به گزارش اکوایران، روز جمعه، رئیس‌جمهور ایالات متحده میزبان همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود در کمپ دیوید مریلند خواهد بود، این اولین‌باری است که رهبران سه کشور نشستی مستقل برای گفتگو درباره موضوعات سه‌جانبه برگزار می‌کنند. انتظار می‌رود که آن‌ها بر سر مسائل امنیت و تعهد بر مشورت در صورت بروز یک بحران امنیتی منطقه‌ای به اتفاق نظر برسند. تهدیدهای موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌ها در مورد افزایش تحرکات چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ژاپن و کره جنوبی را وادار کرده که قرن‌ها اختلاف را کنار بگذارند و در ائتلافی سه‌جانبه به ایالات متحده بپیوندند. به گفته تحلیلگران، این نشست احتمالاً پکن و پیونگ‌یانگ را عصبی خواهد کرد.

دشمنان قدیمی، متحدین جدید

به گزارش نشریه واشنگتن‌پست، روز جمعه، جو بایدن میزبان همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود در کمپ دیوید مریلند خواهد بود، این اولین‌باری است که رهبران این سه کشور نشستی مستقل برای گفتگو درباره موضوعات سه‌جانبه برگزار می‌کنند. این نشست نشان می‌دهد که تهدیدهای فزاینده در منطقه، به ویژه از سوی چین و کره شمالی، ایالات متحده و دو متحد آسیاییش را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است. انتظار می‌رود که رهبران سه کشور بر مسئله امنیت و تعهد بر مشورت در صورت بروز یک بحران امنیتی منطقه‌ای به اتفاق نظر برسند. به گفته تحلیلگران، اگرچه این نشست به یک پیمان دفاعی جمعی به سبک ناتو منتج نخواهد شد، اما پیام سیاسی قدرتمندی را برای پکن و پیونگ‌یانگ ارسال می‌کند. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دو رهبر آسیای شرقی هنگام ملاقات در حاشیه نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مادرید سال گذشته «بسیار محتاط» بودند، اما بایدن یخ بین آن‌ها را شکست. به گفته مقامات، آن جلسه منجر به ایجاد فضای آرام‌تری شد و تا دیروقت ادامه یافت.

دنی راسل، دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیا که اکنون معاون مطالعات بین‌الملل در مؤسسه سیاست جامعه آسیایی است، گفت: «پیام این جلسه، اتحاد سه کشور است. با تمام قدرتی که ارتش آمریکا دارد، با اضافه‌شدن توان ژاپن و کره جنوبی، این قدرت چندبرابر می‌شود».

دولت بایدن روابط خود با ژاپن و کره جنوبی برای مقابله با تهاجم نظامی و اجبار اقتصادی چین، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی و حمله روسیه به اوکراین را ضروری می‌داند. در عین حال، پکن، مسکو و پیونگ‌یانگ در تلاش برای کاهش نفوذ ایالات متحده در منطقه به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. تهدیدهای موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌ها در مورد افزایش تحرکات چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ژاپن و کره جنوبی را وادار کرده که قرن‌ها اختلاف را کنار بگذارند و در ائتلافی سه‌جانبه به ایالات متحده بپیوندند و دقیقاً این نشست نقطه عطفی برای کره جنوبی و ژاپنی است که از نظر تاریخی درگیر تنش‌هایی بوده که سدی در مسیر مشارکت آن‌هاست. کره جنوبی و ژاپن یک اتحاد امنیتی رسمی ندارند و اختلافات طولانی‌مدت آنها تلاش‌های آمریکا برای همکاری در برابر تهدیدات مشترک در منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

شین کاک سو، سفیر اسبق کره جنوبی در ژاپن گفت: «پیوند بین کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن احیا شده است. این یک نقطه عطف است». تنها یک سال پیش، تصور چنین دیداری دشوار بود. پس از به به قدرت‌رسیدن مون جی‌این، رئیس‌جمهور سابق لیبرال کره جنوبی، روابط سئول و توکیو به نازل‌ترین حد خود رسید. اما زمانی که یون سوک یول محافظه‌کار در ماه می سال گذشته به قدرت رسید، تصمیم گرفت از مناقشات تاریخی عبور کرده و به ژاپن نزدیک شود. مهم‌تر از همه، او در بهار امسال تصمیمی تاریخی گرفت تا اختلافات تاریخی با ژاپن در طول اشغال شبه‌جزیره کره از سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ را حل‌وفصل کند. این اقدامات به هموارکردن راه برای توافق و تعهدات روز جمعه کمک کرده است.

