خاویر مایلیخاویر مایلی، 52 ساله، حدود 30 درصد از کل آرای رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین را به دست آورد.

مایلی در یک سخنرانی یکشنبه‌شب به حامیان خود گفت: «ما نه تنها به کرشنریسم پایان خواهیم داد، بلکه به سلطهٔ کاست سیاسی بیهوده، زالو و جنایتکار که در حال غرق کردن این کشور هستند نیز پایان خواهیم داد.» او سپس از خواهرش که کمپین او را اداره می‌کند و از پنج سگ ماستیف که هر کدام به نام یک اقتصاددان محافظه‌کار نام‌گذاری شده‌اند، تشکر کرد.

خاویر مایلی کیست؟

مایلی یک اقتصاددان و سیاستمدار است که با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل مقایسه می‌شود. به دلیل سیاست خاص جناح راست، سخنان چالشی، حضور در تلویزیون و سابقه‌اش به عنوان یک موسیقی‌دان راک، طرفداران پروپاقرصی را به دست آورده است. لقب «کلاه گیس» را به خاطر مدل موهای نامرتبش- خودش می‌گوید که موهایش را شانه نمی‌کند -به او داده‌اند. وی خود را یک آنارکوکاپیتالیست خشمگین از فساد، طبقه حاکم و نخبگان سیاسی معرفی می‌کند.

مایلی در جوانی قبل از تحصیل در رشته اقتصاد در دانشگاه بلگرانو در بوئنوس آیرس دروازه‌بان یک تیم فوتبال دسته دوم بود. او اقتصاد تدریس کرده و چندین کتاب نوشته است، از جمله «مسیر آزادیخواهان» و آخرین کتابش با عنوان «پایان تورم». او در سال 2021 با دستور کار و شعار «ضد کاست» وارد سیاست شد و از آن زمان به عنوان قانون‌گذار در مجلس سفلی کنگره آرژانتین فعالیت می‌کند.

گروه سابق او، اورست، عمدتا آهنگ‌های رولینگ استونز را پوشش می‌داد. او گفته است که در صورت انتخاب شدن، خواهرش نقش بانوی اول را ایفا خواهد کرد.

دیدگاه سیاسی مایلی چیست؟

مایلی از طریق حزب سیاسی‌اش، «پیش به سوی آزادی»، قول داده است که آزادی را به آرژانتینی‌ها «بازگرداند» تا بتوانند «معمار سرنوشت خود» باشند.

دانیل رایزبک، تحلیلگر، در مقاله‌ای که دوشنبه در وب‌سایت کاتو منتشر شد، گفت که او معتقد است بانک مرکزی کشور باید ملغی شود. او همچنین می‌خواهد اقتصاد را دلاری کند. این‌ها مواضعی است که سیاست او را از ملی‌گرایی اقتصادی ترامپ و بولسونارو متمایز می‌کند. 

مایلی تغییرات اقلیمی را یک دروغ سوسیالیستی می‌داند، زیرا آرژانتین از خشکسالی شدید سه ساله رنج می‌برد که کارشناسان می‌گویند احتمالاً با دمای بالاتر ناشی از تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

مایلی گفته است که خرید و فروش اعضای بدن باید به عنوان یک بازار آزاد تلقی شود. او موضعی سفت‌و‌سخت علیه سقط جنین اتخاذ کرده و گفته است که معتقد است آموزش جنسی بخشی از «برنامه کاری پسا-مارکسیستی» است که هدف آن از بین بردن مفهوم نهاد خانواده است.

او متعهد شده است که با تعطیل کردن یا خصوصی کردن نهادهای دولتی با افزایش هزینه‌های عمومی کشور مقابله کند و گفته است که وزارتخانه‌ها را می‌بندد و مقامات دولتی‌ای را که در سال 2023 استخدام شده‌اند، برکنار می‌کند.

چه چیزی در انتظار خاویر مایلی است؟

آرژانتینی‌ها قرار است در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 22 اکتبر رای خود را به صندوق بیندازند. برای به نتیجه رسیدن انتخابات، یک نامزد باید 45 درصد آراء را کسب کند. اگر هیچ نامزدی به این آستانه نرسد، دور دوم انتخابات در 19 نوامبر برگزار می‌شود.