به گزارش اکوایران، فرمانده سنتکام در جریان بازدید از خلیج فارس از تنگه هرمز عبور  کرد.

به گزارش نشنال‌نیوز، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز سه شنبه اعلام کرد، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده این نیرو، از طریق یک ناوشکن با عبور از تنگه هرمز، از خلیج فارس بازدید کرد.

این سفر، پس از ورود بیش از 3000 ملوان و تفنگدار آمریکایی به دریای سرخ، به عنوان بخشی از ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده انجام شد، و این حاکی از این است که واشنگتن به تقویت حضور خود در خلیج فارس در بحبوحه تنش‌ها با ایران ادامه می‌دهد.

ژنرال کوریلا گفت: «این سفرها به منطقه بینش عمیقی در مورد روابط با شرکای ما و آمادگی نیروهای ایالات متحده و ائتلاف مستقر در آنجا به من می دهد». 

به گفته سنتکام، کوریلا، سوار بر ناو یواس‌اس توماس هادنر، در حالی از تنگه هرمز عبور کرد که دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم او را همراهی می‌کرد. ناوگان پنجم در هفته‌های اخیر تمرکز خود را بر تنگه بیشتر کرده است و سخنگوی این ناوگان روز دوشنبه به الشرق گفت: «امنیت ناوبری در تنگه هرمز برای آمریکا اولویت دارد». 

سفر ژنرال کوریلا چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که آسوشیتدپرس گزارش داد که واشنگتن در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند –اقدامی بی‌سابقه با هدف ادعایی جلوگیری از توقیف و آزار کشتی‌های غیرنظامی.

سنتکام گفت که ژنرال کوریلا در امارات توقف کرد و سپس به سمت بحرین، محل ناوگان پنجم حرکت کرد، جایی که ژنرال کوریلا توسط پادشاه حمد پذیرایی شد.

20230808_220820

تهران این هفته پس از اعلام استقرار نیروهای آمریکایی، حملات لفظی خود را در تقبیح این ماجرا افزایش داده است. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه گفت: ایران به آن درجه از قدرت و توانایی رسیده است که می‌تواند به هر اقدام و شرارت آمریکا [در منطقه] از جمله توقیف کشتی‌ها پاسخی مشابه بدهد. وی با بیان اینکه در هر نبرد مستقیم بین ایران و آمریکا در سال‌های اخیر، کشورهای منطقه شاهد ضعف آمریکا و قدرت جمهوری اسلامی بوده‌اند، گفته منطقه با درک امنیت خلیج‌فارس باید از طریق خود کشورها تثبیت شود.