به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند:

تاکید بلینکن به علی‌اف: کوریدور لاچین باید باز بماند

وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با رئیس‌ جمهوری آذربایجان نسبت به وضعیت انسانی پیش‌آمده در منطقه قره‌باغ عمیقا ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان تماس تلفنی برقرار و بر نیاز مبرم عبور و مرور آزادانه خودروهای تجاری، شخصی و کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین تاکید کرد.

این در حالی است که گزارش شده تعدادی کامیون حامل کمک‌های بشر دوستانه مدتی است در ایست بازرسی آذربایجان در این کوریدور متوقف شده‌اند.

او همچنین خاطرنشان کرد که همه طرف‌ها باید حرکت مثبتی درخصوص مذاکرات صلح داشته باشند.

دانمارک به دنبال یافتن «ابزار قانونی» برای جلوگیری از اهانت به قرآن

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک گفت که دولت این کشور به دنبال یاقتن «ابزار قانونی» است که به مقامات سوئد اجازه می‌دهد تا از سوزاندن نسخه‌های قرآن در مقابل سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها در دانمارک جلوگیری کند.

راسموسن در بیانیه‌ای گفت: «این سوزاندن‌ها اقداماتی عمیقا توهین آمیز و بی‌پروا است که توسط افراد کمی انجام می‌شود. این افراد معدود، نماینده ارزش‌هایی نیستند که جامعه دانمارک براساس آن بنا شده است.»

او گفت: «بنابراین دولت دانمارک امکان مداخله در موقعیت‌های خاص را بررسی خواهد کرد. [این موارد خاص] به عنوان مثال وقتی است که کشورها، فرهنگ‌ها و مذاهب دیگر مورد توهین قرار می‌گیرند و این امر می‌تواند در مواردی پیامدهای منفی قابل توجهی از جمله موارد امنیتی برای دانمارک داشته باشد.»

دانمارک و سوئد در هفته‌های اخیر پس از تظاهرات ضد اسلامی که در آن قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، سوزانده شد، خود را در کانون توجه بین‌المللی قرار داده‌اند.

پوتین: ۳۰ کشتی به ناوگان دریایی روسیه افزوده می‌شود

رژه سالانه نیروی دریایی روسیه در روز نیروی دریایی با حضور پوتین در سنت پترزبورگ آغاز شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که به همراه چهار رهبر آفریقایی براین رژه نظارت دارد گفت: ناوگان ما نگهبان فناناپذیر مرزهای کشورمان بوده و باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور روسیه که به همراه سرگئی شویگو، وزیر دفاع در قلعه پیتر و پاول برای میزبانی رژه سوار بر کشتی شده بود، گفت: روسیه به طور مداوم در حال تقویت نیروی دریایی خود است. امسال ۳۰ کشتی به ناوگان نیروی دریایی ما ملحق خواهد شد.

روز سالانه نیروی دریایی روسیه در شهرهای سراسر این کشور جشن گرفته می‌شود اما رویداد اصلی آن در سنت پترزبورگ برگزار می‌شود، به گفته مسکو، این جشن برای "قدردانی از پیروزی‌های باشکوه نیروی دریایی است که سهم قابل توجهی در دفاع از میهن دارد."

وزیر خارجه اسرائیل: به رای دادگاه عالی درباره مصوبه قضایی احترام می‌گذاریم

ایسنا: وزیر دفاع اسرائیل در سخنانی گفت که کابینه این رژیم رای دادگاه عالی اسرائیل در پرونده شکایت علیه قانون «لغو استدلال معقولیت» را خواهد پذیرفت.

گالانت در واکنش به شکایت یک افسر ارشد ارتش به دادگاه عالی علیه قانون «لغو استدلال معقولیت» که اخیراً به عنوان بندی از لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه بنیامین نتانیاهو، توسط کنست تصویب شد، تاکید کرد: اگر دادگاه عالی حکم به ابطال قانون «لغو استدلال معقولیت» بدهد، کابینه آن را خواهد پذیرفت.

گالانت روز یکشنبه گفت: ما کابینه قانونمدار هستیم و طبق قانون عمل خواهیم کرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وبسایت «واللا» صبح امروز اعلام کرد، یک افسر ارشد ارتش اسرائیل علیه قانون «لغو استدلال معقولیت» به دادگاه عالی شکایت کرد.

