به گزارش اکوایران، افراد آشنا به این پیش‌بینی طبقه‌بندی‌شده به واشنگتن پست گفتند که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی می‌کند که حمله متقابل اوکراین در رسیدن به شهر کلیدی ملیتوپل در جنوب شرقی کشور شکست بخورد؛ یافته‌ای که اگر ثابت شود که درست است، به این معنی است که کیف در تلاش امسال به هدف اصلی خود، یعنی قطع پل زمینی روسیه به کریمه دست نخواهد یافت.

این ارزیابی مبتنی بر مهارت روسیه در دفاع از سرزمین‌های اشغالی از طریق ردیف‌هایی از میادین مین و سنگرها است و احتمالاً انگشت‌های اتهام را در کیف و پایتخت‌های غربی در مورد علت ناکامی حمله متقابلی که ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی غربی را شاهد بود، بالا خواهد برد.

مقامات آمریکایی گفتند که نیروهای اوکراینی که در حال حاضر از شهر روبوتین در فاصله بیش از 80 کیلومتری به سمت ملیتوپل پیش می‌روند، چندین کیلومتر خارج از شهر گیر خواهند کرد. مقامات دولتی ایالات متحده، غرب و اوکراین که برای این گزارش مصاحبه کردند، به شرط ناشناس ماندن، در مورد این عملیات نظامی حساس صحبت کردند.

ملیتوپل برای ضد حمله اوکراین بسیار مهم است زیرا دروازه کریمه محسوب می‌شود. این شهر در تقاطع دو بزرگراه مهم و یک خط راه آهن قرار دارد که به روسیه اجازه می‌دهد تا پرسنل و تجهیزات نظامی را از این شبه جزیره به دیگر مناطق اشغالی در جنوب اوکراین منتقل کند.

به نوشته واشینگتن‌پست، اوکراین حمله متقابل را در اوایل ژوئن آغاز کرد به این امید که موفقیت خیره کننده خود در حمله پاییز گذشته در منطقه خارکیف را تکرار کند.

اما در هفته اول نبرد، اوکراین با وجود داشتن طیف وسیعی از تجهیزات غربی تازه ارسال شده، از جمله وسایل نقلیه جنگی بردلی آمریکا، تانک‌های لئوپارد 2 ساخت آلمان و خودروهای مین زدایی تخصصی، تلفات زیادی را در برابر دفاع کاملاً آماده روسیه متحمل شد.

download

به گفته مقامات آمریکایی و غربی، شبیه‌سازی‌های جنگی مشترکی که توسط ارتش آمریکا، بریتانیا و اوکراین انجام شد، چنین تلفاتی را پیش‌بینی می‌کردند، اما تصور می‌کردند که کیف تلفات را به عنوان هزینه نفوذ به خط دفاعی اصلی روسیه می‌پذیرد.

اما اوکراین تصمیم گرفت از تلفات در میدان نبرد جلوگیری کند و به تاکتیک تکیه بر واحدهای کوچکتر برای پیشروی در مناطق مختلف جبهه روی آورد. این باعث شد که اوکراین در طول تابستان به پیشرفت‌های پله‌ای در چند منطقه مختلف دست یابد.

کیف اخیراً نیروهای ذخیره بیشتری را به جبهه اختصاص داده است، از جمله واحدهای استرایکر و چلنجر، اما هنوز نتوانسته از خط دفاعی اصلی روسیه عبور کند.

راب لی، تحلیلگر نظامی مؤسسه تحقیقاتی سیاست خارجی، گفت که مسیر ملیتوپل مسیری بسیار چالش برانگیز است و حتی بازپس‌گیری شهرهای نزدیکتر مانند توکماک نیز دشوار خواهد بود.

او گفت: «روسیه سه خط دفاعی اصلی در آنجا دارد و پس از آن شهرهای سنگربندی شده دارد. مسئله فقط این نیست که آیا اوکراین می‌تواند به یک یا دو لایه از آن‌ها نفوذ کند، بلکه آیا آن‌ها می‌توانند هر سه ردیف دفاعی را بشکنند و پس از فرسوده شدن، نیروهای کافی برای دستیابی به هدف مهم‌تری مانند گرفتن توکماک یا چیزی فراتر از آن داشته باشند.»

