به گزارش اکوایران،  گروه مزدور واگنر به بلاروس منتقل شده‌اند اما از آمار دقیق تعداد سربازان خبری منتشر نشده است. اگرچه خبرگزاری دولتی بلاروس حضور این گروه مزدوری را اتقال تجربیات به سربازان خود نامیده اما گویا این گروه در حال تجدید قوا و بازسازی خود است.

لازم به ذکر است که اگر دولت روسیه دیگر از واگنر حمایت مالی نمی‌کند، دومین سرمایه‌گذاران محتمل، مقامات بلاروس خواهند بود. حضور این گروه در بلاروس، ترس ناتو را در زمینه امنیت در اروپای شرقی و منطقه استراتژیک شکاف سووالکی نیز افزایش داده است. وزیر دفاع لیتوانی تمامی اقدامات نظامی و غیر نظامی بلاروس و روسیه را زیر نظر دارد. 

وقتی پوتین پشت شورشیان را خالی می‌کند

بنا به گزارش نیوزویک، براساس ارزیابی‌های جدید، گروه مزدور واگنر پس از شورش مسلحانه محدود در ماه ژوئن، درحال بازسازی خود است. وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه در به‌روزرسانی اطلاعاتی گفت: «احتمال واقع‌بینانه‌ای وجود دارد که کرملین دیگر به این گروه کمک مالی نمی‌کند». شورش مسلح واگنر از شهر روستوف-آن-دون در جنوب روسیه بین 23 و 24 ژوئن، به سمت مسکو آغاز شد و کارشناسان آن را تهدیدی برای ثبات کرملین و رهبری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توصیف کردند اما با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، این شورش به طور ناگهانی متوقف شد و یوگنی پریگوژین ، رهبر واگنر -الیگارش روسی- و نیروهایش به بلاروس فرستاده شد. جنگنده‌های واگنر هفته‌ها است که وارد بلاروس شده‌اند اما در مورد تعداد سربازان موجود در خاک این کشور آمار دقیقی وجود ندارد. 

photo_2023-07-10_22-18-15

سخنگوی وزارت دفاع لیتوانی در اواخر ژوئیه به نیوزویک گفت که بر این باور است که آمار اعضای واگنر منتشر شده در رسانه های روسیه و بلاروس واقعی نیست. لوکاشنکو در اوایل ماه جاری در اظهاراتی که توسط خبرگزاری دولتی این کشور گزارش شد، گفت نیروهای واگنر در ارتش مسلح مینسک برای "انتقال تجربیات" به جنگجویان بلاروس فرستاده شده اند. اما اگر دولت روسیه دیگر از واگنر حمایت مالی نمی‌کند دومین سرمایه‌گذاران محتمل، مقامات بلاروس خواهند بود. وزارت دولت افزود: با این حال، نیروی قابل توجه می تواند تخلیه بالقوه نامطلوب را در منابع متوسط بلاروس ایجاد کنند. نیوزویک برای اظهار نظر از طریق ایمیل با وزارت خارجه بلاروس تماس گرفته است. 

ترس در شرق اروپا

حضور واگنر در بلاروس باعث ایجاد ترس در زمینه امنیتی در اروپای شرقی در میان چندین کشور ناتو شده و همه نگاه‌ها به شکاف سووالکی می‌باشد. شکاف سووالکی، نوار زمینی مهم استراتژیک در امتداد مرزهای بین لهستان و لیتوانی، شکاف سووالکی بلاروس را از کالینینگراد، منطقه منزوی روسیه در سواحل بالتیک، جدا می کند.

لوکاشنکو در اواخر ژوئیه گفت که سربازان واگنر مستقر در نزدیکی مرز لهستان هستند و برای ورود به خاک ورشو و پیشروی به سمت غرب پافشاری میکنند. لهستان حضور نظامی خود را در نزدیکی مرز با بلاروس تقویت کرده است. ماریوش بلاشک وزیر دفاع لهستان ، روز پنجشنبه گفت که 10000نیروی مسلح را در مرز مستقر خواهند کرد. ورشو قبلاً اعلام کرده بود که نیروهای بیشتری را برای تقویت مرز اعزام خواهد کرد. بلاروس در روزهای اخیر تمرین‌های نظامی نزدیک به شکاف سووالکی انجام داده است و مینسک-پایتخت بلاروس- می‌گوید در این بازی‌های جنگی تجربیاتی از جنگ روسیه در اوکراین به دست آورده است. روز چهارشنبه، وزارت دفاع لیتوانی در بیانیه‌ای به نیوزویک گفت که به طور مداوم تمرین‌های نظامی روسیه و بلاروس، از جمله جغرافیای آنها، مقیاس، تسلیحات و اهداف آن‌ها را رصد می‌کند، به ویژه دربازه‌های زمانی که دو کشور مشترکا رزمایش نظامی علیه ناتو دارند. 

وزارت بریتانیا همچنین قبلاً گفته بود که کرملین پس از شورش واگنر به دنبال سربازان شخصی و وفادار پوتین به عنوان جایگزینی برای واگنر است. وزارت بریتانیا در اوایل ماه جاری اعلام کرد پوتین اقدامات جدیدی در این زمینه انجام داده، که بر اساس آن گارد ملی روسیه به نام روزگواردیا، مجهز به توپخانه و بالگردهای تهاجمی شده است. روزگواردیا به رهبری محافظ سابق پوتین، با ارتش روسیه مرتبط نیست و مستقیماً با شخص پوتین در ارتباط است و به وی گزارش میدهد.