به گزارش اکوایران، حسین رحیمی - رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا - امروز (شنبه، 21 مرداد) در نشست خبری خود گفته «در شرایط یک جنگ ترکیبی هستیم و در این میان اقتصاد نقش ویژه‌ای را دارد و پلیس امنیت اقتصادی نیز در این شرایط با کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه در حال مبارزه در این جنگ است.»

وی به سابقه تشکیل پلیس امنیت اقتصادی اشاره کرد و این بخش را نوپا دانست و گفت: این پلیس حدود چهار سال پیش ایجاد شد و اصلی‌ترین ماموریت آن برقراری امنیت برای کسانی است که در عرصه تجارت و اقتصاد مشغول فعالیت هستند.

آنطور که رحیمی اطلاع داده، پلیس در مرحله ترانزیت هم ورود کرده و بر چرخه انبار کردن و چرخه توزیع و مصرف نظارت می‌کند.

رحیمی با تاکید بر اینکه «با هر فرد و افرادی که بخواهند هرگونه اخلال در فرآیند اقتصادی کشور اخلال ایجاد کنند، برخورد می‌شود»، افزود: برای مبارزه با قاچاق کالا یک پلیس تخصصی داریم و با موارد آن برخورد قاطع خواهیم داشت.

او امسال را سال سختی برای قاچاقچیان کالا توصیف کرد و گفت: به شدت تلاش می‌کنیم که با مافیای سازمان‌یافته قاچاق کالا برخورد قاطع کنیم. در مدت چهار ماهه امسال ١۵٨ فقره پرونده با ارزش بیش از ١٠ میلیارد تومان کشف شده که ارزش آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته رحیمی، ارزش کلی پرونده‌های قاچاق کشف شده در چهار ماه اول سال ١١ هزار میلیارد تومان است و این ارزش در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵٨ درصد افزایش داشته است.

١٠٣ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد

رحیمی با بیان اینکه در چهارماهه امسال بالغ بر ١۵٨ مرحله عملیات برای برخورد با خودروهای شوتی داشتیم، گفت: بالغ بر هفت هزار خودروی تیزرو را در این خصوص شناسایی و توقیف کردیم که در مقایسه با پارسال ٢۴ درصد افزایش داشت.

وی افزود: روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت از کشور ما خارج می‌شود که ما در همین راستا عملیات‌هایی را در سراسر کشور و به خصوص در شرق و جنوب کشور اجرا کردیم که در نتیجه آن بالغ بر ١٠٣ میلیون لیتر سوخت کشف شد که در مقایسه با سال قبل ١٣٠ درصد رشد داشته است.

رحیمی در رابطه با کشف طلای قاچاق نیز گفت: در بحث قاچاق طلا نیز ١٧٠ درصد افزایش کشفیات داشتیم. در حوزه قاچاق دارو بالغ بر ٣۵ درصد افزایش کشفیات را داشتیم و در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی هم ۵٩٧ درصد افزایش داشتیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف ٢٢٨ خودروی لوکس شامل بنز و پورشه و بی‌ام‌و و ... خبر داد و گفت: در همین چهار ماه ۵۴ درصد افزایش برخورد با قاچاق خودروهای لوکس را داشتیم؛ در حوزه برخورد با قاچاق لوازم یدکی نیز ٩٢ درصد افزایش بوده است.

دستگیری ٢٩٩٠ نفر از مخلان امنیت اقتصادی

ایسنا گزارش داده، پلیس امنیت اقتصادی در مجموع ٢١ هزار میلیارد تومان از انواع جرائم اقتصادی را مورد رسیدگی قرار داده است. در این بخش به ١٧۵۵ پرونده کلان رسیدگی شده و ٢٩٩٠ نفر از مخلان امنیت اقتصادی دستگیر شدند. در مجموع این موارد شاهد افزایش ٣٢ درصدی در مقایسه با چهار ماهه پارسال بودیم.

راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصادی سایبری

به گفته وی، پلیس امنیت اقتصادی در حوزه سایبری و دیجیتال نیز راه‌اندازی شده و این پلیس با فعالیت‌های‌های مخرب امنیت اقتصادی کشور در فضای دیجیتال و مجازی و همچنین مواردی نظیر پولشویی و ... برخورد می‌کند.

او درباره عملکرد پلیس گمرک نیز گفته تمرکز این نهاد انتظامی در این حوزه، پرونده‌های مهم است و در چهارماهه امسال ٣٨٧ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که ٧٢ مورد آن بالای ١٠ میلیارد تومان ارزش دارد.

رحیمی از راه‌اندازی ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در تلاشیم تا این ستاد در هفته فراجا به بهره‌برداری برسد و مردم بتوانند موارد قاچاق، پولشویی، اختلاس، احتکار و هرگونه جرائم اقتصادی را گزارش کنند.