به گزارش اکوایران، نیروهای اوکراین در حال انجام عملیات‌های ضد تهاجمی و حتی دستیابی به برخی پیشروی‌ها هستند، اما ما هنوز شاهد ضربه چکشی به خطوط روسیه نبوده‌ایم.

کارشناسان می‌گویند که به نظر می‌رسد هر دو طرف یک «بازی» مرگبار را انجام می‌دهند که هدف آن آشنایی با تهدیدات طرف مقابل، و همچنین گمراه کردن و هدایت نادرست دشمن است، و به گفته کارشناسان، حمله اصلی همچنان در راه است.

بنابر گزارش اینسایدر، مراحل اولیه حمله اوکراین با فشارهای محدود، اما نه کم اهمیت، در نقاط مختلف خط مقدم آغاز شده است. برخی از این تلاش‌ها دستاوردهای اندکی داشته‌اند و حتی اوکراین برخی از روستاهای خط مقدم را آزاد کرده است، اما فشارها در نقاط دیگر با مقاومت شدیدتری روبرو شده است، چیزی که رهبری اوکراین آن را «نبردهایی سخت» توصیف کرده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، این حرکت‌های اولیه پر هزینه بوده است، هم در نیروها و هم تجهیزات، از جمله برخی از سلاح‌های جدیدتری که اوکراین اخیراً از طریق شرکای غربی خود به دست آورده است، مانند تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان و خودروهای جنگی پیاده نظام برادلی آمریکایی.

نیروهای روسی، اگرچه قادر به کنترل تمام مواضع در امتداد جبهه با قدرت کامل نیستند، اما با شبکه گسترده‌ای از سنگرها، میدان‌های مین، و موانع خودرو و پیاده نظام مانند دندان‌های اژدها و سیم تیغ‌دار، دفاع پیچیده و لایه لایه‌ای را ایجاد کرده‌اند که عبور از آن‌ها بسیار دشوار است.

علاوه بر این، نیروهای کیف تلاش می‌کنند تا از سلاح‌ها و تاکتیک‌های جدید خود در یک نبرد تهاجمی سخت و بدون پشتیبانی هوایی استفاده کنند، در حالی که روس‌ها در برخی مناطق، یک دفاع سالم مطابق با دکترین نظامی خود ایجاد کرده‌اند.

6487601b5dd0560019638c7d

اما این مرحله جدید از جنگ که در آن اوکراین به نبرد متقابل با ارتش متجاوز روسیه می‌پردازد، در واقع تازه شروع شده است، و در حالی که گمانه‌زنی‌هایی درباره اهداف اوکراین وجود دارد، خطوط اصلی حمله نامشخص است، جیزی که شاید هدفمند باشد.

جرج باروس، تحلیلگر موسسه مطالعات جنگ به فارین پالیسی گفت: «اوکراینی‌ها با عملیات‌های خود به دنبال یک بازی پوسته‌ای هستند، که در آن سعی می‌کنند با استفاده از غافلگیری و فریب، روس‌ها را متعهد به دفاع قاطع از بخش‌های خاصی از صحنه جنگ کنند، به قیمت رها کردن نسبی نقاط دیگر.»

باروس گفت: «تلاش اصلی و برنامه‌ریزی شده اوکراین، هر زمان که اتفاق بیافتد، در جای دیگری خواهد بود». با ادامه عملیات ضد تهاجمی، دیگر ناظران نیز ارزیابی‌های مشابهی انجام داده‌اند.

یک منبع در ستاد کل ارتش اوکراین، روز یکشنبه به اکونومیست گفت: «ما نیروهای اصلی خود را اعزام نکرده‌ایم» و افزود: «روس‌ها نیز نیروهای اصلی خود را به خط مقدم اعزام نکرده‌اند.»

او گفت که نیروهای اوکراینی و روسی در حال انجام یک «بازی شطرنج» با هدف بیرون کشیدن دشمن، به ویژه نیروهای ذخیره مورد نیاز برای ادامه نبرد در هر نقطه خاص هستند.

موسسه مطالعات جنگ هفته گذشته در یک به روز رسانی گفت ارتش اوکراین دوازده تیپ تهاجمی تشکیل داده است که حدود 9 تیپ از آنها مجهز به سلاح‌های غربی هستند و به نظر می‌رسد آن‌ها «تنها بخشی از ذخیره بزرگ نیروهای موجود برای عملیات ضد حمله را به میدان اعزام کرده‌اند.»

نشانه حمله بزرگ

کارشناسان ناظر هفته‌ها پیش پیش‌بینی کردند که استقرار تجهیزات زرهی سنگین غربی نشانه‌ای از آغاز ضدحمله خواهد بود و این امر تا حد زیادی ثابت شد. به گفته یک ژنرال سابق ارتش ایالات متحده، حمله اصلی نیز احتمالاً با خودروهای زرهی قابل شناسایی است - اما تعداد بسیار بیشتری از آنها.

648760895dd0560019638c8a

ژنرال بازنشسته بن هاجز، ژنرال سابق ارتش آمریکا در اروپا، در مقاله‌ای برای مرکز تحلیل سیاست اروپا نوشت که «تفاوت زیادی بین شروع یک تهاجم» و «حمله اصلی» وجود دارد.

او گفت: «ضد حمله به وضوح آغاز شده است، اما من فکر می‌کنم این حمله اصلی نیست.»

او گفت که فکر می‌کند که یک حمله قدرتمند شامل اعزام حداقل سه تیپ زرهی متشکل از صدها وسیله نقلیه زرهی، از تانک گرفته تا خودروهای جنگی پیاده نظام در بخش کوچکی از جبهه، آغاز حمله اصلی را مشخص خواهد کرد؛ که میزان تاثیرگذاری آن بعدا معلوم خواهد شد.

با این حال هاجز هشدار داد که حتی اگر ما آن ستون‌های زرهی بزرگ را بینیم باز هم امکان خطا وجود دارد، چرا که «ستاد کل اوکراین می‌خواهد تا هر زمانی که ممکن است روس‌ها را در مورد محل حمله اصلی در شک و گمان بگذارد.»