به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که یکی از بخش‌های محوری اصلاحات قضایی ارائه شده توسط کابینه‌اش را کنار گذاشته است، اما همچنان به تلاش برای انجام این اصلاحات ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت که کابینه او دیگر به دنبال اعطای اختیار به کنست، پارلمان اسرائیل، برای لغو احکام دیوان عالی نیست.

به گفته میدل ایست آی، نتانیاهو درباره بند امکان باطل کردن حکم دادگاه عالی با اکثریت اندک آرا در پارلمان گفت: «من آن را حذف کردم. من بلافاصله پس از ارائه پیشنهاد اولیه هم چند چیز را تغییر داده بودم.» نخست وزیر اسرائیل افزود: «پیشنهاد اعطای اختیارات بیشتر به کابینه در انتصابات قضایی نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.»

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «نحوه انتخاب قضّات همانند ساختار فعلی نخواهد بود، اما ساختار اولیه ارائه شده هم نخواهد بود.» او گفت که بندهای دیگر طرح را همچنان حفظ و دنبال خواهد کرد.

اسرائیلی‌ها از ماه ژانویه، اعتراضات گسترده‌ای را در مخالفت با این اصلاحات به راه انداخته‌اند، که به گفته آنها باعث تضعیف قوه قضائیه و تبدیل دادگاه عالی به یک نهاد شبه سیاسی می‌شود که قوانین را به نفع کابینه تغییر می‌دهد.

شکاف در جامعه اسرائیل

نتانیاهو دست راستی‌ترین کابینه اسرائیل را در تاریخ آن رهبری می‌کند، از جمله نمایندگان حزب لیکود، جناح‌های راست افراطی صهیونیسم مذهبی و احزاب ارتدوکس افراطی.

او پس از بازگشت به قدرت در ماه دسامبر، طرح اصلاح سیستم قضایی اسرائیل را آغاز و دادگاه عالی اسرائیل را متهم کرد که یک نهاد منتخب نیست و به مسائل سیاسی که هیچ اختیاری در آن ندارد، دست اندازی کرده است.

اصلاحات در ماه مارس در بحبوحه شکاف عمیق در جامعه اسرائیل بین حامیان کابینه و مخالفان متوقف شد.

مخالفان بازنگری شامل نیروهای ذخیره ارتش، خلبانان، افسران اطلاعاتی و کارشناسان فناوری هستند که می‌ترسند این اصلاحات به اقتصاد آسیب برساند و سرمایه گذاران را از اسرائیل دور کند.

کابینه نتانیاهو از ماه مارس تلاش کرده است تا در مذاکرات با اپوزیسیون، راه میانه‌ای بیابد اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

اعضای کابینه تهدید کرده‌اند که در صورت لغو این طرح، استعفا خواهند داد و ائتلاف را به خطر خواهند انداخت.

نتانیاهو به اتهام فساد با محاکمه روبرو است و در صورت مجرم شناخته شدن، از سمتش برکنار خواهد شد. او انجام هرگونه تخلفی را رد می‌کند.