به گزارش اکوایران، یک کاندیدای لیبرتارین راست رادیکال در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین در روز یکشنبه برنده شد، نمایشی شگفت‌انگیز برای سیاستمداری که می‌خواهد دلار آمریکا را به عنوان واحد پول رسمی آرژانتین در نظر بگیرد و با دونالد ترامپ مقایسه شود.

طبق آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده، خاویر مایلی، 52 ساله، نماینده کنگره، اقتصاددان و کارشناس سابق تلویزیون، 30 درصد آرا را با 96 درصد شمارش آرا به دست آورد و او را به نامزد پیشتاز ریاست جمهوری در انتخابات عمومی پاییز تبدیل کرد.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که حمایت از آقای مایلی حدود 20 درصد است و تحلیل‌گران سیاسی پیش‌بینی کرده بودند که سیاست‌های رادیکال پیشنهادی او - از جمله لغو بانک مرکزی کشور - مانع از جذب تعداد زیادی رای‌دهندگان می‌شود.

اما آراء روز یکشنبه مشخص کرد که آقای مایلی اکنون برای سکان‌داری آرژانتین، کشوری با 46 میلیون جمعیت آمریکای جنوبی که برخی از بزرگترین ذخایر نفت، گاز و لیتیوم جهان را دارد، شانس روشنی دارد.

پابلو توزون، مشاور سیاسی آرژانتینی، گفت: «من فکر می‌کنم این نتایج حتی برای او هم تعجب‌آور است.»

انتخابات سراسری آرژانتین در ماه اکتبر، که می‌تواند به دور دوم در نوامبر برود، اکنون به آزمون جدیدی برای قدرت راست افراطی در سراسر جهان تبدیل خواهد شد. اگرچه نیروهای راست‌گرا در سال‌های اخیر نفوذ جدیدی در چندین کشور قدرتمند از جمله ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد و فنلاند به دست آورده‌اند، اما متحمل شکست‌هایی نیز شده‌اند، از جمله در اسپانیا و برزیل.

آقای مایلی خود را به عنوان تغییری بنیادی معرفی کرده است که اقتصاد در حال فروپاشی آرژانتین به آن نیاز دارد و در صورت انتخاب شدن می‌تواند شوک بزرگی برای نظام باشد. او علاوه بر ایده‌هایش در مورد پول و بانک مرکزی، کاهش شدید مالیات‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی را پیشنهاد کرده است، از جمله با اخذ هزینه از مردم برای استفاده از سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی. بستن یا خصوصی‌سازی تمام شرکت‌های دولتی؛ و حذف وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و محیط زیست.

14argentina-02-hlkm-superJumbo

آقای مایلی روز یکشنبه در بوینس آیرس رای میدهد. یک مشاور سیاسی گفت: «فکر می‌کنم این نتایج حتی برای او هم تعجب‌آور است».

سرجیو ماسا، وزیر دارایی چپ میانه آرژانتین، در انتخابات مقدماتی با 21 درصد آرا، دوم شد. پاتریشیا بولریچ، وزیر امنیت سابق محافظه کار، با 17 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

انتخابات عمومی در 22 اکتبر برگزار می‌شود، اما به نظر می‌رسد که نتیجه این رقابت در دور دوم رای‌گیری در 19 نوامبر تعیین شود.

نتایج روز یکشنبه نشان داد که سه ائتلاف مجزای آرژانتین از سطوح حمایتی مشابهی برخوردارند، و بعید است که هیچ نامزدی به آستانه 45 درصدی لازم برای پیروزی در دور اول برسد یا از آن فراتر رود. (یک نامزد همچنین می تواند با کسب 40 درصد آرا با اختلاف حداقل 10 درصد به طور کامل برنده شود.)

نامزدهای ائتلاف راست میانه روز یکشنبه مجموعاً 28 درصد آرا را به دست آوردند، در حالی که ائتلاف چپ میانه 27 درصد - هر دو کمی کمتر از مجموع آراء آقای مایلی - به دست آوردند.

حزب چپ میانه فعلی در 16 سال از 20 سال گذشته قدرت را در آرژانتین در دست داشته و عمدتاً توسط رئیس جمهور سابق کریستینا فرناندز دی کرشنر کنترل شده است.

آقای مایلی در سخنرانی یکشنبه شب به حامیان خود گفت: «ما نه تنها به کیرشنریسم پایان خواهیم داد، بلکه به کاست سیاسی بی‌فایده، انگل‌وار و جنایتکار که در حال غرق کردن این کشور هستند نیز پایان خواهیم داد.» او سپس از خواهرش که کمپین او را اداره می‌کند و پنج سگ ماستیفش که هر کدام به نام یک اقتصاددان محافظه‌کار نامگذاری شده‌اند، تشکر کرد.