تظاهرات طرفداران نظامیان در نیجر و اهتزاز پرچم روسیه

هزاران نفر از حامیان حکومت نظامی که چند روز قبل نیجر را تحت سلطه خود درآورد، روز یکشنبه در نیامی، پایتخت این کشور با به اهتزاز درآوردن پرچم روسیه و فریاد زدن نام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور راهپیمایی کردند. آن‌ها همچنین فرانسه را که سال‌ها پیش قدرت استعماری غالب نیجر بود، محکوم کردند.

بنابر اظهارات یکی از شاهدان که در درون سفارت فرانسه در نیامی حضور داشت و همچنین تصاویر منتشر شده از این شهر، معترضان تا روبروی سفارت فرانسه راهپیمایی کردند و سپس یکی از درهای این سفارت را به آتش کشیدند. ارتش نیجر تظاهرکنندگان را متفرق کرد.

گروه نظامی مزدور واگنر درحال حاضر در مالی در همسایگی نیجر فعالیت دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دنبال افزایش نفوذ این کشور در منطقه است. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا رهبر جدید حکومت نظامی به همراهی با مسکو خواهد پرداخت و یا به همکاری با شرکای غربی نیجر ادامه خواهد داد.

بنابر اعلام شورشیان، آن‌ها محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر را برکنار کرده‌اند. آقای بازوم دوسال پیش در نتیجه نخستین انتقال قدرت صلح‌آمیز و دموکراتیک از زمان استقلال این کشور از فرانسه، به ریاست جمهوری انتخاب شد. شورشیان دلیل برکناری او را عدم تواناییش در  برقراری امنیت کشور علیه خشونت روزافزون نیروهای جهادی عنوان کردند. اما برخی از تحلیلگران و همچنین مردم نیجر این دلایل را تنها بهانه‌ای برای تصاحب قدرت می‌دانند.

اظهارات پوتین درباره رویارویی با ناتو در سوریه

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی در مورد سوریه گفت که هیچ‌کس خواهان درگیری مستقیم بین نیروهای ناتو و روسیه در سوریه نیست. وی در عین حال هشدار داد که اگر کسی خواهان چنین درگیری باشد، روسیه برای آن آماده است.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: ما همیشه برای هر سناریویی آماده هستیم؛ اما هیچ‌کس این را نمی‌خواهد و به ابتکار طرف آمریکایی، در یک زمان مشخص سازوکار ویژه‌ای برای جلوگیری از درگیری تشکیل دادیم و روسای بخش‌های خاصی از هر دو طرف مستقیماً با هم ارتباط برقرار می‌کنند. فرصت مشورت در مورد هر موقعیت بحرانی را دارند.

تلاش قانونگذاران دموکرات برای لغو بخشی از کمک‌ نظامی به مصر

تعدادی از دموکرات‌های آمریکا از دولت جو بایدن خواستند که بخشی از کمک‌های نظامی سالانه خود به مصر را متوقف کند تا رئیس جمهوری این کشور تحت فشار قرار گرفته و نقض حقوق بشر را کنار بگذارد.

بیش از ۲۰ گروه و اندیشکده برجسته آمریکایی و بین‌المللی حقوق بشری همین درخواست را مطرح کردند و استدلال می‌کنند که اقدام ایالات متحده برای توقف برخی کمک‌ها، السیسی را وادار می‌کند برای بهبود نسبی و هر چند ناکافی حقوق بشر در مصر قدمی بردارد.

سناتورها در نامه خود به دولت آمریکا نوشتند: تصمیم دولت برای لغو بخشی از بودجه ۱.۳ میلیارد دلاری مصر در دو سال گذشته نشان می‌دهد که ضمن حفظ ارزش‌ها، با کمک جزئی نیز می‌توان روابط امنیتی دوجانبه را حفظ کرد.

رایزنی‌های هسته‌ای مقامات ارشد کره‌جنوبی و امارات در سئول

وزارت خارجه کره جنوبی از رایزنی‌های هسته‌ای در سطح بالا در سئول با مقامات اماراتی خبر داد.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که در پنجمین جلسه رایزنی‌ها درباره همکاری‌های هسته‌ای با امارات، درباره گسترش همکاری‌ها با این کشور عربی در حوزه‌های جدیدی همانند راکتورهای کوچک مدولار توافق کرد.

