به گزارش اکوایران، جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده،  یک میلیون هکتار زمین در اطراف گرند کنیون در آریزونا را به عنوان یک اثر ملی نامیده و این اقدام شرکت‌های معدنی و برخی از محافظه‌کاران را برانگیخته است. مناطق اطراف این دره سرشار از منابع اورانیوم است. ایالات متحده در تلاش است که وابستگی خود به روسیه در زمینه اورانیوم کاهش دهد، اما چنین سیاستی پاسخ‌گوی نیازهایش نیست.  

هدیه‌ای بزرگ به پوتین

به نوشته نیوزویک، رئیس جمهور ایالات متحده، جوبایدن، برای محافظت از زمین‌های اطراف گرند کنیون در برابر استخراج معادن، با مشکلات بسیاری در زمینه اورانیوم مواجه شده است. بایدن روز سه شنبه تقریباً یک میلیون هکتار زمین در اطراف گرند کنیون در آریزونا را به عنوان یک اثر ملی نامید. اقدامی که توسط شرکت های معدنی و برخی محافظه کاران مورد انتقاد قرار گرفت. مناطق اطراف این دره، سرشار از ذخایر اورانیوم هستند که اکنون قابل استخراج نیست، به همین دلیل ایالات متحده مجبور است به واردات اورانیوم ادامه دهد. 

در حال حاضر، ممنوعیت واردات سوخت های فسیلی از روسیه در حال اجرا است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) حدود 14 درصد از کل واردات اورانیوم آمریکا در سال 2021 از روسیه، 35 درصد از قزاقستان، 15 درصد از کانادا و 14 درصد دیگر از استرالیا وارد شده است.به طور کلی، ایالات متحده 95 درصد اورانیوم خود را از کشورها از جمله روسیه، قزاقستان، کانادا و استرالیا وارد می کند. روسیه سومین منبع وارداتی اورانیوم است.

تحریریه وال استریت ژورنال روز سه شنبه از تصمیم رئیس جمهور انتقاد کرد و این اقدام را هدیه دادن به روسیه خواند و اشاره کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا حدود ۱۲ درصد به اورانیوم روسیه وابسته است. در سرمقاله وال استریت ژورنال آمده است: میراث ملی جدید، جایگزینی روسیه را در زمینه اورانیوم، برای ایالات متحده بسیار دشوار کرده است. ولادمیر پوتین باید به خود افتخار کند. این روزنامه یکی از غول‌های رسانه‌ای در آمریکا است که توسط روپرت مرداک و خانواده محافظه کارش اداره میشود. دیگر رسانه‌های مهم آمریکا از جمله به نیویورک پست و فاکس نیوز نیز از عبارت‌های مشابهی استفاده کرده‌اند. سردبیران محافظه‌کار نشنال ریویو در روز چهارشنبه، تصمیم بایدن را با عبارات مشابه « هدیه بزرگی به پوتین» تفسیر کردند . 

شرکت های معدنی ممکن است از استخراج اورانیوم بهره مند شوند، اما با واکنش مخالف بایدن مواجه هستند. در حال حاضر هیچ معدن اورانیوم در آریزونا فعال نیست. باستر جانسون، سرپرست کانتی موهاو، به خبرگزاری فورچون گفت: «ما برای امنیت کشورمان به اورانیوم نیاز داریم. اما از بازی خارج شده‌ایم.» 

انتقاد جمهوری‌خواهان

سناتور میت رامنی، سناتور یوتا، به نشانه این که تصمیم بایدن می‌تواند به نقطه عطف سیاسی تبدیل شود، در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه از نامگذاری جدید بنای یادبود ملی انتقاد کرد. رامنی گفت: «نوار آریزونا یکی از پربازده ترین مناطق استخراج اورانیوم در کشور است." رئیس جمهور جو بایدن با از بین بردن این منبع مهم اورانیوم، وابستگی ما به روسیه و چین و ردپای نهایی کربن ما را افزایش داده و در عین حال کارایی انرژی ما را کاهش داده است». این سناتور گفت: «این ناامیدکننده است که با این اعلامیه، رئیس جمهور بار دیگر نگرانی های کسانی را که در نزدیکی این سرزمین زندگی می کنند نادیده گرفته است».

