به گزارش اکوایران، سفر رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - به سه کشور عربی عربستان، امارات و قطر آن هم بعد از یک دوره تنش بین آنکارا با ریاض و ابوظبی، بیانگر شروع دوره جدیدی از مناسبات بین این کشورها است.

روابط ترکیه و عربستان بعد از قتل جمال خاشقچی - روزنامه‌‌‌‌نگار عربستانی که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد - به‌‌‌‌شدت تیرگی گرایید، اما اردوغان ظاهرا تصمیم گرفته در دوره جدید ریاست‌جمهوری‌اش تنش‌ها با همسایگان را کاهش دهد و حتی برخی می‌گویند به الگوی سیاست تنش صفر با همسایگان که احمد داوود اوغلو معمار آن بود، بازگشته است. 

افشین زرگر، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل ترکیه در گفت‌وگو با «اکوایران» توضیح داد که در مورد سیاست خارجی ترکیه نظرات مختلفی مطرح می‌شود؛ به ویژه با توجه به تغییرات ناگهانی در سیاست خارجی ترکیه بسیاری از صاحبنظران این حوزه معتقدند که ترکیه در سیاست خارجی‌اش از الگوی رفتاری‌ای تبعیت می‌کند که می‌توانیم آن را در قالب نوسان یا وجود پارادوکس در سیاست خارجی این کشور نام ببریم. 

ترکیه در میانه شرق و غرب

زرگر ادامه داد: «ترکیه بنا به عوامل مختلف از جمله پارادوکس هویتی شرقی و غربی دچار این نوسان است. ترک‌ها همواره در موضوعات مختلف تحت تاثیر این تعارض هویتی قرار می‌گیرند که شرقی هستند و خاورمیانه برای آنها مهم است یا غربی هستند و باید جهت‌گیری‌های غربی در پیش بگیرند.»

این استاد دانشگاه درباره مواضع اخیر آنکارا درخصوص سفر اردوغان به کشورهای عربی از یک سو و تلاش برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا، گفت: «امروز ترکیه یک سیاست پارادوکسی را در پیش گرفته و تغییرات ناگهانی را در سیاست خارجی این کشور مشاهده می‌کنیم. درواقع با وجود اینکه ترکیه در سال‌های اخیر با کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر دچار مشکلات جدی بود، اما به یک باره سمت و سوی سیاست خارجی‌اش تغییر کرده و رجب طیب اردوغان به سه کشور عربستان، امارات و قطر سفر کرد.»

آنکارا فقط دنبال منافع است

زرگر با تاکید بر اینکه ترکیه همیشه منافع‌محور عمل می‌کند، توضیح داد: «ترکیه نمونه ناب کشوری است که برای آن دوست و دشمن دائمی وجود ندارد و منافع دائمی برای این کشور اهمیت دارد. در این راستا مشاهده می‌کنیم که ترکیه هیچ وقت ایدئولوژیک عمل نمی‌کند و برای تامین منافع خود حاضر است هرگونه تعاملی را در پیش بگیرد؛ یعنی با کشورهایی که دشمنی جدی دارد به ناگاه از در دوستی وارد می‌شود و حتی ممکن است یک شراکت استراتژیک بین آنها شکل بگیرد.»

این استاد دانشگاه در خصوص نوع مناسبات ترکیه و کشورهای عربی عربستان، امارات و قطر نیز گفت: «آنکارا نه‌تنها روابطش را با این کشورها عادی کرده و در مسیر همکاری گام برداشته، بلکه با توجه به توافقاتی که شکل گرفته می‌توان گفت که ترکیه وارد شراکت استراتژیک با کشورهای عربی شده است.»