به گزارش اکوایران، مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند که روسیه در حال ساخت یک مرکز تولید پهپاد در این کشور با کمک ایران است که می‌تواند پس از اتمام جنگ در اوکراین تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

به نوشته سی‌ان‌ان، تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جریان یک جلسه توجیهی با گروهی کوچکی از خبرنگاران ادعا کردند که انتظار می‌رود تأسیسات تولید پهپاد در حال ساخت، زرادخانه پهپادی جدیدی را در اختیار روسیه قرار دهد که «بسیار بزرگ‌تر» از آن چیزی است تا به امروز از ایران تهیه شود.

آن‌ها مدعی شدند که زمانی که تأسیسات تکمیل شود، احتمالاً تا اوایل سال آینده پهپادهای جدید می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر جنگ اوکراین داشته باشند. در ماه آوریل، ایالات متحده تصاویری ادعایی ماهواره‌ای از محل احداث کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در داخل منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه در حدود ۶۰۰ مایلی شرق مسکو منتشر کرد. تحلیلگران آژانس مدعی شدند که ایران مرتباً تجهیزاتی را برای کمک به ساخت این تأسیسات به روسیه می‌برد. 

پهپاد ایرانی

سی‌ان‌ان قبلاً مدعی شده بود که ایران از دریای خزر برای انتقال پهپادها و مهمات به روسیه استفاده می‌کند و اغلب از کشتی‌هایی استفاده می‌کند که قابل‌ردیابی نبوده یا دستگاه ردیابی خود را خاموش می‌کنند.

این ادعاها در شرایطی اظهار می‌شود که تهران و مسکو ارسال پهپادهای جنگی برای استفاده در جنگ اوکراین را بارها رد کرده‌اند.

ایالات متحده هم‌چنین می‌خواهد شرکت‌های غربی را مجاب و مجبور سازد تا نظارت بیش‌تری بر زنجیره‌های تأمین خود جهت شناسایی جریان غیرقانونی ارسال قطعات برای ساخت پهپادها داشته باشند. سال گذشته، دولت بایدن کارگروهی را راه انداخت تا از چگونگی وجود قطعات آمریکایی و غربی، از جمله میکروالکترونیک‌های ساخت آمریکا در پهپادهای ساخت ایران سر درآورند.

تهران مکرراً به صراحت، ارسال پهپاد برای روسیه در طول جنگ را رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در اکتبر گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین ارائه نکرده و نخواهد کرد. در ماه نوامبر، امیرعبداللهیان اذعان کرد که ایران پهپادهایی را تحویل روسیه داده، اما این هواپیماها ماه‌ها قبل از شروع جنگ ارسال شده بودند».

یک مقام ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در روز جمعه گفت که تحلیلگران برای اولین‌بار در آوریل ۲۰۲۲ نشانه‌هایی از مشارکت نظامی روبه‌رشد روسیه و ایران مشاهده کردند. کاخ سفید در ژوئن ۲۰۲۲ ادعا کرد که ایران در حال آماده‌شدن برای ارائه پهپادها به روسیه است. یکی از تحلیل‌گران آژانس ادعا کرد که اواخر سال گذشته، ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار داشت مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه است، اما به نظر می‌رسد که این طرح در حال حاضر «به تعویق افتاده است».