به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در اولین واکنش رسمی کرملین به سانحه هوایی یک روز قبل، علناً گفت که یوگنی پریگوژین مرده است.

طبق آنچه در گزارش فایننشال تایمز آمده، رئیس‌جمهور روسیه گفت: «داده‌های اولیه» نشان می‌دهد که تعدادی از اعضای گروه مزدور واگنر پریگوژین در هواپیما بوده است و با خانواده‌های 10 نفری که جان باخته‌اند ابراز همدردی کرد.

اما حامیان پریگوژین، که در فهرست مسافران یک جت شخصی که روز چهارشنبه در شمال غرب مسکو سقوط کرد، فهرست شده بود، «خائنان» را متهم کردند که او را به تلافی شورشی که او در اواخر ژوئن رهبری کرد، ترور کردند.

پوتین گفت واگنر «کمک مهمی به آرمان مشترک ما، مبارزه با نازیسم در اوکراین» داشته است. من پریگوژین را از مدت ها قبل، از اوایل دهه 1990 می‌شناختم. او مسیر سختی را پشت سر گذاشت و اشتباهات جدی در زندگی خود مرتکب شد. اما او به نتایجی رسید .»

پریگوژین و گروهش متهم به جنایات جنگی وحشیانه متعدد در اوکراین و همچنین در بخش هایی از خاورمیانه و آفریقا هستند که در آنجا فعالیت داشته‌اند. اما این جنگ‌سالار به دلیل موفقیت‌هایش در میدان نبرد در اوکراین و انتقاد مستقیمش از رهبری ارتش، نزد برخی در روسیه محبوب بود.

پوتین گفت که پریگوژین نه تنها در کشور ما یک تاجر با استعداد بود، بلکه در آفریقا نیز به نتایجی دست یافت، جایی که در زمینه نفت، گاز، سنگ‌های قیمتی و فلزات فعالیت داشت. او گفت که پریگوژین تا آنجا که من می‌دانم، دیروز از آفریقا بازگشته بود و در اینجا با برخی از مقامات ملاقات کرده است.

بازرسان در روز پنجشنبه تحقیقات جنایی را در مورد این سانحه آغاز کردند و آژانس هواپیمایی گفت که در حال جستجو برای جعبه سیاه هواپیما است و پوتین خاطرنشان کرد که نتایج زمان می برد.

تندروهای دیگر پریگوژین را رهبر «حزب پیروزی» نامیدند که شامل ملی‌گرایان افراطی، شبه‌نظامیان چچنی و چهره‌های پنهان سرویس امنیتی است که می‌خواستند روسیه به طور کامل اوکراین را فتح کند.

کنستانتین مالوفیف، یک سرمایه‌دار ملی‌گرا و حامی یک شبه نظامی که در کنار واگنر در اوکراین جنگیده است، به فایننشال تایمز گفت: «من تنها رهبر [حزب پیروزی»] باقی مانده‌ام. او گفت: «ما می‌خواهیم تا یک پایان پیروزمندانه بجنگیم.»

مقر فرماندهی واگنر در سن پترزبورگ در طول شب به شکل صلیب روشن شد و تعدادی از مبارزان نقابدار که لباس‌های استتاری بر تن داشتند در مقابل عکس های پریگوژین با گریه زانو زدند.

یک کانال وابسته به واگنر در تلگرام نوشت: «کشور قهرمان و بهترین رهبر ارکستر خود را از دست داده است. یکی دیگر گفت که پریگوژین «بهترین، حتی در جهنم» خواهد بود و کلیپی از آهنگساز کلاسیک ریچارد واگنر سوار بر والکری‌ها را به اشتراک گذاشت.»

بسیاری از اعضای گروه تندرو نظر پریگوژین را داشتند که اگر اشتباهات ژنرال‌های ارشد این کشور انجام نمی‌شد، روسیه می توانست در حمله به اوکراین موفق تر باشد.

مقامات غربی روز پنجشنبه به فایننشال تایمز گفتند، اقدام آشکار برای بریدن سر واگنر نشان دهنده قصد پوتین برای تقویت موقعیت نیروهای مسلح روسیه و بازگشت به نفع ژنرال‌های یونیفورم‌پوش نسبت به رهبران گروه مزدور و مقامات نزدیک به آن‌ها بود.

در حالی که هشدار دادند که جزئیات عملیات و پیامدهای آن هنوز نامشخص است، مقامات به طور خصوصی پیشنهاد کردند که این عملیات نفوذ واگنر در داخل روسیه را به شدت تضعیف می‌کند، اما به طور قابل توجهی بر فعالیت‌های آن در کشورهای خارجی که به‌عنوان جنبه مهمی از قدرت کرملین باقی مانده است، تأثیر نمی‌گذارد.