به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

ترامپ: شانسم برای شکست بایدن نزدیک به ۱۰۰ درصد است

دونالد ترامپ در پاسخ به سوال روزنامه ساندی تایمز مبنی بر اینکه شانس خود را برای شکست جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «نزدیک به ۱۰۰ درصد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پس از پاسخ قاطع به این سوال ساندی تایمز، نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا را برای تلاش‌هایش نسبت به راه‌اندازی مجدد کارزار انتخاباتی‌اش مسخره کرد.

این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با اشاره به آرای پایین دی‌سانتیس در نظرسنجی‌ها به سوال ساندی تایمز مبنی بر اینکه آیا دی‌سانتیس را رقیب خود می‌داند، با لبخندی گفت: من او را رقیب خود نمی‌بینم!

لهستان برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی همه‌پرسی برگزار می‌کند

ورشو در ادامه مخالفت‌های خود با طرح تازه بروکسل برای مدیریت مهاجران غیرقانونی برگزاری رفراندومی را در دو ماه آینده کلید زد.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر راست‌گرای لهستان، روز یکشنبه اعلام کرد که حزب حاکمِ «قانون و عدالت» قصد دارد با برگزاری یک همه‌پرسی نظر شهروندان این کشور را در مورد پذیرش «هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا» به عنوان بخشی از مکانیسم جدید مدنظر اتحادیه اروپا برای جابجایی مهاجران بین کشورهای عضو این اتحادیه، اخذ کند.

آقای موراویه‌تسکی در ویدیویی که از او در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده، موعد برگزاری این رفراندوم را همزمان با انتخابات پارلمانی ۱۵ اکتبر اعلام کرد. 

حزب محافظه‌کارِ او، قانون و عدالت، به دنبال استفاده از مساله مهاجرت در مبارزات انتخاباتی خود است، تاکتیکی که به این حزب کمک کرد تا با پررنگ‌کردن مخالفت خود با ورود مهاجران غیرقانونی به لهستان، قدرت را در سال ۲۰۱۵ قبضه کند.

لهستان میزبان بیش از یک میلیون مهاجر اوکراینی است که عمدتا سفیدپوست و مسیحی هستند، اما مقامات دولتی مدت‌هاست که به وضوح ورود مهاجران مسلمان و پناهجویان دارای اختلاف فرهنگی با جامعه لهستان را تهدیدی برای هویت فرهنگی و امنیت آن در آینده عنوان می‌کنند.

استقبال فلسطین از تصمیم ریاض برای تعیین سفیر

وزارت خارجه فلسطین از تصمیم عربستان برای تعیین سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده خود در فلسطین و سرکنسول در شهر قدس استقبال کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم عربستان برای تعیین سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده خود در فلسطین و سرکنسول در شهر قدس اعلام کرد، زمان‌بندی این تصمیم نشان‌دهنده توجه کشور برادر عربستان به مساله فلسطین به عنوان یکی از پایه‌هایی است که سیاست خارجه عربستان در حوزه‌های عربی، اسلامی و بین‌الملل بر آن بنا نهاده شده و همچنین این تصمیم‌گیری در راستای موضعگیری‌های تاریخی و برادرانه عربستان در حمایت از مساله فلسطین و حقوق مردم آن است.

درخواست دوباره اوکراین برای دریافت موشک‌های آلمانی تاروس

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از آلمان برای دو پرتابگر دیگر سامانه دفاع هوایی پاتریوت تشکر کرد. در همین حال وزیر امور خارجه اوکراین بر اهمیت موشک‌های آلمانی تاروس تاکید کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از آلمان و اولاف شولتس، صدراعظم این کشور برای انتقال دو پرتابگر دیگر سامانه پدافند هوایی پاتریوت تشکر کرد.

همزمان دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین به اهمیت انتقال موشک‌های کروز آلمانی تاروس برای پایان جنگ تاکید کرد.

کولبا به روزنامه آلمانی بیلدام‌زونتاگ گفت: «اوکراین به موشک‌های تاروس برای نجات جان سربازان بیشتر و غیرنظامیان اوکراینی و سرعت بخشیدن به آزادسازی مناطق و پایان سریع‌تر جنگ نیاز دارد.»

وی افزود: «فرمول ساده است: برد بیشتر موشک‌ها به‌معنای کوتاه‌تر بودن مدت جنگ است.»

کولبا تاکید کرد که با این سلاح، اوکراین می‌تواند «به نیروهای اشغالگر روسیه در خاک اوکراین بسیار فراتر از خط مقدم دسترسی پیدا کند، لجستیک آن‌ها را مختل کند و مراکز فرماندهی و انبارهای مهمات را نابود کند.»

دولت آلمان در حال حاضر، در حال بررسی ارسال موشک‌های کروز تاروس به اوکراین است اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

اتهام لهستان‌ به روسیه و بلاروس درباره سوء استفاده سیاسی از مهاجران

نخست‌وزیر لهستان امروز با بیان اینکه ۱۶ هزار تلاش برای ورود غیرقانونی به این کشور در سال ۲۰۲۳ ثبت شده، مدعی شد که روسیه و بلاروس پشت این بحران هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماتئوش موراویِتسکی، نخست‌وزیر لهستان گفت: بیش از ۲ سال است که لهستان هدف حملات بلاروس در مرز شرقی قرار دارد. این نقشه مشترک بلاروس و روسیه است که می‌خواهند کشور ما و تمام اتحادیه اروپا را بی‌ثبات کنند.

