به گزارش اکوایران، دیپلمات ارشد چین در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود، تنش‌زدایی بین ایران و عربستان سعودی باعث ایجاد «موج آشتی» در خاورمیانه شد. او متعهد شد که قاطعانه از منافع اصلی تهران حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین طی تماس تلفنی روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود این اظهارات را بیان کرد. به نوشته الجزیره، وانگ به امیرعبداللهیان گفت که پکن از اقدامات اخیر ایران برای بهبود روابط با عربستان سعودی، از جمله دیدارش با محمد بن سلمان در جده قدردانی می‌کند.

وانگ همچنین متعهد شد «به حمایت از کشورهای خاورمیانه در مسیر توسعه متناسب با شرایط ملیشان، تقویت ارتباطات و گفتگو، پایبندی به وحدت و خودسازی، و تحقق حسن همجواری و دوستی ادامه دهد».

تنش‌زدایی غیرمنتظره بین ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری چین در ماه مارس انجام شد، پس از سال‌ها رقابت شدیدی اتفاق افتاد که چندین کشور خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین را بی‌ثبات کرده بود.

مقامات تهران و ریاض گفته‌اند که بدترشدن روابط دو کشور با آمریکا یکی از دلایل اصلی تغییر سیاست آن‌ها بوده است. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای می‌خواهد به انزوای سیاسی و اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام پایان داده و روابط جدید با عربستان سعودی را راهی برای انجام این کار می‌بیند.

در همین حال، عربستان سعودی اعتماد خود نسبت به تعهدات ایالات متحده به نگرانی‌های مشترک امنیتی منطقه‌ای را از دست داده و می‌خواست روابط خود با چین که روابط خوبی با ایران دارد را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از زمان تنش‌زدایی، دو کشور به سمت بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشور مقابل پیش رفته و بن سلمان دعوت امیرعبداللهیان را برای سفر به تهران را پذیرفته است.

وزیر امور خارجه ایران در جریان تماس روز یکشنبه خود با وانگ، از چین به دلیل نقش سازنده در پیشبرد عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی صمیمانه تشکر کرد. او همچنین وانگ را در جریان آخرین پیشرفت‌ها در مذاکرات ایران با آمریکا در مورد برجام قرار داد. شینهوا گفت که وانگ به نوبه خود خواستار «اجرای کامل و مؤثر برجام» برای حل مسئله هسته‌ای شد.

مذاکرات احیای برجام با میانجیگری اتحادیه اروپا، دو سال پیش در وین آغاز شد، اما به بن‌بست رسید و هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود ندارد. با این حال، اوایل ماه جاری، ایران پنج آمریکایی زندانی در این کشور را به حبس خانگی منتقل کرد و طبق گزارش رسانه‌ها، ممکن است در نهایت، آن‌ها را در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران در کره جنوبی، آزاد کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته که مذاکرات هسته‌ای و آزادی زندانیان «دو مسئله کاملاً مجزا» است.