به گزارش اکوایران، در لایحه برنامه هفتم توسعه، چهار ماده و هشت حکم مربوط به حوزه دارو است. 

احکام لایحه برنامه توسعه هفتم در حوزه دارو به نظارت بر توزیع و تهیه فهرست داروهای سنتی و گیاهی کشور، ایجاد ذخیره راهبردی با کیفیت در حوزه دارو، تکمیل سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت در حوزه دارو تجهیزات پزشکی، صادرات دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، تعیین تعرفه خدمات دارویی و ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل برای کارکنان بالینی نظام سلامت پرداخته است.

راهکارهای مرکز پژوهش برای دارو

بازوی پژوهشی مجلس در ارتباط با احکام لایحه هفتم توسعه در بخش دارو راهکارهایی ارائه داده است.

بر این اساس در زیر فصل ارتقای کیفیت خدمات در ارتباط با تهیه فهرست داروهای سنتی و گیاهی کشور و نظارت بر توزیع آن، ابهاماتی وجود دارد که پیشنهاد شده وزارت بهداشت نسبت به تدوین و به‌روزرسانی سالیانه فهرست این داروها و نظارت بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های مذکور در مراکز و اماکن مجاز اقدام کند. 

این مرکز با تعیین سالیانه تعرفه خدمات دارویی در زیرفصل راهبری نظام سلامت موافقت کرده است.

در بخش اول زیرفصل دارو و تجهیزات پزشکی درباره ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با توجه به چالش‌ها و مدت زمان فرآیند تأمین و توزیع دارو پیشنهاد داده ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی به میزان حداقل شش ماه نیاز کشور با اولویت تولید داخل، واردات رسمی و با محوریت فهرست داروهای ضروری کشور باشد.

سهم واردات رسمی حداکثر 7 درصد ارزش ریالی

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره واردات دارو پیشنهاد داده که سهم واردات رسمی و فوریتی دارو و تجهیزات پزشکی از تأمین نیاز کشور متناسب با پیش‌بینی ظرفیت تولید در داخل کشور در ابتدای هر سال تبیین شده و واردات دارو و تجهیزات پزشکی به گونه‌ای تسهیل شود که سهم واردات از تأمین نیاز کشور با تمرکز بر واردات رسمی حداکثر 7 درصد ارزش ریالی بازار فراورده‌های مذکور باشد.

این مرکز درباره ایجاد سازوکار پرداخت سهم یارانه دولت پیشنهاد داده نسبت به ایجاد سازوکار تسویه برخط سهم یارانه دولت در زنجیره تأمین دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی از مسیر سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدون تأخیر سهم یارانه دولت به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها اقدام شود. 

باتوجه به اهمیت تکمیل سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت، باید در ابتدای امر سازمان غذا و دارو نسبت به تکمیل سامانه مذکور در سراسر زنجیره تأمین فراورده‌های سلامت برای دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی در کلیه بخش‌های بهداشتی و درمانی با تعیین اولویت اقلام گران‌قیمت، حیاتی و پرمصرف اقدام کند. 

مرکز پژوهش‌ها درباره صادرات سالیانه واکسن و تجهیزات پزشکی، برای حفظ و ارتقای چرخه نقدینگی دارو پیشنهاد داده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تکمیل و تجمیع سامانه‌ها، به‌روزرسانی الزامات تضمین کیفیت و قیمت‌گذاری از مسیر سامانه‌ای در حوزه‌های دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی اقدام کند. 

ممنوعیت‌های صادراتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در کمیته‌ای با مسئولیت وزارت بهداشت با عضویت سازمان غذاودارو، وزارت صمت، انجمن‌ها و نهادهای تخصصی مرتبط تعیین خواهد شد. 

مرکز پژوهش‌های مجلس برای برنامه توسعه هفتم در حوزه دارو پیشنهادهایی داده است.

