به گزارش اکوایران، موضوع جنگ در اوکراین به یک نقطه اختلاف شدید در میان نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری 2024 آمریکا تبدیل شده است. این به وضوح در رویدادی در آیووا در جمعه گذشته آشکار شد.

پس از اینکه مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در جمع حدود 2000 نفر از مسیحیان انجیلی در آیووا گفت ادامه ارسال سلاح و کمک به اوکراین به نفع آمریکاست، حاضران او را هو کردند.

به نوشته فایننشال تایمز، واکنش مخاطبان به پنس، که دونالد ترامپ را برای نامزدی ریاست جمهوری این حزب در سال 2024 به چالش می‌کشد، به اختلاف شدید میان جمهوری خواهان بر سر حمایت نظامی از کیف تاکید دارد. این شکاف در مورد اینکه آیا کنگره در ادامه سال جاری کمک‌های بیشتری را به اوکراین تصویب خواهد کرد یا خیر، تردید ایجاد کرده است.

پنس روز جمعه گفت: «من معتقدم که به نفع ایالات متحده آمریکا است که همچنان به ارتش اوکراین منابع مورد نیاز برای دفع حمله روسیه و بازگرداندن حق حاکمیت خود را بدهد». اظهارات او در پاسخ به پرسش‌های تند کارشناس محافظه‌کار، تاکر کارلسون، مجری سابق فاکس نیوز، در گردهمایی سالانه رهبران انجیلی با نفوذ در ایالت کلیدی آیووا بود.

httpsd1e00ek4ebabms.cloudfront.n (7)

کارلسون که امسال از شبکه خبری فاکس برکنار شد، یکی از برجسته‌ترین صداهای جناح راست آمریکا است که به رهبر اوکراین، ولودیمیر زلنسکی تاخته و از ولادیمیر پوتین تمجید کرده است. 

زمانی که کارلسون به پنس گفت: «نگرانی شما این است که اوکراینی‌ها، کشوری که اکثر مردم نمی‌توانند روی نقشه آن را پیدا کنند، که ده ها میلیارد دلار از مالیات آمریکایی‌ها دریافت کرده‌اند، تانک کافی ندارند؟ من فکر می‌کنم این سوال منصفانه‌ای است که بپرسم، پس نگرانی شما برای ایالات متحده کجاست؟» پنس پاسخ داد: «من نگران نیستم. تاکر، من قبلاً این صحبت‌های شما را شنیده‌ام، من نگران نیستم. هرکسی که بگوید ما نمی‌توانیم همزمان رهبر دنیای آزاد باشیم و مشکلات خود را در خانه حل کنیم، دید بسیار کوچکی نسبت به بزرگترین ملت روی زمین دارد.»

این جر و بحث‌ها شکاف فزاینده بین شاهین‌ها و انزواطلب‌ها در حزب جمهوری‌خواه را برجسته کرد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حمایت عمومی در آمریکا از کمک به اوکراین، پس از تهاجم روسیه در سال گذشته، کاهش یافته است و جمهوری‌خواهان به مراتب بیشتر از دموکرات‌ها با حمایت بیشتر مخالفت می‌کنند. نظرسنجی پیو که ماه گذشته انجام شد، نشان داد که 44 درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه‌ها گفتند که آمریکا بیش از حد به اوکراین کمک می‌کند، در مقایسه با 14 درصد از دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها که چنین نظری داشتند.

انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از کنگره‌ای که شدیداً دودسته شده است بخواهد بودجه بیشتری برای اوکراین تصویب کند. بایدن تاکید کرده است که یک بسته هزینه‌ای دیگر توسط قانونگذاران تصویب خواهد شد، حتی در شرایطی که جمهوری‌خواهانی که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند، مخالفت خود را ابراز کرده‌اند.