اقدامات اساسی

این سه کشور به دنبال رسمی‌کردن روابط عمیق خود در زمینه امنیتی و اقتصادی هستند. مانورهای نظامی سه‌جانبه به صورت سالانه برگزار خواهد شد، تمرینات دفاع موشکی بالستیک به صورت منظم انجام می‌شوده و به اشتراک‌گذاری داده‌ها در مورد تهدیدات موشک‌های بالستیک کره شمالی قوی‌تر دنبال خواهد شد. همچنین یک خط تلفن امن ایجاد خواهد شد تا به رهبران اجازه دهد در زمان بحران و صلح در تماس باشند. مقامات این سه کشور می‌گویند هدف آن‌ها نهادینه‌کردن مشارکت با تشکیل جلسات سالانه در سطح رهبران، جهت مقاومت در برابر تغییرات در سیاست داخلی است. رحم امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن گفت: «این یک حرکت بزرگ در تاریخ است. این روند باعث نهادینه‌شدن این سیاست در کشورها و یک واقعیت جدید در چشم‌انداز ژئواستراتژیک خواهد بود».

این سه کشور همچنین کمک‌های امنیتی خود را در جنوب شرقی آسیا و جزایر اقیانوس آرام با یکدیگر هماهنگ خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که آموزش و منابعشان مکمل یکدیگر هستند. در مورد امنیت اقتصادی، مقامات انتظار دارند ابتکاراتی را برای تقویت زنجیره‌های تأمین فناوری‌های حیاتی، مانند نیمه‌هادی‌ها و باتری‌های برقی، از جمله از طریق یک سازوکار ایجاد کنند.

ژاپن، کلید امنیت کره جنوبی

کریستوفر جانستون، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در ژاپن گفت: «ژاپن کلید امنیت کره جنوبی است». راسل نیز اذعان کرد: «تنش‌های سیاسی در روابط ژاپن و کره جنوبی جریان اطلاعاتی بین توکیو و سئول را کند کرده است. برداشتن این موانع راه دفاع مؤثرتر و در نتیجه بازدارندگی قوی‌تر را باز می‌کند».

اما شرایط فعلی برای سه کشور بسیار شکننده است. یون و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن با محبوبیت کمی در داخل مواجه هستند. اگر حزب یون نتواند اکثریت آرا را کسب کند، ممکن است تلاش‌هایش پس از انتخابات مجلس در سال ۲۰۲۴ با مشکل مواجه شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز که ارزش اتحادها را زیر سؤال برده و در مورد حفظ روابط با هر دو کشور بی‌اعتنا بود، ممکن است سال آینده رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده شود. یونمی، کارشناس روابط کره و ژاپن در مؤسسه مطالعات سیاستی در سئول گفت که افکار عمومی کره جنوبی همچنان بدبین است و سطح اعتماد بالایی بین نظامیان دو کشور وجود ندارد. او گفت: «همکاری نظامی بین کره جنوبی و ژاپن برای مردم کره از نظر احساسی دشوار است. ایالات متحده می‌تواهند امیدوار باشد که همکاری امنیتی بین کره جنوبی و ژاپن به سطح شبه‌اتحاد ارتقا یابد، اما عجله از سمت هر دو طرف نتیجه معکوس خواهد داشت».

در حالی که یون و کیشیدا در حال ایجاد صلح هستند، دولت بایدن میان وزرای خارجه، وزرای دفاع، رؤسای اطلاعات و مقامات اقتصادی سه کشور میانجیگری کرده است. دیپلمات‌های این سه کشور در سال گذشته بیش از ۴۰ بار در تلاش برای عادی‌سازی گفتگوهای معمول با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران، از نظر ژئوپلیتیکی، این نشست احتمالاً پکن و پیونگ‌یانگ را عصبی خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند که مدت‌هاست چین روی اختلافات بین سئول و توکیو برای پیچیده‌تر کردن روابط با ایالات متحده حساب کرده است. اگرچه ژاپن و کره جنوبی از انجام یک جنگ اقتصادی یا استراتژیک آشکار با چین، بزرگترین شریک تجاری خود محتاط هستند، اما هر دو کشور نفع خود را در تقویت روابط با ایالات متحده می‌بینند.

ناروشیگه میچیشیتا، کارشناس دفاعی ژاپن و کره در مؤسسه ملی فارغ‌التحصیلان مطالعات سیاست در توکیو گفت: «از دید ما، دفاع قوی به معنای موقعیت بهتر و قوی‌تر برای مذاکره است. اگر سه کشور نتوانند همکاری نزدیکی داشته باشند، این امکان را برای چین ایجاد می‌کنند که بین آن‌ها تنش و فاصله بیندازد. اما در صورت همکاری، چین نمی‌تواند از اختلافات بین ما برای اهداف سیاسی یا دیپلماتیک خودش استفاده کند».