با توجه به چالش‌های حال حاضر حوزه دارو از جمله تأمین نقدینگی، کمبودهای دارویی، تخصیص بودجه مناسب، تجویز و مصرف منطقی داروها، ساماندهی تقاضا با هدف حمایت از تولید داخل برای توسعه صنعت دارویی کشور، ارتقا هماهنگی‌‌های بین‌بخشی، تبیین وظایف، مسئولیت‌ها و نحوه پاسخگویی نهادهای ذی‌ربط در حوزه دارو در لایحه برنامه توسعه هفتم راهبردهایی به منظور مدیریت و بهبود چالش‌های حوزه دارو لازم است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع‌بندی گزارش خود آورده است:

- تدوین و به‌روزرسانی سالیانه فهرست داروهای سنتی و گیاهی کشور و نظارت بر تولید، توزیع و عرضه فراورده های مذکور در مراکز و اماکن مجاز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

- سازمان غذاودارو مکلف است ظرف مدت 6 ماه با مشارکت نهادها و انجمن‌های ذی‌ربط، فهرست داروهای ضروری کشور را تهیه، تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند. همچنین مقرر است فهرست یاد شده سالیانه بازبینی و در صورت لزوم اصلاح و به تأیید هیات وزیران برسد.

- سازمان غذا و دارو موظف است به گونه‌ای تنظیم‌گری کند که ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی به میزان حداقل 6 ماه نیاز کشور با اولویت تولید داخل، واردات رسمی و با محوریت فهرست داروهای ضروری کشور باشد.

- وزارت امور اقتصاد و دارایی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به ایجاد سازوکار تسویه برخط سهم یارانه دولت در زنجیره تأمین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی از مسیر سازمان‌های بیمه‌گر به منظور پرداخت بدون تأخیر سهم یارانه دولت به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها اقدام کند.

- سازمان غذا و دارو مکلف است نسبت به تکمیل سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت در سراسر زنجیره تأمین فراورده‌های سلامت برای دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی در کلیه بخش‌های بهداشتی و درمانی اعم از سرپایی و بستری با تعیین اولویت اقلام گرانقیمت، حیاتی و پرمصرف اقدام کند. 

- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به اصلاح و به‌روزرسانی قیمت‌گذاری دارو، اولیه دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی، به‌صورت سامانه‌ای اقدام کند.

- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به تکمیل و تجمیع سامانه‌ها در حوزه‌های دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و ملزومات دارویی برای ثبت قراردادهای صادراتی، تضمین حقوق و امنیت این قراردادها، تعیین و به‌روزرسانی الزامات تضمین کیفیت در حوزه‌های مذکور اقدام کند.

- اعمال ممنوعیت‌های صادراتی در حوزه‌های مذکور با مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذیل کمیته‌ای با عضویت سازمان غذا و دارو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌ها، نهادها و سندیکای تخصصی مربوطه خواهد بود.

همچنین برای ساماندهی تقاضا با هدف حمایت از تولید داخل به منظور توسعه صنعت دارویی کشور، ارتقا هماهنگی‌های بین‌بخشی، تبیین وظایف، مسئولیت‌ها و نحوه پاسخگویی نهادهای ذ‌ی‌ربط در حوزه دارو پیشنهادهای ذیل برای الحاق به برنامه پیشنهاد می‌شود: 

بنابراین پیشنهاد می‌شود برای توسعه صنعت دارویی کشور، تأمین مالی پایدار و ارتقای هماهنگی‌های بین‌بخشی در حوزه دارو بندهای ذیل به مفاد برنامه هفتم توسعه الحاق شود: 

1- فهرست رسمی دارویی ایران براساس سیاست ملی دارویی کشور، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر سه ماه یک بار به منظور ارتقا بهره‌وری منابع بخش دارویی و دسترسی به داروهای نوین، اثربخش و هزینه اثربخشی، بازنگری و منتشر شود. 

تجویز داروهای خارج از فهرست یاد شده، تخلف محسوب شده و متخلف با توجه به شدت و ضعف عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن، حسب مورد به مجازات های مندرج در تبصره «1» ماده (28) قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383/8/16 محکوم می‌شود. 

طبق تبصره در نظر گرفته شده برای این ردیف، آیین نامه اجرایی این بند حداکثر ظرف مدت 6 ماه بعد از تصویب این قانون، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) به‌روزرسانی شده و به تصویب هیات وزیران برسد.

2- حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون، کارگروه مشورتی با حضور تمام نهادهای ذی‌ربط، ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل، سند جامع پشتیبان تأمین مالی و ارزی پایدار در حوزه دارو تدوین شده و جهت تصویب در سطح هیأت وزیران ارائه شود.