به گزارش اکوایران، صادق رحیمی - معاون قضایی قوه قضاییه - با اعلام اینکه با هرگونه فعالیت از سوی معترضان در روزهای آینده برخورد خواهد شد گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، تمامی این تحرکات را تحت نظر دارند و در صورت مشاهده عده‌‎ای قلیل که بخواهند به‌ هر بهانه‌ای، در روز‌های آتی ساختارشکنی کرده و به خیابان‌ها بریزند و مشکلاتی را برای کشور و مردم فهیم ایجاد کنند، آنان را شناسایی کرده و تحویل دستگاه قضایی خواهند داد.

وی با بیان اینکه دشمن مترصد است تا مجدداً شیطنت‌هایی در فضای داخلی کشور ایجاد کند، اظهار کرد: آنان قصد دارند به بهانه‌هایی مشابه سال قبل، عده‌ای را تحریک کرده و مشکلاتی را برای نظام و مردم ایجاد کنند و در نتیجه مردم را نسبت به آینده کشور و نظام دل سرد کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه مردم ایران بصیر و هوشیار هستند و در نقطه مقابل دشمن قرار دارند، افزود: مردم ایران مدافع نظام و ولایت فقیه هستند و در خط اهل بیت(ع) قرار دارند آن‌گونه که پس از حوادث سال قبل، در همه مناسبت‌های ملی و مذهبی حضور چشم گیر و پررنگ پیدا کرده و فریب دشمن را نخورده‌اند.

رحیمی هشدار داد: قطعاً دستگاه قضایی نیز طبق روال سابق با قاطعیت و در چارچوب قانون با این افراد برخورد می‌کند و در این مرحله خبری از عفو نخواهد بود.

وی گفت: کسانی‌که در جریان اغتشاشات سال گذشته، مشمول عفو رهبری قرار گرفتند، اگر مجدداً فریب خورده و اقدامات خود را تکرار کنند با قاطعیت بیشتری با آنان برخورد می‌شود؛ بدین معنا که مجازات آنان مضاعف، و ارفاق و تخفیفی نسبت به ایشان اعمال نخواهد شد؛ لذا به این اشخاص و خانواده‌های آنان توصیه می‌شود مراقب شیطنت‌های دشمن باشند چراکه بدخواهان این کشور دلسوز آنان نیستند.

 صادق رحیمی با بیان این که اعمال ماده ۴۷۷ یک مرحله از فرآیند دادرسی نیست، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه در دستگاه قضایی با آن مواجه هستیم؛ تلقی مردم، اصحاب دعوی و وکلای دادگستری این است که ماده ۴۷۷ را یک مرحله از دادرسی قلمداد می‌کنند. 

وی افزود: با این دیدگاه، برای هرکسی رأیی صادر می‌شود اگر قانع نشود، این طور می‌پندارد که مرحله بعدی استفاده از ماده ۴۷۷ است، در حالی که این تلقی اشتباه است.

معاون قضایی قوه قضاییه با بیان این که راه‌های دادرسی در قانون آمده است، افزود: تحقیقات در دادسرا انجام می‌شود و سپس محاکم بدوی و بعد از آن محاکم تجدید نظر و سپس دیوان عالی کشور را داریم، اما اعمال ماده ۴۷۷ به عنوان ابزاری نظارتی در اختیار قاضی القضات است که در موارد خاص و احراز خلاف شرع بین توسط ریاست قوه قضاییه اعمال می‌شود.

 رحیمی عنوان کرد: اگر رئیس قوه قضاییه با رأیی برخورد کند و آن را اشتباه و یا خلاف شرع بین تشخیص دهد، از طریق ماده ۴۷۷ می‌تواند با تجویز اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور بخواهد که با ورود در ماهیت و شکل یک مرحله دیگر پرونده را رسیدگی کند.

وی با اشاره به این که روند دادرسی از لحاظ شرعی و قانونی چارچوبی دارد، گفت: اگر دادرسی و آرائی که صادر می‌شود در آن چارچوب باشد، آن نتیجه مورد قبول است ولو آن رای خلاف واقع باشد، هیچ کس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند ادعا کند، رأیی که قاضی صادر می‌کند قطعاً مطابق با واقعیت است. فرضا ۲ نفر با هم دعوا کرده اند، نمی‌دانیم ضارب و مضروب کدامشان بوده است؛ قاضی در یک چارچوبی با دلایل قانونی موضوع را بررسی و حکم را صادر می‌کند، این حکم ممکن است منطبق با واقع باشد و یا ممکن است حکم منطبق با واقع نباشد حکم حکم الزاماً حکم واقعی نخواهد بود. 

معاون قضایی قوه قضاییه با بیان این که براساس دلایل ظاهری موظف هستیم حکم کنیم، گفت: قاضی اصطلاحاً جاهلی بین دو عالم است چراکه ممکن است حق با یک فرد باشد، ولی دلایل به نفع او نباشد و در نتیجه دادرسی و رأی صادره به ضرر او باشد و این البته خللی به دادرسی عادلانه وارد نمی‌کند.

 رحیمی با اشاره به این که قاضی در چارچوب قانون و مقررات حکم می‌دهد، گفت: مردم باید این مطلب را قبول کنند که قاضی در چارچوب دلایل اقامه شده به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همه این، این نکته باید جا بیفتد که در مرحله اعمال ماده ۴۷۷ دنبال صدور حکم واقعی و ۱۰۰ درصد درست نیستیم، ما به دنبال این هستیم که احکام بر اساس موازین شرع و قانون صادر شده است یا خیر؟