به گزارش اکوایران، تنش‌های فزاینده بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و مقامات ارشد نظامی اسرائیل به نقطه اوج جدیدی رسیده است. نتانیاهو در تلاش است تا از اطلاع رسانی ارتش به مردم، درباره آثار اعتراضات بر آمادگی نیروهای نظامی اسرائیل جلوگیری کند.

اسرائیل طی سالیان، اصطکاک بین سطوح سیاسی و نظامی را تجربه کرده است، هر چند همیشه سعی شده در حد مشخصی کنترل شود. اما در ماه‌های اخیر اینطور نبوده. در حالی که نتانیاهو و گروهی از سیاستمداران تندرو، رهبران امنیتی اسرائیل را به عنوان دشمن و خائن معرفی می‌کنند،  افسران ارشد و صدها تن از رهبران سابق ارتش، شین بت، موساد، کمیسیون انرژی اتمی و دیگر نهادها، کابینه را متهم به تبدیل اسرائیل به یک دیکتاتوری می‌کنند.

به نوشته بن کاسپیت، ستون‌نویس المانیتور، در حالی که کابینه اسرائیل با بی‌توجهی به بیش از هفت ماه تظاهرات گسترده و هشدارهای سطح بالا، بازنگری‌های قضایی خود را پیش می‌برد، مقامات ارشد نظامی تاکنون فقط ضرر کرده‌اند. این جنگ داخلی تنها می‌تواند یک برنده داشته باشد: حسن نصرالله، رهبر حزب الله.

آخرین حادثه در این فضای عمومی پرتنش در آخر هفته رخ داد، زمانی که فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، سرلشکر تومر بار، با گروهی متشکل از 60 خلبان ذخیره که در اعتراض به اصلاحات قضایی، خدمت خود را به حالت تعلیق درآورده بودند، ملاقات کرد.

نظرات فاش شده از این گفتگو که توسط کانال 12 اسرائیل گزارش شد تکان دهنده بود. بار گفته است: «در حال حاضر آسیب به کارآمدی عمدتاً در نیروی هوایی است. اما به سایر بخش‌ها نیز سرازیر می‌شود. نمی‌توان گفت که در یک ماه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ارتش و نیروی هوایی همچنان برای جنگ آماده هستند، اما آسیب با گذشت زمان عمیق‌تر می‌شود، حتی اگر همه همین حالا به پست‌هایشان برگردند.»

از همه جالبتر، او خاطرنشان کرد: «نیروی هوایی دیگر آن چیزی که بود نخواهد شد. نه تنها به صلاحیت نیروهای آن لطمه وارد شده، بلکه به انسجام آن نیز آسیب وارد شده است.» به گفته فرمانده نیروی هوایی، این آسیب بر اسکادران‌های عملیاتی، ستادهای عملیات، آموزش خلبانان، واحدهای کنترل ترافیک هوایی و مراکز کنترل نیروی هوایی ارتش تأثیر گذاشته است.

این افشاگری‌ها باعث عصبانیت نتانیاهو شد و او به رئیس تومر بار، ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل تاخت. کانال 13 اسرائیل به نقل از نتانیاهو خطاب به این سرباز برجسته فریاد زد: «این ارتشی است که کشور را تسخیر کرده است، شما به بازدارندگی لطمه می‌زنید.» نتانیاهو همچنین خواستار تکذیب علنی سخنان فرمانده نیروی هوایی از سوی ارتش شد، اما هالوی ساکت نخواهد شد و گفته می‌شود با توجه به آنچه اکنون در حال رخ دادن است، او پاسخ داده: «غیر ممکن است که دست روی دست بگذاریم.»

F230718YS114-1320x880

هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل

تلاش‌های نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن بر ناآرامی‌ها در صفوف ارتش از همین حالا ظاهر شده است. نخست وزیر از ملاقات با هالوی قبل از رای‌گیری مهم کنست در مورد اصلاحات امتناع کرد، از تشکیل کابینه امنیتی امتناع ورزید و روسای امنیتی را از ارائه گزارش در مورد پیامدهای مخرب تغییرات قضایی بر صلاحیت عملیاتی نیروها منع کرد. به دنبال اظهارات منتشر شده از مکالمه بار با خلبانان، نتانیاهو تهدید کرده است که از آزمایش‌های پلی‌گراف برای شناسایی افشاگران استفاده خواهد داد.