اندی بیگز، نماینده آریزونا در توییتر نوشت: «بنای یادبود پیشنهادی بایدن در آریزونا فاقد منطق است و هدف آن راضی کردن طرفداران رادیکال محیط زیست است. این نامگذاری، بزرگترین ذخایر اورانیوم ما را بدون دلیل مسدود می کند و وابستگی بیشتر به روسیه برای تامین انرژی را افزایش میدهد. زمان آن فرا رسیده است که بایدن ،آمریکا را در اولویت قرار دهد.»

اهرمی برای شکست بایدن؛ تاخت زدن رشد اقتصادی و استقلال انرژی با یک ایدئولوژی؟

به گفته مارک شاناهان، دانشیار سیاست در دانشگاه ساری در بریتانیا، و یکی از مشاوران ترامپ، تصمیم بایدن برای منتقدانش بسیار مطلوب بوده است. شاناهان به نیوزویک گفت: تصمیم جو بایدن برای ایجاد بنای یادبود ملی گراند کانیون در شمال آریزونا یک بار دیگر، تضاد بین منافع شرکت‌های معدنی عمدتاً تحت حمایت جمهوری‌خواهان و افراد مترقی را که مصمم به حفاظت از سرزمین‌های بومی و حفاظت از محیط‌زیست هستند، افزایش می‌دهد. گویی رئیس‌جمهور برای منتقدانش، اهرمی برای فشار و شکستش فراهم کرده است. 

با لابی معدن اورانیوم که ادعا می‌کند واردات بیشتر ماده معدنی از روسیه پوتین است، این منطقه غنی‌ترین ذخایر اورانیوم ایالات متحده است. شاناهان گفت: حقوق موجود استخراج معادن با امکان استخراج اورانیوم در منطقه باقی خواهد ماند. همچنین، حوزه رودخانه پودر وایومینگ، منطقه اصلی ایالات متحده برای استخراج اورانیوم باقی مانده است. به هر حال، استخراج اورانیوم داخلی تنها 5 درصد از نیاز ایالات متحده را رفع میکند. 

توماس گیفت، مدیر موسس مرکز سیاست ایالات متحده در دانشگاه کالج لندن، به نیوزویک گفت که جمهوری خواهان به تصمیم بایدن مبنی بر ممنوعیت استخراج اورانیوم در گرند کنیون به عنوان یک پیروزی برای خود نگاه می‌کنند. گیفت گفت: در حالی که بعید است که این تصمیم به خودی خود نقش محوری در انتخابات سال 2024 ایفا کند، اما تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته که دموکرات‌ها در حال تاخت زدن رشد اقتصادی و استقلال انرژی با یک ایدئولوژی هستند.

واردات اورانیوم

شاناهان همچنین اشاره کرد که بیش از یک سوم اورانیوم ایالات متحده از قزاقستان وارد می شود. کشوری که در تهاجم روسیه به اوکراین، با احتیاط تغییرات سیاسی را هم در داخل و هم در سیاست خارجی دنبال می کند، زیرا به دنبال تقویت روابط با اتحادیه اروپا و ایالات متحده است . وی گفت: آمریکا همچنین حدود 30 درصد اورانیوم خود را از کانادا و استرالیا وارد می کند و تنها 14 درصد از روسیه است. سیاست ایالات متحده ،کاهش بیشتر واردات از روسیه است.  شاناهان گفت: «بایدن دروازه‌های استخراج اورانیوم در آریزونا را نمی‌بندد، بلکه بر یک کنش‌ متعادل کننده میان حفاظت از محیط‌زیست و میراث تاریخی با صنایع داخلی، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به واردات تمرکز کرده است».