آرژانتین که دهه‌ها بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته است، در یکی از بدترین بحران‌های خود قرار دارد. ارزش پزو آرژانتین به شدت کاهش یافته است، تورم سالانه از 115 درصد فراتر رفته است، نزدیک به 40 درصد از جمعیت فقیر هستند و این کشور برای بازپرداخت بدهی 44 میلیارد دلاری خود به صندوق بین المللی پول با مشکل مواجه است.

آقای مایلی گفته است که سیاست‌های اقتصادی او نشان‌دهنده یک بسته ریاضتی است که فراتر از آن چیزی است که صندوق بین‌المللی پول از آرژانتین درخواست می کند.

او همچنین می‌تواند تأثیر عمیقی بر سایر بخش‌های جامعه آرژانتین بگذارد. او و معاونش، وکیلی که از دیکتاتوری نظامی گذشته کشور دفاع کرده است، پیشنهاد کرده‌اند که قوانین اسلحه را کاهش دهند، سیاست‌های اخیر را که اجازه سقط جنین را می‌دهند، معکوس کنند و حتی اجازه فروش اعضای بدن انسان را بدهند.

با این حال، اجرای چنین تغییراتی منجر به یک چالش بزرگ خواهد شد. نتایج روز یکشنبه حاکی از آن بود که آقای مایلی، در صورت انتخاب، حمایت مستقیم محدودی در کنگره خواهد داشت. حزب او که آزادی پیشروی نام دارد، گفت که بر اساس نتایج سایر نامزدهایش، تنها 8 کرسی از 72 کرسی سنا و 35 کرسی از 257 کرسی مجلس را در اختیار خواهد داشت.

14argentina-03-hlkm-superJumbo

هواداران آقای مایلی در بوئنوس آیرس روز یکشنبه. وضعیت خارجی و پیشنهادهای اقتصادی رادیکال او بیش از آنچه که تحلیلگران انتظار داشتند رای دهندگان را جذب کرد.

آقای توزون گفت که آقای مایلی نسبت به نامزدهای راست افراطی که در سال‌های اخیر در جاهای دیگر به قدرت رسیده‌اند، از جمله آقای ترامپ و ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، از حمایت نهادی کمتری برخوردار خواهد بود. بولسونارو به ارتش تکیه کرد. ترامپ حزب جمهوری‌خواه را داشت. مایلی چیزی ندارد.»

وی افزود که طرح اقتصادی آقای مایلی، اگرچه رادیکال است، اما فاقد جزئیات است و بارها مورد بازنگری قرار گرفته است. آقای توزون گفت: «طرح دلاری شدن او 50 بار تغییر کرد. او امروز تیمی برای اداره آرژانتین ندارد.»

با این حال، آقای مایلی ثابت کرده است که یک سیاستمدار ماهر در عصر اینترنت است، با اخم و موهای سرکش که به او شخصیت بزرگ‌تری بخشیده است و او را به یک سوژه آسان برای میم‌های اینترنتی تبدیل کرده است، بسیار شبیه آقای ترامپ و آقای بولسونارو.

آقای بولسونارو در یک ویدئوی عمومی که قبل از را‌ گیری در اینترنت منتشر شد، از آقای مایلی حمایت کرد و گفت که آن‌ها خویشاوند سیاسی هستند. او با اشاره به آنچه حمایت از مالکیت خصوصی، آزادی بیان، بازار آزاد و حق دفاع از خود خواند، گفت: «ما چیزهای مشترک زیادی داریم.»

و نه بر خلاف حامیان آقای ترامپ و آقای بولسونارو، آرژانتینی‌هایی که به آقای مایلی رای دادند، روز یکشنبه گفتند که او را دوست دارند، زیرا او یک بیگانه سیاسی است که یک سیستم از‌هم‌پاشیده را تکان می‌دهد و آن را همانطور که هست توصیف می‌کند.

ربکا دی ایوریو، 44 ساله، یک کارمند اداری که در مهمانی خیابانی آقای مایلی در شب انتخابات در بوئنوس آیرس جشن می ‌رفت، گفت: «مردم آرژانتین بالاخره بیدار شدند. آرژانتین نیاز به تغییر دارد.»

سانتیاگو مانوکیان، رئیس تحقیقات Ecolatina، یک شرکت مشاوره اقتصادی آرژانتینی، گفت که از میان سناریوهای مختلف نتایج اولیه که تحلیل‌گران ترسیم کرده بودند، پیروزی آقای مایلی کمترین احتمال را داشت.

حالا آقای مانوکیان گفت که باید در پیش‌بینی‌های خود از انتخابات تجدیدنظر کند، زیرا آقای مایلی شانس روشنی برای رسیدن به دور دوم دارد، که در این صورت می‌تواند منجر به یک انحراف برگ شود.

آقای مانوکیان گفت: «او به عنوان یک نامزد رقابتی برای دور دوم دیده نمی‌شد اما اکنون چیزی بسیار متفاوت در حال رخ دادن است.»