به گزارش اکوایران، عربستان سعودی بار دیگر نقشی حیاتی را در زمینه یکی از مهمترین اتفاقات معاصر ایفا خواهد کرد. نشست صلح اوکراین با حضور بیش از 50کشور در شهر جده عربستان سعودی برگزار می‌شود. این خبر از سوی سران عربستان سعودی تایید نشده است. اما طرح 10ماده‌ای صلح اوکراین مکانیسم‌هایی را برای مقابله با درگیری‌های آینده در جهان ایجاد خواهد کرد. این نشست بدون حضور روسیه برگزار میشود.

دیپلمات‌ها در سعودی 

به گزارش خبرگزاری الجزیره، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای میزبانی نشستی برای گفتگو درباره جنگ اوکراین و روسیه است. به گفته یک مقام ارشد در کی‌یف، طرح زلنسکی برای صلح در کشورش در بحبوحه تهاجم روسیه ادامه دارد. آندری یرماک ، رئیس دفتر زلنسکی ، روز یکشنبه گفت که مقامات چندین کشور در نشست عربستان سعودی شرکت خواهند کرد، اما نگفت که این نشست در چه زمانی و در کدام شهر برگزار خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال که برای اولین بار گزارشی از این اجلاس با استناد به «دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات» منتشر کرد، گفت که این مذاکرات در روزهای 5 و 6 آگوست در شهر جده با حضور 30 کشور برگزار خواهد شد. مقامات اوکراینی و غربی امیدوارند که این تلاش ها بتواند در اجلاس صلح اواخر امسال به اوج خود برسد، جایی که رهبران جهانی اصول مشترک برای حل و فصل جنگ را امضا کنند. 

یرماک ، در تلگرام نوشت؛ گفت‌وگویی درباره صلح اوکراین انجام خواهد شد که «شامل 10 نکته اساسی است که اجرای آن نه تنها صلح را برای اوکراین تضمین می‌کند، بلکه مکانیسم‌هایی را برای مقابله با درگیری‌های آینده در جهان ایجاد خواهد کرد.» پیش از این، اوکراین قاعده 10 ماده‌ای صلح را شامل احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسی، آزادی همه زندانیان، دادگاهی برای مسئولین تجاوز و تضمین امنیت اوکراین توصیف کرده بود . یرماک افزود: «ما عمیقاً متقاعد هستیم که طرح صلح اوکراین باید به عنوان مبنا در نظر گرفته شود. بیانیه او این 10 نقطه را به عنوان جمع بندی حضور گروهی و فردی نمایندگان بیش از50 کشور توصیف کرد. وی افزود: این نشست در عربستان سعودی پس از گردهمایی مقامات ارشد در کپنهاگ پایتخت دانمارک در اواخر ژوئن انجام می شود. کشورهایی که در نشست اولیه شرکت کردند شامل برزیل، هند، ترکیه و آفریقای جنوبی بودند.

نشست صلح در اوکراین، بدون حضور روسیه!

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، 30 دعوت کننده برای نشست جده شامل شیلی، مصر، اتحادیه اروپا، اندونزی، مکزیک، لهستان، بریتانیا، ایالات متحده و زامبیا هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه دعوت نشده است. به نقل از یک مقام ناشناس، انتظار می رود یک مقام بلندپایه از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در این مراسم شرکت کند.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی عربستان سعودی منتشر نشده است.

نشست برنامه ریزی شده به دنبال بازدید زلنسکی از نشست سران اتحادیه عرب در جده در ماه مه برای تحت فشار قرار دادن این کشورها برای حمایت از کی‌یف صورت می گیرد.

از زمانی که روسیه در فوریه 2022 جنگ تمام عیار علیه اوکراین را آغاز کرد، کشورهای عربی به خاطر روابط نظامی و اقتصادی خود با مسکو عمدتاً بی طرف مانده اند. عربستان سعودی همچنین روابط نزدیک خود را با روسیه به عنوان بخشی از گروه اوپک پلاس حفظ کرده است. اما میزبانی از چنین مذاکراتی به ارتقای شهرت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی کمک می کند، که به دنبال تنش زدایی با ایران و فشار برای صلح در جنگ چند ساله این پادشاهی در یمن بوده است.

برای اوکراین، این گفتگوها همزمان با تلاش های این کشور برای تقویت وضعیت امنیتی خود است.

یرماک همچنین روز یکشنبه گفت که اوکراین هفته آینده مذاکراتی را با ایالات متحده در مورد توافق دوجانبه در زمینه تضمین های امنیتی آغاز خواهد کرد. او گفت که این گفتگوها ناشی از بیانیه رهبران گروه 7 در اوایل ماه جاری است که زمینه را برای هر کشور فراهم می کند تا در مورد توافقنامه هایی برای کمک به اوکراین برای تقویت ارتش خود مذاکره کنند. همچنین، اوکراین به دنبال «تعهدات خاص و بلندمدتی است که توانایی اوکراین برای پیروزی و جلوگیری از تجاوز روسیه در آینده را تضمین کند.

مقامات آمریکایی این مذاکرات را تایید نکرده بودند. در همین حال، طرح های صلح دیگری در بحبوحه جنگ مطرح شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی نشست‌های آخرهفته خود با رهبران افریقایی، طرح‌های پیشنهادی خود را مطرح کرد.

چین و پاپ فرانسیس نیز رویکردی جداگانه داشتند. هیچ جزئیاتی از این طرح ها منتشر نشده است.