به گزارش اکوایران، جلسه علنی امروز (22 مرداد) مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف در حالی آغاز شد که نمایندگان بررسی لایحه عفاف و حجاب را در دستور کار خود داشتند. 

بهارستانی‌ها پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با تقاضای تعدادی از نمایندگان مبنی بر بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب، به صورت اصل 85 قانون اساسی با 175 رأی موافق، 49 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بدین ترتیب بررسی این لایحه از دستور کار صحن علنی خارج شد و به کمیته‌ای در این زمینه واگذار می‌شود؛ مانند اتفاقی که در جریان بررسی طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی افتاده بود و انتقادات زیادی را برانگیخت.

در جریان بررسی لایحه حجاب چه گذشت؟

در نشست علنی امروز مجلس، ابتدا جواد نیک‌بین - نماینده مردم کاشمر - از رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل 85 قانون اساسی دفاع کرد و گفت: «اگر لایحه مذکور در کمیسیون تخصصی بررسی شود، نخبگان و نمایندگان سایر کمیسیون‌ها می‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند و نقطه نظرات خود را مطرح کنند اما اگر لایحه در صحن علنی بررسی شود نخبگان اجازه حضور در جلسه را نخواهند داشت. اگر در کمیسیون لایحه عفاف و حجاب به صورت اصل 85 قانون اساسی بررسی شود، در نهایت قانونی در حوزه حجاب داریم که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و فرصت تصحیح و تنقیح مجدد آن وجود دارد. این در حالی است که اگر در صحن بررسی شود امکان اصلاح وجود ندارد.»

وی تأکید کرد: «مجلس موافق حجاب و مخالف بی‌بند وباری است، باید در مقابل متعرضین به زنان باحجاب ایستادگی کند. از این رو بررسی لایحه مذکور در صحن به دلیل تعداد زیاد پیشنهادها به دلیل عدم تصویب خواهد بود اما در کمیسیون می‌توانیم تمام پیشنهادات را جمع‌بندی و اعمال کنیم. خواهش می‌کنم کسی نگوید می‌خواهیم پنهان‌کاری و پشت درب‌های بسته موضوع را بررسی کنیم، همه پیشنهاداتی که در سامانه ثبت شده است را در کمیسیون جمع بندی می‌کنیم و حتی نمایندگانی که عضو کمیسیون نیستند نیز می‌توانند در نشست‌ها حضور پیدا کنند و اظهارنظر داشته باشند.» 

موسی غضنفرآبادی - رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس- از دیگر موافقان بررسی این لایحه طبق اصل 85 بود. وی تاکید کرد: «لایحه تنظیم شده نه در پستو و نه پنهانی تدوین شده است و تعداد 8 نفر نیز آن را تدوین نکرده‌اند بلکه جمع بزرگی از عقلا، اندیشمندان جامعه اسلامی آن را تنظیم کرده‌اند، محور کار نیز این بوده که قوانین و مقررات قبلی کفاف رسیدگی به موضوع را نمی‌دهد لذا سه قوه به این نتیجه رسیدند که قانون قبل نمی‌تواند جلوی این موضوع را بگیرد و قوه قضائیه لایحه خود را تنظیم و تقدیم مجلس کرد و مجلس کار بسیار بزرگی را انجام داد.»

این نماینده مجلس با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با اصل 85 شدن این لایحه گفت: «البته برخی از دوستان متدین نیز در یک موضوع با ما اختلاف نظر دارند که نگاهشان با ما متفاوت است. در این لایحه دخالت فیزیکی پلیس به حداقل رسیده است، به این دلیل که موضوعاتی اتفاق افتاد که همه در جریان هستیم و به همین دلیل سعی شد این دخالت به حداقل برسد لذا برخی نگرانند که اقتدار پلیس به خطر بیفتد اما اقتدار پلیس سر جای خود است ولی شیوه کار نرم و ملایم خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «خدای ناکرده اگر هر روز گناهی رخ دهد، اگر تصویب این قانون به تأخیر بیفتد، ما در آن شراکت خواهیم داشت. امروز اشک‌های مادران شهیدی که صحنه‌های فجیعی را در جامعه می‌بینند و خطابشان به مجلس و مجلسیان است را باید دید که ای مجلس! دولت! قوه قضائیه! چرا کاری انجام نمی‌دهید؟!»