در این جلسه او یونگ جو، معاون دوم وزیر خارجه کره جنوبی و سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت‌های امارات حضور داشتند.

طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، رایزنی‌های هسته‌ای مسؤولان این کشور و امارات در سال ۲۰۱۸ و برای بررسی مسایل مربوط به همکاری‌های هسته‌ای دو کشور کلید خورد و سه کارگروه در این زمینه وجود دارد.

پوتین: کشورهای آفریقایی صادقانه به دنبال پایان بحران اوکراین اند

ایسنا: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با اشاره به اینکه مسکو مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرده است، گفت کشورهای آفریقایی صادقانه به چگونگی پایان دادن به بحران اوکراین فکر می‌کنند.

پوتین در جریان سخنرانی درباره نتایج دومین نشست روسیه و آفریقا گفت: «روسیه مذاکرات صلح با اوکراین را رد نکرد؛ اما کی‌یف فرمانی را امضا کرد که مذاکره با ما را ممنوع می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه "چند نکته از ابتکار صلح آفریقا از جمله آتش‌بس دشوار است، به ویژه اینکه اوکراین به تهاجم خود ادامه می‌دهد"، افزود: ابتکار صلح آفریقا می‌تواند بر محورهایی مانند ابتکار چین استناد کند.

پوتین با بیان اینکه رویکرد "قاره آفریقا نسبت به روسیه دوستانه و مثبت است" ، تاکید کرد که کشورهای آفریقایی دارای پتانسیل‌های عظیمی هستند که به سرعت در حال رشد هستند.

پوتین گفت: «کشورهای آفریقایی تسلیحات روسی می‌خرند و از فشار غرب نمی‌ترسند.» وی افزود کشورهای آفریقایی صمیمانه خواهان همکاری با روسیه در زمینه‌های نظامی و فنی هستند.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: مسکو همچنان یکی از بهترین فروشندگان گندم در جهان است و ما به لطف انتقال رایگان غلات روسیه، سود آن را با فقیرترین کشورها تقسیم خواهیم کرد.

وی اعلام کرد که کشورش به تامین غلات به کشورهای آفریقایی، چه به صورت تجاری و چه رایگان، ادامه خواهد داد.

جنگ به خاک روسیه کشیده شد

ولودمیر زلنسکی می‌گوید جنگ «بتدریج به خاک روسیه و مراکز نمادین این کشور» کشیده شده است. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین هشدار داد روسیه در پاییز مثل سال گذشته حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین را از سر خواهد گرفت.

ولودمیر زلنسکی در سخنانی که از تلویزیون پخش شد گفت: «پهپادهای متخاصم به قلب پایتخت روسیه رسیده‌اند و حتی اگر تاکنون آسیبی وارد نکرده‌اند، برای کسانی که به مردم می‌گفتند آنچه عملیات نظامی وِیژه می‌نامند در کنترل خود دارند، وضعیت ناجوری ایجاد کرده است... این پانصدوپنجاه‌ودومین روز به اصطلاح عملیات نظامی ویژه است که سران روسیه فکر می‌کردند یکی دو هفته طول بیشتر نمی‌کشد.»

شرط اپوزیسیون برای از سرگیری مذاکرات با نتانیاهو

‌ یائیر لاپید، رهبر جناح اپوزیسیون در پارلمان اسرائیل گفت، اگر دولت بنیامین نتانیاهو خواهان دستیابی به یک اجماع بر سر اصلاحات قضایی در این رژیم است٬ باید روند تصویب لایحه تغییرات قضایی را به مدت ۱۸ ماه متوقف کند. بخشی از قانون «لغو برهان معقولیت» برای کاهش اختیارات دادگاه عالی و محدود کردن دخالت قضات این دیوان در تصمیمات کابینه، روز دوشنبه هفته گذشته با اکثریت ۶۴ رأی موافق از میان ۱۲۰ عضو «کنست» تصویب شد، در حالی که اعتراضات پس از آن در سرزمین‌های اشغالی تشدید شده است.

