به گزارش اکوایران، ایران اعلام کرد که صاحب توانایی ساخت موتور برای فناوری موشک های مافوق صوت شده است.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، این اعلامیه آخرین مورد از زنجیره پیشرفت‌هایی بود که تهران علی‌رغم انتقادات غرب و در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای، بدان دست یافته است.

وزیر دفاع گفته که کشور موتورهای «رم جت» را توسعه داده است که جزء کلیدی موشک های کروز مافوق صوت است.

به گفته سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزارت دفاع جمهوری اسلامی اکنون قادر به تولید انبوه موتوری است که می‌تواند سرعت موشک کروز را تا پنج برابر سرعت صدای آن افزایش دهد.

به گفته این فرمانده ایرانی، این توسعه با استفاده از توانمندی‌های داخلی انجام شد و این کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دانش تولید موشک‌های مافوق صوت را به دست آورده و اولین نسخه دست‌ساز خود را با نام «فتاح» معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فناوری موتور «رم جت» اکنون می‌تواند ایران را در مسیر تولید انبوه موشک‌های کروز قرار دهد. تسنیم همچنین تاکید کرد که رهگیری این موشک‌های ایرانی به لطف رم جت‌های بومی «بسیار دشوار» خواهد بود.

طی چند ماه گذشته، ایران یکی پس از دیگری از موشک‌های دوربرد رونمایی کرده است که به نظر می‌رسد پیامی به دشمنانش باشد. انتقادات بر این برنامه بحث‌برانگیز عمدتا از سوی قدرت های بزرگ، اسرائیل و کشورهای عربی منطقه صورت گرفته است، زیرا آنها برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای امنیت خودشان می‌دانند اما تهران می‌گوید که فعالیت های موشکی‌اش صرفا برای «بازدارندگی» است.

آشتیانی گفت: صنعت دفاعی جمهوری اسلامی متکی به شبکه عظیمی متشکل از 6500 نهاد ایرانی از جمله مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که به طور مداوم در پیشرفت‌های نظامی کشور نقش دارند.

وزیر دفاع در ادامه سخنان خود اعلام کرد که تولید موشک‌های بالستیک ایران با سوخت جامد و همچنین تولید موشک‌های کروز در سال‌های اخیر دو برابر شده است. وی در زمینه سامانه‌های پدافند هوایی موشکی، رشد 45 درصدی را اعلام کرد.

سرتیپ آشتیانی همچنین گفت: تعداد قایق‌های تندرو ایرانی نیز در سال‌های اخیر یک سوم افزایش یافته است. این شناورها در خدمت تفنگداران دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز هستند.

همچنین لازم به ذکر است که ایالات متحده در ماه ژوئیه نیروهای کمکی شامل تفنگداران دریایی، اف-15 و ناوشکن یو اس اس توماس هادنر را به آب فرستاد تا نیروی دریایی ایران را تهدید کند، اما این نیروها گفته‌اند که از این استقرار مرعوب نخواهند شد زیرا «قدرت پیشرو منطقه‌ای» هستند.