دورنمای تاریکی که برای برخی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره ارائه شد، پیش‌تر باعث شروع سرزنش‌ها در جلسات پشت درهای بسته شده است. برخی از جمهوری خواهان اکنون با توجه به نتایج ناچیز این حمله، از همراهی با درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای کمک 20.6 میلیارد دلاری بیشتر به اوکراین خودداری می‌کنند. سایر جمهوری‌خواهان و تا حدی دموکرات‌های تندروتر دولت را به خاطر ارسال نکردن سریع‌تر تسلیحات قوی‌تر به اوکراین مقصر دانسته‌اند.

مقامات ایالات متحده این انتقاد را که جت‌های جنگنده اف-16 و سیستم‌های موشکی دوربردتر مانند ATACMS  نتیجه متفاوتی را به همراه می‌داشت، رد می‌کنند. یک مقام ارشد دولت گفت: «مشکل همچنان درنوردیدن خط دفاعی اصلی روسیه است و هیچ مدرکی وجود ندارد که این سامانه‌ها نوشدارویی برای آن باشند».

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، در مصاحبه‌ای که این هفته انجام داد، گفت که ایالات متحده در مورد وظیفه دشواری که اوکراین با آن مواجه است، شفاف بوده است.

او گفت: «من چند ماه پیش گفته بودم که این حمله طولانی خواهد بود، خونین خواهد بود و کند خواهد بود. و حالا دقیقاً همین است: طولانی، خونین و آهسته، و این یک مبارزه بسیار بسیار دشوار است.»

در حالی که ضدحمله به اهداف خود دست نیافته است، او به موفقیت کیف در تحقیر نیروهای روسیه اشاره کرد. او گفت: «روس‌ها در وضعیت بسیار سختی هستند. آنها تلفات زیادی را متحمل شده‌اند. روحیه آنها خیلی خوب نیست.»

مقامات آمریکایی گفتند که پنتاگون چندین بار توصیه کرده است که اوکراین تعداد زیادی از نیروها را روی یک نقطه دستیابی متمرکز کند. اگرچه اوکراین استراتژی متفاوتی را انتخاب کرد، اما مقامات گفتند که با توجه به فداکاری عمیقی که سربازان اوکراینی در میدان نبرد انجام می‌دهند، این تصمیمی بود که کیف باید می‌گرفت.

imrs.php (12)

یک سرباز اوکراینی که یک سال پیش دست خود را در نبرد از دست داده بود، روز سه شنبه اسلحه خود را در خارج از باخموت نگه داشته است

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز پنجشنبه به سرعت کند ضدحمله اوکراین اذعان کرد اما گفت که کی‌یف تا زمانی که تمام سرزمین‌هایش بازپس گرفته نشود، جنگ را متوقف نخواهد کرد. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای ما مهم نیست که چقدر طول می‌کشد.»

او منتقدان تهاجم را تشویق کرد که اگر نتایج سریع‌تری می‌خواهند «بروند و به نیروهای لژیون خارجی بپیوندند. وقتی آنجا نیستید به راحتی می‌توانید بگویید که می‌خواهیم همه چیز سریع‌تر انجام شود.»

مقامات اوکراینی به طور خصوصی گفته‌اند که زمان‌بندی بستگی به این دارد که نیروها با چه سرعتی می‌توانند به میدان‌های مین نفوذ کنند – فرآیندی دشوار که در آن منابع ارتش برای مین‌زدایی در محدوده وسیعی از قلمرو پخش شده است.

تحلیلگران می‌گویند چالش‌هایی که اوکراین با آن مواجه شده چند وجهی است، اما تقریباً همه موافقند که روسیه در مورد مهارت خود در دفاع از سرزمین‌های اشغالی از انتظارات فراتر رفته است.

لی با اشاره به استفاده روسیه از سنگرها، مین‌ها و نیروی هوایی گفت: «تعیین‌کننده‌ترین عامل در مورد روند این حمله تا کنون، کیفیت دفاع روسیه است. آنها زمان زیادی داشتند و خیلی خوب آنها را آماده کردند و پیشرفت اوکراین را بسیار دشوار کردند.»