یائیر لاپید روز یکشنبه در سخنانی در پارلمان اسرائیل، کنست، گفت که اگر کابینه بنیامین نتانیاهو می‌خواهد به اجماع گسترده‌ای بر سر این لایحه دست یابد، مسئولیت نشان دادن چنین قصدی برعهده دولت است. او می‌گوید چنین تغییراتی باید توسط کابینه و اپوزیسیون به طور مشترک به تصویب برسد. لاپید اضافه کرد: تا زمانی که روند تصویب لایحه تغییرات قضایی متوقف نشده است، مذاکره در مورد قوانین دیگر یا توافقات دیگر منطقی نیست، زیرا کاملاً واضح است که کابینه دوباره در آخرین لحظه فرار خواهد کرد.

انفجار تروریستی در پاکستان

دست کم چهل و چهار نفر در یک حمله انتحاری به یک تجمع سیاسی یک حزب اسلامگرای شناخته شده در شمال غرب پاکستان کشته شدند. براساس گزارش‌ها رهبران محلی حزب جمعیت علمای اسلام در میان کشته شدگان هستند.

مقامات محلی می‌گویند که در این انفجار در منطقه باجور بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند. پلیس گفته که در این انفجار از ۱۰ کیلوگرم مواد منفجره استفاده شده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. اما این حزب که در ائتلاف حکومتی پاکستان قرار دارد، قبلاً مورد هدف شبه نظامیان تندرو از جمله داتش قرار گرفته بود. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان دستور انجام تحقیقات در خصوص این حادثه را صادر کرده است.

واکنش وزیر نفت به ادعای کویت

وزیر نفت در واکنش به اعلام تصمیم کویت مبنی‌بر آغاز حفاری در میدان گازی الدوره (آرش) پیش از تعیین مرزهای دریایی با ایران هشدار داد که تهران «تضییع حقوق خود» را برنمی‌تابد. جواد اوجی در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با میدان مشترک آرش تصریح کرد چنانچه از سوی کویت و عربستان سعودی «تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران تأمین حقوق و منافع و بهره‌برداری از منابع یادشده را در برنامه قرار می‌دهد». او به جزئیات بیشتری در مورد چگونگی «پیگیری» حقوق و منافع ایران در رابطه با اکتشاف و بهره‌برداری از میدان گازی آرش اشاره نکرده است.

پیشتر، وزیر نفت کویت روز پنجم مرداد در گفت‌وگو با شبکه «اسکای‌نیوز عربی» گفته بود کشورش حفاری و تولید گاز از این میدان را بدون این‌که منتظر تعیین مرزهای دریایی با ایران باشد، آغاز خواهد کرد.

 اوجی در مصاحبه با خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، افزود که جمهوری اسلامی خواهان «حل‌وفصل دوستانۀ» مسائل مرزی و دریایی با همسایگان است و در مورد میدان آرش نیز، بهره‌برداری باید به شکل «یکپارچه و مشترک» صورت گیرد.

 

مسیح مهاجری: «رابرت مالی» را کاسبان تحریم «لو» دادند / برگزاری انتخابات مهندسی‌شده، از برنامه های اصلی گروه فشار است

روایت جمهوری اسلامی از تعلیق رابرت مالی

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری‌اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین گفت: رابرت مالی مذاکراتی با بعضی افراد ایرانی داشته، به نحوی که مسایل داشت به جایی می رسید، که شاید حتی برخی از مقامات آمریکایی هم تا آن حد مطلع نبودند، اما تندروهای داخلی و کاسبان تحریم اطلاعات مربوط به مذاکرات را لو دادند، تا مذاکرات به جایی نرسد.

واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به اظهارات اولیانوف

محمداسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره این که نماینده روسیه در وین عنوان کرده «دورنمای احیای برجام مبهم است و مشکل اصلی در موضع‌گیری غیرسازنده برلین، لندن و پاریس و همچنین واشنگتن است که در سال ۲۰۱۸ از اجرای تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه سر باز زدند» چرا وی چنین مطلبی را بیان کرده است، گفت: از خودشان بپرسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که موضع ایران در این خصوص چیست، بیان کرد: برجام یک طرفش ایران است؛ طرف دیگر ۱+۵ است و آن‌ها باید به تعهدات خودشان پایبند می‌بودند.