایران، عربستان سعودی قرار است در اوایل ماه آینده میزبان مذاکرات صلح شامل کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای در حال توسعه کلیدی از جمله هند و برزیل باشد، در حالی که اروپا و واشنگتن تلاش‌ها را برای افزایش حمایت بین‌المللی از خواسته‌های اوکراین برای صلح تشدید کرده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال، به گفته دیپلمات‌های درگیر، این نشست در روزهای 5 و 6 اوت تشکیل خواهد شد و مقامات ارشد 30 کشور جهان را به جده خواهد آورد. این نشست در بحبوحه رقابت فزاینده بین کرملین و حامیان غربی اوکراین برای جلب حمایت کشورهای بزرگ در حال توسعه که نسبت به جنگ اوکراین بی طرف بوده اند، برگزار می‌شود.

اوکراین و مقامات غربی امیدوارند که این تلاش‌ها بتواند در نشست صلح در اواخر سال جاری به نتیجه برسد، جایی که رهبران جهانی اصول مشترک برای حل و فصل جنگ را امضا خواهند کرد. آنها امیدوارند که این اصول بتواند مذاکرات صلح آینده بین روسیه و اوکراین را به نفع کیف تنظیم کند.

با این حال، نشست سران امسال شامل روسیه نمی‌شود که از هرگونه گفتگوی جدی درباره صلح اجتناب کرده و به خواسته‌های حداکثری خود برای صلح، از جمله الحاق سرزمین‌هایی که حتی در حال حاضر تحت کنترل نیروهایش نیستند، پایبند بوده است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد جنگ به بن بست رسیده است و هیچ یک از طرفین نتوانسته‌اند در ماه‌های اخیر قلمرو معناداری را به دست آورند.

این نشست پس از گردهمایی مقامات ارشد در کپنهاگ در اواخر ژوئن با حضور برزیل، هند، ترکیه و آفریقای جنوبی انجام می‌شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به طور تلفنی در این جلسه شرکت کرد. اوکراین و چندین کشور بزرگ اروپایی نیز شرکت داشتند.

برای نشست جده، عربستان سعودی و اوکراین از 30 کشور از جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا دعوت کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد شرکت خواهند کرد، اگرچه انتظار می‌رود کشورهایی که در مذاکرات کپنهاگ شرکت کردند دوباره حضور یابند.

بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا از جمله دعوت شدگانی هستند که حضورشان را تایید کرده‌اند.

به گفته یک فرد آشنا با برنامه ریزی این نشست، در حال حاضر انتظار می‌رود جیم سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در این مراسم شرکت کند.

پس از آنکه کاخ سفید سال گذشته ریاض را به حمایت از روسیه با بالا نگه داشتن قیمت نفت متهم کرد، عربستان سعودی در تلاش است نقش بزرگتری در دیپلماسی در مورد اوکراین ایفا کند. این کشور تبادل اسرای جنگی را تسهیل کرده است و در نشست سران کشورهای عربی در ماه مه میزبان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بوده است.

دیپلمات‌های غربی گفتند که عربستان سعودی تا حدی به این امید به عنوان میزبان دور دوم مذاکرات انتخاب شد که چین را -که روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده است- به شرکت در آن متقاعد کند.

ریاض و پکن روابط نزدیکی دارند. در اوایل سال جاری، ماه‌ها پس از میزبانی سعودی‌ها از شی جین پینگ، چین به گرم شدن اخیر روابط بین عربستان سعودی و دشمن منطقه‌ای آن، ایران، کمک کرد.