به گزارش اکوایران، عربستان سعودی و اپراتورهای برتر بازار سهام چین در حال مذاکره برای ارائه فهرستی متقابل از صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) هستند که به سرمایه‌گذاران عربستانی و چینی اجازه می‌دهد تا سهام یا اوراق‌قرضه را در بورس دو کشور معامله کنند.

به گزارش رویترز، مذاکرات بین بورس شنژن و اپراتور بورس عربستان سعودی هنوز در مراحل اولیه خود است، اما می‌تواند یک پیوند مالی بزرگ برای دو کشور باشد. رویترز که برای اولین‌بار در روز جمعه این گزارش را منتشر کرد، گفت: «در چند ماه گذشته، برخی از بزرگترین اپراتورهای ETF چین در مورد امکان توافق عرضه سهام در خارج از کشور با عربستان سعودی مطلع شده‌اند».

به نوشته میدل ایست آی، در زمانی که روابط پادشاهی با واشنگتن بر سر سیاست انرژی و مسائل حقوق بشر تحت تنش قرار گرفته است، چین با عربستان سعودی پیشرفت‌های ژئوپلیتیکی به دست آورده است. در ماه دسامبر، از شی جین‌پینگ در عربستان سعودی با فرش قرمز استقبال شد. چین بیش از یک‌چهارم کل صادرات نفت خام عربستان را وارد می‌کند و فناوری‌های ارتباطی ۵جی و هوآوی را به ریاض فروخته که موجب خشم واشنگتن شده است.

بزرگترین تحرک دیپلماتیک چین در ماه مارس رخ داد؛ زمانی با میانجیگری پکن ایران و عربستان سعودی بر سر عادی‌سازی روابط توافق کردند. بنا بر گزارش‌ها، بیل برنز، مدیر سازمان سی‌آی‌ای بعداً به سعودی‌ها شکایت کرد که این توافق، ایالات متحده را در مضیقه قرار داد.

روابط سیاسی روبه‌رشد عربستان و چین با رونق فعالیت‌های اقتصادی مصادف شده است.

فراتر از تصور

طبق گزارش China Global Investment Tracker که توسط مؤسسه American Enterprise اداره می‌شود، عربستان سعودی در حال حاضر یکی از ستون‌های اصلی ابتکار زیرساختی کمربند و جاده چین است و در بین سه کشور برتر جهان برای پروژه‌های ساخت‌وساز چینی قرار دارد.

در ماه ژوئن، عربستان سعودی در یک کنفرانس تجاری مهم در ریاض، از میلیاردها دلار قرارداد سرمایه‌گذاری بین چین و جهان عرب خبر داد. این اعلامیه شامل یک یادداشت تفاهم ۵.۶ میلیارددلاری بین وزارت سرمایه‌گذاری عربستان و یک سازنده چینی خودروهای برقی و خودران بود.

میدل ایست آی قبلاً گزارش داده بود که تجار چینی در عربستان سعودی خوشبینند که روابط سیاسی روبه‌رشد دو کشور به پیشبرد معاملات تجاری کمک کرده و از فعالیت در این پادشاهی نفت‌خیز بیشتر از دنیای غرب استقبال می‌کنند. چارلز لی، مدیر منطقه‌ای Jiangling Motors در عربستان سعودی در سال گذشته به میدل ایست آی گفت که خودروهای تجاری چینی با سرعتی فراتر از تصور شما در این کشور فروخته می‌شوند.

اگر پکن و ریاض بر سر قرار‌دادن صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس یکدیگر به توافقی برسند، تحلیلگران و دیپلمات‌ها به دقت آن را زیر نظر خواهند داشت. همچنین گزارش شده که عربستان سعودی در نظر دارد بخشی از هزینه فروش نفت خود را به جای دلار، به یوآن محاسبه کند.

اقدام برای انجام معاملات نفتی به یوآن، تغییری بزرگی در بازار خواهد بود؛ جایی که ۸۰ درصد فروش آن به دلار انجام می‌شود. هم‌اکنون تمام فروش عربستان سعودی منحصراً به دلار انجام می‌شود. هر تغییری در آن سیستم می‌تواند جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را تضعیف کند.