به گزارش اکوایران، پس از انتشار خبر توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی تمامی پول‌های بلوکه شده کشور در کره‌جنوبی، بارابارا اسلاوین- کارشناس آمریکایی- در توئیتی مدعی شد که؛ « ایران می‌تواند سفارش غذا، دارو و شمار محدودی تجهیزات پزشکی را نزد بانکی در دوحه ثبت کند. بانک مذکور در دوحه نیز هزینه کالا‌ها را پرداخت می‌کند و شرکت‌های قطری آن‌ها را به ایران تحویل می‌دهند. ایران اصلا به منابع مالی دسترسی مستقیم ندارد.»

واکش متفاوت رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به توافق ایران و آمریکا: اکنون شرایط در حال تغییر است!

بنابر گزارش ایرنا، این ادعا توسط محمد مرندی-  مشاور تیم مذاکره کننده ایران- تکذیب شد و در توئیتی نوشت: «این ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی است. ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خودش دسترسی کامل و مستقیم دارد و هیچ شرکت قطری در این میان دخیل نیست. بانک‌های ایرانی کنترل کامل [بر این دارایی‌ها]دارند و می‌توانند بدون هیچ محدودیتی خدمات و کالا خریداری کنند.»

سئول نقشى در مذاکرات ایران و آمریکا ندارد

همچنین بعد از اعلام به توافق رسیدن ایران و آمریکا، وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای به اخبار مربوط به آزادی پنج جاسوس ایرانی- آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، واکنش نشان داد و اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در رابطه با گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه تهران پنج جاسوس آمریکایی را به عنوان بخشی از قراردادی آزاد کرده است که بر اساس آن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود، ندارد.

در همین راستا، محمد مرندی در واکنش به این بیانیه در توئیتی نوشت:  کره جنوبى نقشى در آزادسازى دارایى‌هاى به سرقت رفته ایران ندارد. پس از توافق، آمریکا به سئول مى‌گوید  دارایى‌هاى ایران را منتقل کند.