امیرحسین بانکی پورفرد- نماینده مردم اصفهان نیز با اعلام موافقت خود با بررسی لایحه حجاب طبق اصل 85 گفت: «در لایحه برای سرحلقه‌ها، جریان‌های سازمان یافته، مدیران و سلبریتی ها مجازات های سختی در نظر گرفته شده و چنانچه در خانواده مدیران کسی تخلفی انجام داد هیچگونه تخفیفی برایش در نظر گرفته نمی شود. اکنون لحظه آزمون مجلس است زیرا در رابطه با حجاب جنگ ترکیبی به راه انداخته‌اند و حجاب عَلمی است که می خواهند بر زمین بزنند.»

اما، بررسی این لایحه به صورت محرمانه مخالفانی هم داشت. غلامرضا نوری قزلجه - نماینده مردم بستان‌آباد - یکی از مخالفان بررسی لایحه حجاب به صورت محرمانه بود. او از پشت تریبون مجلس گفت: «تقاضای اصل 85 شدن لایحه فوق دارای خطراتی است، در مورد تقاضای اصل 85 شدن این لایحه آیین نامه تاکید دارد که تنها موارد ضرورت باید در قالب این اصل مطرح شود. این در حالی است که شورای نگهبان در موضوع قانون تجارت که چند صد ماده داشت، تاکید کرد که ضرورتی ندارد که این موضوع در قالب اصل 85 بررسی شود، بنابراین چه ضرورتی دارد که لایحه عفاف و حجاب با چنین مکانیزمی در صحن علنی بررسی شود.»

وی با بیان اینکه لایحه فوق همه آحاده جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید کرد: «چرا ما باید موضوع به این مهمی را که همه جامعه با آن سروکار دارند را در پستو و یا به صورت اصل 85 بررسی کنیم.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه حتی به حوزه دانش‌آموزی نیز ورود کرده است، بیان کرد: «متاسفانه براساس موادی از این لایحه اگر یک دانش آموز 10 ساله ای در مدرسه ای خلاف این قانون عمل کند، حتما اگر شما صبح دانش آموز خود را به مدرسه فرستاده باشید، شب باید وی را از کلانتری تحویل بگیرید و این می تواند جامعه را بهم بریزد.»

این اظهارات نماینده مردم بستان‌آباد با واکنش تند قالیباف رو‌به‌رو شد. رئیس مجلس در پاسخ به نوری قزلجه گفت: «این اطلاعات جنابعالی کاملاً اطلاعات غلط و اشتباهی بود. در هیچ کجای کار لایحه فوق هیچ فردی و هیچ خانم زیر 18 سالی حتی احضار نخواهد شد و به کلانتری برده نمی‌شود. اینکه شما می‌گویید باید آنها را از کلانتری جمع کنید، کاملا دروغ محض است.»

جلال محمود زاده - نماینده مردم مهاباد - هم با بیان مخالفت خود گفت: «نباید قانونی به این مهمی که تمام کشور را تحت تأثیر قرار می دهد در اختیار یک کمیسیون و تعداد معدودی نماینده قرار بگیرد از این رو اگر بررسی این لایحه به صورت اصل 85 رأی بیاورد یعنی یک لایحه مهم تنها با رأی 8 نفر به تصویب رسیده و سرنوشت کل کشور را تعیین می کند.»

وی تاکید کرد: «برخورد چکشی با موضوع ارزشی مثل حجاب می تواند نتیجه عکس داشته باشد و دوقطبی در جامعه ایجاد کند و مردم روبروی هم قرار بگیرند همچنین این شیوه برخورد با نظر اکثر علمای اسلام نیز در تضاد است.»