به گزارش اکوایران، سیاست خارجی ترکیه مانند خیلی از کشورهای دیگر در سطح جهان بر پایه منافعش تعیین می‌شود و سمت و سو می‌گیرد. به عنوان مثال اگر امروز ترکیه با عربستان و امارات روابطش را گسترده‌تر کرده یا به کشورهای غرب نزدیک شده، به این دلیل است که منافعش ایجاب می‌کند.

افشین زرگر - استاد دانشگاه - در این خصوص به اکوایران توضیح داد: «با کشورهایی مانند ترکیه به دلیل تعارض هویتی در سیاست خارجی‌شان که نمی‌دانند باید در سمت غرب باشند یا شرق، نمی‌توان یک طرح بلندمدت دوستی ریخت. درواقع چنین کشورهایی حاضر هستند به خاطر منافع به سرعت جهت‌گیری‌شان را تغییر دهند. از این رو نمی‌توان یک الگوی رفتاری پایدار در رابطه با کشوری مانند ترکیه در نظر گرفت.»

به گفته این استاد دانشگاه، ترکیه می‌تواند یک بازیگر چندوجهی باشد و یک چهره ژانوس‌وار دارد. یعنی یک صورتش به سمت اروپا است و می‌خواهد خود را غربی و دموکراتیک و اروپایی تعریف کند و یک صورتش نیز به سمت خاورمیانه و آسیا است و خود را اسلامی و همراه با سنت‌های شرقی می‌بیند.

ترکیه به عضویت در اتحادیه اروپا خیلی فاصله دارد

زرگر در واکاوی تلاش‌های فعلی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز گفت:« یکی از اهداف ترکیه از پنج یا شش دهه قبل، عضویت در اتحادیه اروپا بوده است. البته برای بررسی چشم‌انداز این خواسته ترکیه باید به تمایلات دو طرف هم ترکیه و هم اتحادیه اروپا نگاه کنیم. درواقع از یک سو ترکیه میل به عضویت در اتحادیه اروپا دارد و از سوی دیگر اروپا هنوز قانع نشده که ترکیه را به عنوان یک کشور غربی و عضوی از اتحادیه اروپا بپذیرد. به همین دلیل از سال 2018 عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به بن ‌بست می‌رسد.»

به گفته این استاد دانشگاه، ساده‌انگارانه است تصور کنیم که ترکیه با توجه به برخی تغییرات مانند پذیرش عضویت سوئد در ناتو در سال‌های آتی عضوی از اتحادیه اروپا خواهد بود.

زرگر تاکید کرد: «به نظر من ترکیه به عضویت در اتحادیه اروپا خیلی فاصله دارد و بسیاری از مقامات اروپا نیز به این مسأله تاکید داشته و دارند که ترکیه با استاندارهای اروپا فاصله دارد. در واقع ترکیه مایل است عضوی از اتحادیه اروپا شود اما اروپا فعلا چنین قصدی ندارد.»

برگ برنده اردوغان

پژوهشگر مسائل ترکیه همچنین با بیان این موضوع که اردوغان امروز اردوغان دو دهه پیش نیست، توضیح داد که در حال حاضر اردوغان می‌خواهد از برگ برنده عضویت در اتحایده اروپا استفاده کند. رئیس‌جمهور ترکیه در پی آن است مردمی که مایل هستند ترکیه با اتحادیه اروپا همراه‌تر شود را جذب کرده و ترکیه را به عنوان یک کشور مدرن معرفی کند. در عین حال اردوغان می‌خواهد از این طریق از غرب نیز امتیازاتی بگیرد و کمک‌هایی جلب کند.

به گفته زرگر، موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو نیز بخشی از سیاست نوسانی این کشور است، زیرا پیش از این به دلیل کارهایی که در سوئد انجام می‌گیرد مانند سوزاندن قرآن و اینکه سوئد پایگاه برخی مخالفان دولت ترکیه است، اردوغان با عضویت سوئد مخالفت می‌کرد. اما امروز با در نظر گرفتن منافع کشور، اردوغان تصمیم خود را تغییر داده است.