به گزارش اکوایران، هفته‌ها پس از شورش گروه واگنر در روسیه، پریگوژن فرمانده این گروه مزدور در پیام صوتی منتشر شده، خبر عدم جذب نیروی جدید را اعلام کرده و گفته که گروه جدیدی را برای حفظ منافع کشور و مردم، در صورت نیاز ایجاد خواهد کرد. بسیاری از سربازان این گروه برای آموزش و خدمت به ارتش به بلاروس منتقل شده‌اند. 

عدم جذب نیروی جدید

به نوشته رویترز، پریگوژین ، فرمانده گروه مزدور روسی واگنر در پیامی صوتی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت که این گروه  اکنون نیروی جدیدی را جذب نمی‌کند اما در آینده دست به چنین اقدامی خواهد زد. آینده واگنر و پریگوژین پس از شورش کوتاه مدت آن علیه تشکیلات دفاعی روسیه در اواخر ژوئن نامشخص است. این در حالی است که کرملین گفته بود که این گروه در نبردهای شدیدی در جنگ اوکراین شرکت کرده‌اند. با وجود آن، پریگوژین پنج روز پس از شورش در نشستی با پوتین شرکت کرد و هفته گذشته در سن‌پترزبورگ، جایی که رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین میزبان رهبران آفریقا بود، حضور داشت.

در یک کانال تلگرامی وابسته به واگنر پیام صوتی از پریگوژین منتشر شد که در آن گفت: «امروز ما وظایف بعدی خود را مشخص می کنیم که طرح کلی آنها روشن تر و واضح تر است. بدون شک این وظایفی است که برای روسیه انجام می شود».

پس از شورش، کرملین گفت که جنگجویان واگنر که در آن شرکت نکرده بودند، به ارتش عادی منتقل خواهند شد و قراردادهایی با وزارت دفاع امضا خواهند کرد . ظاهراً با اشاره به این، پریگوژین در پیام صوتی گفت که "متاسفانه" برخی از جنگجویان او به دیگر "ساختارهای قدرت" نقل مکان کرده اند، اما او افزود این نیروها خواستار بازگشت هستند. وی افزود: تا زمانی که کمبود پرسنل را تجربه نکنیم، برنامه ای برای استخدام جدید نداریم. به محض اینکه میهن نیاز به ایجاد گروه جدیدی داشته باشد که بتواند از منافع کشور ما محافظت کند، قطعاً جذب نیرو را آغاز خواهیم کرد.

از زمان شورش، برخی از سربازان واگنر به بلاروس نقل مکان کردند و آموزش ارتش را آغاز کردند. در اظهاراتی که هفته گذشته منتشر شد، پریگوژین گفت واگنر آماده است حضور خود را در آفریقا بیشتر کند. نقش آن در آنجا، به ویژه در حمایت از دولت های مالی و جمهوری آفریقای مرکزی، منبع نگرانی دولت های غربی است. ایالات متحده این کشور را به ارتکاب جنایات گسترده متهم کرده و آن را به عنوان یک سازمان جنایتکار تحریم کرده است .

پریگوژین می گوید که فعالیتشان مطابق با قوانین کشورهایی است که در آن حضور دارند. هفته گذشته او از کودتای نظامی در ایالت نیجر در غرب آفریقا استقبال کرد.