او همچنین مدعی شد که روسیه و بلاروس «به شکلی خودخواهانه از پناه‌جویان» استفاده کردند تا به ساختارهای امنیتی لهستان آسیب رسانده و هم‌بستگی اتحادیه اروپا را نابود کنند.

موراویتسکی گفت: تنها در سال جاری ما بیش از ۱۶ هزار تلاش برای ورود غیرقانونی به مرزهای خود را به ثبت رساندیم. این یک تهدید علیه کشور ماست. تضمین امنیت مرز شرقی لهستان که در واقع مرز بیرونی اتحادیه اروپا و ناتو هم محسوب می‌شود، اولویت ماست.

اکوواس: برای مداخله در نیجر به موافقت شورای امنیت نیازی نداریم

کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت گروه اکوواس گفت این گروه برای مداخله نظامی در نیجر نیاز به موافقت شورای امنیت ندارد. این در حالی است که منابع مطلع از اختلاف‌نظر میان اعضای اکوواس برای مداخله دیپلماتیک و یا نظامی در نیجر خبر می‌دهند.

عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت گروه موسوم به «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکوواس) در این باره اظهار کرد: اکوواس دلایل قانونی برای مداخله در امور نیجر دارد و در این زمینه نیازی به تایید شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

وی تاکید کرد که اکوواس در مداخلات قبلی خود در کشورهای آفریقا پس از انجام اقدامات نظامی، شورای امنیت را در جریان قرار داده بود.

عبدالفتاح موسی افزود که هیچ اجماع مردمی در نیجر برای حمایت از کودتا وجود ندارد. وی همچنین تاکید کرد: اگر مداخله نظامی در نیجر اتفاق بیفتد، برخی از درون ارتش علیه شورای نظامی اقدام خواهند کرد.

شلیک روسیه به سوی یک کشتی باری در مسیر اوکراین

ملوانان نیروی دریایی روسیه روز یکشنبه به سوی یک کشتی باری که عازم بندر ایزمائیل در جنوب اوکراین بود تیر اخطار شلیک کردند.

این وزارتخانه با انتشار پیامی در تلگرام اعلام کرد: «به منظور توقف کشتی که به سوی بندر اوکراین حرکت می‌کرد، تیرهای هشدار از سلاح‌های خودکار سبک یک کشتی جنگی روسی شلیک شد.»

به گفته مسکو، ناخدای این کشتی که با پرچم پالائو (کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام) تردد می‌کرد به فرمان توقف صادر شده برای «بازرسی جهت ممانعت از حمل و نقل کالاهای ممنوعه» واکنشی نشان نداد.

وزارت دفاع روسیه سپس اعلام کرد که ملوانان مسلح پس از شلیک اخطار،‌ با یک بالگرد به منظور بازرسی وارد کشتی باری شدند و پس از انجام این عملیات، کشتی اجازه یافت به مسیر خود به سوی بندر اوکراینی ادامه دهد.

واکنش چین به ورود معاون رئیس جمهوری تایوان به آمریکا

چین روز یکشنبه در واکنش به ورود معاون رئیس جمهوری تایوان به خاک آمریکا وعده داد که «اقدامات قاطع و سختی» در پیش خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: پکن از نزدیک بر روند تحولات (مربوط به این سفر) نظارت می‌کند و اقدامات جدی و قاطعانه‌ای را برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: «چین قاطعانه با هرگونه تماس رسمی میان ایالات متحده و تایوان مخالف است و این امر را که جدایی‌طلبان فعال برای استقلال تایوان بتوانند به آمریکا سفر کنند، بر نمی‌تابد.»

این بیانیه سپس از نوعی «تبانی» میان ایالات متحده و تایوان برای فراهم کردن امکان سفر ویلیام لای به آمریکا به بهانه ترانزیت فرودگاهی یاد می‌کند و تاکید دارد که «فعالیت سیاسی» معاون رئیس جمهوری تایوان در ایالات متحده به این بهانه «به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می کند.»

وال‌استریت‌ژورنال: غرب در فکر ضدحمله اوکراین در بهار ۲۰۲۴ است

رسانه‌های کشورهای غربی به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کردند که سیاستمداران غربی در حال مطرح کردن موضوع آماده کردن کی‌یف برای حمله احتمالی در بهار آینده هستند.

وال استریت ژورنال نوشت که استراتژیست‌های نظامی و سیاسی در غرب در حال فکر کردن درباره ضد حمله احتمالی اوکراین در بهار 2024 هستند.

چند روز پیش بود که «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان گفته بود که اوکراین قادر به عبور از خط دفاعی روسیه نبوده و نمی‌تواند ضد حمله خود را به پیش ببرد.

وی که با نشریه واشنگتن پست مصاحبه می‌کرد، گفت که اوکراین فاقد تسلیحاتی است که بتواند توازن قوا در خط مقدم را تغییر دهد.