به گزارش اکوایران، روسیه برای فروش بخش قابل توجهی از تولید نفت خود با گروهی از تاجران نفتی که کم‌تر شناخته شده هستند، قراردادهایی را منعقد کرده تا با تکیه بر جریان نقدینگی حاصله، حیات اقتصادی اش را حفظ کند.

خلایی که پر شد!

به نوشته اقتصادنیوز، غول انرژی تحت کنترل دولتی موسوم به روس نفت اویل،  در هفته‌های اخیر یکی از بزرگترین مناقصه‌های خود را اجرایی کرده است. به گفته منابع آگاه، در این باب قراردادهایی به مدت 12 ماه بسته شده و محصولات خام و پالایش شده را در برمی‌گیرد.براساس اطلاعات وال‌استریت ژورنال، نه مقدار دقیق نفت فروخته شده مشخص است و نه قیمت ها. اما موفقیت در مناقصه ها – نشان از آن دارد که که فشار مالی بر تولیدکنندگان نفت روسیه ناشی از تحریم‌ها در حال کاهش است. قیمت اصلی نفت خام روسیه در هفته های اخیر بالاتر از سقف تعریف شده غرب افزایش یافته است.

براساس نتایج به دست آمده از داده های ارائه شده، نقش گروهی از سازه های تجاری تازه تاسیس جهت انتقال نفت روسیه به بازارهای جدید تقویت می شود. این شرکت‌ها پس از حمله روسیه به اوکراین به شهرت رسیدند و خلایی را که بزرگ‌ترین بازرگانان کالاهای جهان – گروه هایی چون ترافیگورا، ویتول و گلنکور- با خروجشان از روسیه ایجاد کردند را به نوعی پر کرده اند.منابع آگاه به این فعل و انفعال ها در این باره گفتند که در میان بزرگترین برندگان این مناقصه نام شرکت بلاتریکس انرژی قرار دارد. طبق اسناد ثبت نام، این شرکت در هنگ کنگ تأسیس شده است. همچنین گروه تجاری آمور و تجارت نفت روسیه که هر دو در امارات متحده عربی ثبت شده اند، حجم زیادی از نفت روسیه را به خود اختصاص دادند.

نقش تاجران در حیات اقتصادی کرملین

بر اساس داده‌های گمرک روسیه و مدیران صنعت،دسامبر، از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها علیه نفت روسیه، هر سه نهاد اقتصادی که در بالا بدان ها اشاره شد، صادرکننده فعال نفت خام و محصولات پالایش شده بوده‌اند.تاجران نقش حیاتی در فعالیت های روسنفت و دیگر تولیدکنندگان روسی ایفا می‌کنند و لجستیک پیچیده مورد نیاز برای انتقال روزانه میلیون‌ها بشکه نفت به خریداران خارج از کشور را انجام می‌دهند. بر اساس سوابق حمل و نقل و مدیران فعال در این صنعت، آنها با سایر شرکت های تازه تاسیس مستقر در امارات متحده عربی و هند همکاری نزدیک داشته اند؛ بازیگرانی که کنترل صدها نفتکش قدیمی را که برای جابجایی نفت روسیه استفاده می شدند، در اختیار دارند.

im-825822

سنگ اندازی به سبک غرب

تجارت، حمل و نقل و پالایش نفت روسیه در پی حمله به اوکراین به یک تجارت پرسود تبدیل شد. کرملین برای آن که بتواند کسری بودجه اش را که ماحصل تحریم ها هست به گونه ای پر کند، نفت خود را با تخفیف هایی متفاوت از استانداردهای جهانی صادر می کند.دولت‌های غربی نیز همزمان جریان صدور نفت را رصد کرده تا ارزیابی کنند که آیا تحریم‌ها به اقتصاد روسیه در زمان جنگ آسیب رسانده‌ است یا خیر.ایالات متحده، اروپا و سایر حامیان کی یف، انرژی روسیه را هدف چند دور تحریم قرار داده ان. آنها تدابیری را برای تضمین جریان مداوم نفت روسیه به بازارهای جهانی طراحی کردند تا قیمت بنزین را بالا نبرند، آنها همچنین در مسیر تدارکات صادرات روسیه نیز سنگ انداخته تا بدین طریق میزان درآمد مسکو از هر بشکه را که می‌فروشد محدود کنند.

downloadردپای کاغذهای تو خالی

بازیگران فعال در حمل و نقل و صادرات نفت روسیه دارای مشخصات عمومی کمی هستند. این امر تعیین چگونگی جریان پول در بازار نفت و اینکه آیا این هزینه به بودجه روسیه بازمی گردد یا خیر را دشوار می کند. به گفته مدیران صنعت، ردپای کاغذهای باقی مانده در اسناد به طور کامل نشان نمی دهد که در نهایت چه کسی پشت پرده این صنعت را مدیریت و هدایت می کند.شرکت موسوم به ژنو در سال 2021 توسط غول تجاری ویتول  و بازرگان متوسط فعال در Mercantile & Maritime Group راه اندازی شد. این سرمایه گذاری مشترک بستر را برای معامله نفت روسیه هموار کرد و در یک پروژه توسعه بزرگ موسوم به وستوک اویل مشارکت داشت.

im-825822

به گفته سخنگوی ویتول، پس از حمله به اوکراین، ویتول سهام خود در شرکت هلدینگ آمور سوئیس را به شرکت اماراتی فسیل تریدینگ FZCO فروخت. او افزود که ویتول هیچ سهامی در شرکت های آمور در امارات ندارد. همزمان براساس داده‌های گمرک، بلاتریکس در سال جاری تقریباً 25 میلیون تن نفت خام و سوخت از طریق روسنفت و سایر تولیدکنندگان روسی از جمله یکی از شرکت‌های تابعه غول دولتی گازپروم صادر شده است. طبق پرونده ای در هنگ کنگ، بلاتریکس در ماه دسامبر تسهیلات ارائه وام تا سقف 350 میلیون دلار را با حمایت بانک دولتی کشاورزی روسیه دریافت کرد،وامی که که باید تا اواسط سال 2025 بازپرداخت شود.

داده‌های گمرک روسیه نشان می دهد که نورد آکسیس تا پایان ماه می، بیش از 50 میلیون تن نفت خام و سوخت صادر کرده است. این میزان صادرات نه روز قبل از حمله به اوکراین در هنگ کنگ ثبت شد.مورات سایین، شریک موسس شرکت حقوق و مشاوره سی این فعال در عرصه انرژی ترکیه و مدیر نورد آکسیس، گفت که قراردادهایی که بر اساس آن این شرکت، نفت روسیه را معامله می کرد منقضی شده و نورد آکسیس در مناقصه اخیر شرکت نکرده است. او گفت که نورد اکسیس به دلیل مشکلات لجستیکی و افزایش رقابت در بازار، هیچ قرارداد جدیدی برای نفت روسیه منعقد نکرده است.