به گزارش اکوایران، در پی توافق ماه مارس میان ایران و عربستان سعودی، روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تمدید سفر یک‌روزه خود به دیدار ولیعهد عربستان سعودی رفت. این دیدار، حاکی از گسترش روابط ایران و عربستان سعودی است. به گفته  امیرعبداللهیان، گفتگوی منطقه‌ای صریح و مفید و سازنده‌ای انجام شده که به وحدت جهان اسلام و حل‌و‌فصل درگیری‌های منطقه بسیار کمک می‌کند و افزود: حاکم سعودی دعوت وی برای سفر به تهران را پذیرفته است. این اولین دیدار رسمی ولیعهد سعودی و حاکم واقعی این کشور با یک مقام ارشد ایرانی بود.

به نوشته الجزیره، امیرعبداللهیان پس از این دیدار در پیامی در شبکه های اجتماعی گفت: مذاکرات صریح، مفید و سازنده بود. خبرگزاری دولتی عربستان جزئیات کمی از گفتگوی آنها ارائه کرد و گفت که آنها روابط و فرصت های آینده همکاری را بررسی کردند.  وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: این دو مقام به دنبال راه‌هایی برای توسعه روابط دوجانبه و همچنین «تحولات اوضاع در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» هستند. خبرگزاری رسمی ایرنا گفت این اولین بار است که یک مقام ارشد ایرانی با محدبن سلمان ملاقات می کند. 

گیسو احمدی خبرنگار پرس تی‌وی ایران از جده ، گفت : این دیدار نشانه گسترش روابط ایران و عربستان سعودی است. هیچ جزئیاتی در مورد مناقشه میدان گازی دره/آرش وجود نداشت. در این زمینه عربستان سعودی و کویت در یک طرف و ایران هم در مقابل آنها است. کویت بدون اشاره به موضوع میدان گازی، از سفر امیرعبداللهیان به عربستان استقبال کرد. امیرعبداللهیان روز پنجشنبه به ریاض سفر کرد و سفر یک روزه خود را تمدید کرد. 

ایران و عربستان در سال ۲۰۱۶ روابط خود بایکدیگر را قطع کردند اما در توافقی در ماه مارس، با میانجی‌گری چین، روابط دیپلماتیک آنها از سر گرفته شد. این اعلامیه خوش‌بینی‌هایی در منطقه ایجاد کرد زیرا هردو کشور مخالف درگیری‌های موجود از جمله یمن در خاورمیانه بودند. امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در حالی که با همتای سعودی خود شاهزاده فیصل بن فرحان در مقابل رسانه ها ظاهر شد، گفت که روابط در مسیر درست در حال پیشرفت است. رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، گفت که سفر او «مقدمه‌ای برای دیدار سران دو کشور» خواهد بود. رئیسی به دعوت ملک سلمان به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران از همکاری های اقتصادی و امنیتی دو کشور استقبال کرد اما از عدم توافق جدید خبر داد. علیرضا عنایتی سفیر جدید ایران در ریاض نیز وی را همراهی می کرد.

امیرعبداللهیان با پیشنهاد «گفتگوی منطقه‌ای» بدون اشاره به جزئیات ، افزود: مطمئن هستیم که این دیدارها و همکاری‌ها به وحدت جهان اسلام کمک می‌کند . شاهزاده فیصل در ماه ژوئن از تهران دیدن کرد و گفت که امیدوار است ابراهیم رئیسی از پادشاهی دیدن کند. از زمان توافق مارس، عربستان سعودی فشارها را برای توافق با شورشیان حوثی در یمن، انجام مذاکرات مستقیم در صنعاء، و حمایت از بازگشت متحد کلیدی ایران، سوریه، به اتحادیه عرب، افزایش داده است.