بایدن این هفته در پایان نشست ناتو به متحدان غربی در لیتوانی گفت: «ما تزلزل نخواهیم کرد... ما به اوکراین کمک خواهیم کرد تا یک دفاع قوی و توانمند در زمین، هوا و دریا بسازد که نیرویی برای ثبات در منطقه باشد و در برابر هر تهدیدی بازدارنده باشد.»

تیم اسکات، سناتور جمهوری خواه از کارولینای جنوبی نیز در نشست روز جمعه از موضع کمک‌های نظامی بیشتر دفاع کرد.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا که در میان رای دهندگان جمهوری خواه جایگاه دوم را پس از ترامپ دارد، تلاش کرده است موضع خاص خودش را در قبال اوکراین دنبال کند.

اوایل سال جاری، او گفت که این جنگ یک «مناقشه ارضی» است و در حوزه «منافع حیاتی آمریکا» نیست، اما بعداً از اظهارات خود عقب نشینی کرد و پوتین را «جنایتکار جنگی» خواند.

روز جمعه، دیسانتیس به کارلسون گفت: «انتقاد من از نخبگان سیاست خارجی واشینگتن این است که آنها یک سیاست چک سفید را دنبال می‌کنند، بدون اینکه به ما بگویند چه زمانی به هدف خود خواهیم رسید».

دیسانتیس افزود: «حالا، چون یکی با نخبگان سیاست خارجی واشینگتن مخالف است، آنها سعی می‌کنند شما را لکه دار کنند و بگویند اوه، شما طرفدار پوتین هستید.»

او گفت: «من همیشه فکر می‌کردم پوتین آدم بدی است. من هنوز فکر می‌کنم او انسان بدی است. اما این یک سوال جداگانه است... شما باید در مورد آنچه در راستای منافع ملی آمریکاست قضاوت کنید.»

ترامپ که گفته است می‌تواند در یک روز به جنگ اوکراین پایان دهد، در کنفرانس روز جمعه انجیلی‌ها در آیووا شرکت نکرد. این اجلاس توسط باب واندر پلاتس، رهبر برجسته مسیحی که از جمهوری خواهان خواسته است تا در سال 2024 از یک نامزد دیگر استقبال کنند، برگزار شد.

ویوک راماسوامی، کارآفرین زیست فناوری و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری که خبر نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را در برنامه تعطیل شده کارلسون در فاکس نیوز اعلام کرد، در کنفرانس روز جمعه موضع رادیکال‌تری در مورد اوکراین مطرح کرد. او گفت که می‌تواند با متقاعد کردن کیف به واگذاری بخشی از منطقه دونباس به روسیه در ازای قطع روابط مسکو با پکن، و متعهد شدن آمریکا به جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو، به جنگ پایان دهد.

اما راماسوامی - که در هفته‌های اخیر در نظرسنجی‌ها به‌طور پیوسته رشد کرده است - اعتراف کرد که موضع او در میان تشکیلات جمهوری‌خواه محبوب نیست و به کارلسون گفت: «اگر بخواهم صادقانه بگویم، من بسیاری از اهداکنندگان بزرگ کمک‌های مالی یا حامیان بالقوه را به خاطر این موضوع از دست داده‌ام.»

به طور کلی، این گفتگوها چیزهای زیادی را در مورد وضعیت حزب جمهوری خواه آشکار کرد. به عنوان مثال، مخاطبان به لفاظی‌های نئومحافظه کارانه و جنگ طلبانه ضد روسی دیروز پاسخ نمی‌دهند.

همچنین واضح است که کارلسون در هدایت حزب، به ویژه در حوزه سیاست خارجی، تأثیر قابل توجهی دارد. این تا حدی ممکن است احتیاط فزاینده این جبهه را نسبت به دخالت آمریکا در جنگ توضیح دهد، و اینکه چرا چهره‌های حاکمیتی مانند اسکات و پنس به نظر از فضای فعلی دور هستند و احتمالاً تقدیر آن‌ها، یک نامزدی کوتاه‌مدت خواهد بود.