یک منبع نظامی ارشد سابق که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «این یک دیکتاتوری در مسیر شکل‌گیری است. او در تلاش است تا نظامی به سبک کره شمالی در اینجا بسازد. او سعی می‌کند همه چیز را کنترل کند. این وضعیت شبیه به شکست‌های جنگ یوم کیپور شده است - اما در آن زمان یک سیستم و یک کابینه وجود داشت، آنچه امروز وجود دارد فقط یک نفر است.»

علاوه بر درگیری بین هالوی و نتانیاهو، او و سایر روسای امنیتی کابینه، یک کمپین شرمساری و تهمت را به واسطه فعالان راست افراطی، که برخی از آنها اعضای کنست در ائتلاف کابینه هستند، دنبال می‌کنند. روز یکشنبه، یائیر، پسر نخست وزیر، پستی را به اشتراک گذاشت که در آن هالوی را "بدترین رئیس ستاد ارتش تاریخ" خواند. این پست مدت کوتاهی پس از آن حذف شد، اما نشان دهنده کمپین تحقیریست که متحدان نتانیاهو علیه ارتش، شین بت، نیروهای ذخیره و به ویژه خلبانان نیروی هوایی به راه انداخته‌اند.

در گرماگرم نبرد، آسیب‌ها به توانایی‌های ارتش اسرائیل فراموش شده است. یک نقطه قابل ملاحظه اسرائیل همیشه این بوده که ارتش آن یک ارتش حرفه‌ای نیست، بلکه یک "ارتش عمومی" است. اما امتناع فزاینده از خدمت به کابینه‌ای که به نظر می‌رسد قصد دارد دموکراسی را مهار کند، آسیب زیادی به آن وارد کرده است، حتی در حالی که دشمنانش آن را تشویق می‌کنند.

یکی از شرکت کنندگان در نشست خلبانان که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «بیشتر خلبانانی که فرمانده نیروی هوایی با آنها در آخر هفته ملاقات کرد، رهبران کورتت هستند. آن‌ها باتجربه‌ترین خلبانانی هستند که هزاران ساعت پرواز و عملیات را تجربه کرده اند. آنها ستون فقرات و هسته توانایی عملیاتی نیروی هوایی هستند. علاوه بر آنها، همه روسای هسته‌های کنترل عملیاتی نیروها نیز حضورداشتند، کسانی که عملیات‌ها و حملات بزرگ را در مواقع اضطراری مدیریت می‌کنند. بیش از نیمی از آنها برای خدمت ذخیره حاضر نشده اند. نیروی هوایی در حال زخمی‌شدن است و نتانیاهو بی تفاوت است.»

یکی از فرماندهان سابق ارتش اسرائیل که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: "این مرا به یاد روم باستان می اندازد. همه چیز در حال سوختن است و نخست وزیر از پنجره تماشا می‌کند و ویولن می‌نوازد" اشاره‌ای آشکار به نرون، امپراتور روم که گفته می شود در حالی که شهرش می‌سوخت، کمانچه می‌نواخت.

تقریباً همه مقامات ارشد امنیتی سابق اظهاراتی در این راستا بیان کرده‌اند. همه از متحول شدن نتانیاهو از یک رهبر محتاط و عمل گرا که به سختی از رویارویی با روسای امنیتی خود اجتناب می‌کرد، متعجب بودند.

یک منبع ناشناس که برای مدت طولانی با نتانیاهو کار می‌کرد گفت: "نتانیاهو فردی کاملا متفاوت است. او تمام احتیاط خود را از دست داده است. او ارتباط خود را با واقعیت از دست داده است."

در گفتگوی نتانیاهو با هالوی، او به رئیس ستاد ارتش دستور داد که «صلاحیت ارتش اسرائیل را به هر قیمتی حفظ کند». نتانیاهو در مورد اینکه چگونه می‌توان از ارتش در برابر کارزار ائتلافش برای برچیدن ارتش، خدمات ملکی و دروازه بانان دموکراسی محافظت کرد، زیرا او خود را در برابر مسئولیت محافظت می‌کند، توضیح نداد.