به گزارش اکوایران، به گفته مقامات روسی، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر، که دقیقاً دو ماه پیش قیام نافرجامی را علیه کرملین رهبری کرد، در هواپیمایی بود که روزشامگاه روز چهارشنبه سقوط کرد، و این پرسش‌ها را در مورد چگونگی وقوع این فاجعه ایجاد کرد. به گفته آژانس هوانوردی روسیه، سقوط در شمال غربی مسکو رخ داد و همه سرنشینان آن از جمله پریگوژین، رئیس گروه مزدور که به دلیل روش‌های وحشیانه‌اش در سراسر جهان و پیروزی‌هایش درمیدان نبرد در جنگ اوکراین شهرت یافت، کشته شدند. اطلاعات تاکنون در همین میزان منتشر شده است.

چه اتفاقی افتاد؟

بنا بر گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، چهارشنبه شب، مردم در سن‌پترزبورگ گرد آمدند تا برای پریگوژین ادای احترامی به جا بگذارند. ویدئویی نشان می‌دهد که مردم بنر بزرگی را بیرون دفتر مرکزی واگنر نصب کرده بودند که روی آن نوشته شده بود: «گروه واگنر، ما همه با هم هستیم.» عکس‌ها طیف گسترده‌ای از مردم را نشان می‌دهد که در محل جمع شده و عزاداری می‌کنند.

در اوکراین، واکنش‌ها به صورتی دیگری هستند. نیروهای واگنر به شدت در تصرف چندین شهر اوکراینی در اوایل سال جاری مشارکت داشتند و پیشرفت‌های ملموسی را برای روس‌ها به ارمغان آوردند. نیک پاتون والش، خبرنگار امنیت بین‌الملل سی‌ان‌ان، که در حال حاضر در اوکراین مستقر است، گفت:اگر او واقعاً مرده باشد، هیچ اشکی در اینجا ریخته نخواهد شد. وی افزود که یکی از سربازان اوکراینی در خط مقدم پیش از این روز چهارشنبه به او پیامک داده بود تا این خبر را جشن بگیرد.

به گفته وزارت خدمات اضطراری روسیه، این هواپیما یک جت خصوصی امبرائر با هفت مسافر و سه خدمه بود. این هواپیما در غرب روسیه سقوط کرد. داده‌های پرواز نشان‌دهنده آن است که هواپیما از مسکو حرکت کرده و در مسیر سن‌پترزبورگ بود که در نزدیکی روستای تور در منطقه کوژنکینو به طور ناگهانی ارسال جزئیات ردیابی متوقف شده و به ارتفاع 28000 رسید. به گفته رسانه‌های دولتی روسیه، اجساد هشت نفر در محل سقوط هواپیما پیدا شده است. خبرگزاری رسمی دولتی تاس گزارش داد که هواپیما با برخورد با شی اتش گرفته است و حدود نیم ساعت در آسمان مانده بود.

ویدئویی که توسط رسانه دولتی ریانووستی روسیه منتشر شده است، سقوط یک هواپیما را نشان می‌دهد که یک بال ندارد. سی‌ان‌ان نمیتواند صحت این ویدئو را تایید کند اما ریانووستی ادعا کرد که این لحظه سقوط یک جت امبرائر از آسمان بر فراز منطقه توور بوده است. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث سقوط هواپیما شده است. مقامات روسیه گفتند که در حال تحقیق و انجام عملیات جستجو هستند.

مایلز اوبراین، خبرنگار کهنه کار هوا و هوافضا، پس از بررسی فیلم سقوط هواپیما به سی ان ان گفت: با توجه به سرعت سقوط و دودی که هواپیمارا احاطه کرده بود پس هواپیما در اتش بوده و به نظر می‌رسد که برخی از قطعات ساختاری، سطوح آیرودینامیکی، از بین رفته‌اند. او افزود: هواپیمایی این شکلی بر سر اتفاقی غیرعادی، آتش میگیرد. اوبراین اضافه کرد که ممکن است ناشی از یک انفجار در داخل یا خارج از هواپیما مانند انفجار مواد منفجره در هواپیما، یا اصابت موشک به هواپیما باشد.

دیوید سوسی، بازرس سابق ایمنی در اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، این احتمال را تکرار کرده و گفت که به نظر می‌رسد که تنها یک بال از آن باقی مانده است.

آیا پریگوژین در هواپیما بود؟

پریگوژین و چندین ستوان ارشد واگنر در فهرست مسافرانی که آژانس هوانوردی روسیه به اشتراک گذاشته بود ، حضور داشتند. یک کانال تلگرامی مرتبط با واگنر که پیش از این ویدئوهای تبلیغاتی این گروه را منتشر می‌کرد، گفت که پریگوژین کشته شده است اما سی‌ان‌ان این ادعا را نمی‌تواند تایید کند. سایر کانال های تلگرام سکوت اختیار کرده‌اند.

ویدیوی دیگری که توسط ریانووستی منتشر شده است نشان می‌دهد که چهار رقم آخر هواپیما بر روی بقایای باقی مانده، با هواپیمای خصوصی پریگوژن هماهنگ است. هواپیمای شخصی پریگوژین، مرتبط با شرکت‌های وی و گروه واگنر، به عنوان RA02795 ثبت شده است. آیا این یک تلافی بود؟

این سقوط دوماه پس از تلاش‌های پریگوژن برای شورش علیه رهبر نظامی روسیه رخ داده است. پریگوژین و نیروهای واگنر او مکان‌های نظامی کلیدی را تصرف کرده و به سمت مسکو حرکت کردند. جایی که کرملین نیروهای مسلحش را در خیابان‌ها مستقر کرده بود. اما قبل از اینکه آ‌نها بتوانند با هم روبرو شوند، معامله‌ای انجام شد که به شورش پایان داد و پریگوژین و مبارزانش به بلاروس فرستاد شدند.

این بزرگترین چالش برای حکومت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 23 سال گذشته بود. حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که پوتین ممکن است در سقوط هواپیما دست داشته باشد. او گفت: من دقیقاً نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است، اما تعجب نمی‌کنم.

بیل برنز، رئیس سیا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، نظرات مشابهی را بیان کرده‌اند و به سابقه طولانی انتقام‌های پوتین و دفعات مرگ منتقدان یا مخالفان روسی در شرایط مرموز اشاره کرده‌اند.بیل برودر، منتقد پوتین و پیش از این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در روسیه قبل از اخراج از کشور، گفت که از زنده ماندن پریگوژین پس از شورش ، شگفت‌زده بود. او گفت که دیگر رهبران واگنر و متحدان پریگوژین ممکن است اکنون یا در حال فرار یا مخفی باشند.

واکنش مردم چیست؟

پریگوژین و واگنر طرفداران خود را در میان مردم روسیه دارند - که در طول شورش مشهود بود. در شهرهایی که برای مدت کوتاهی توسط واگنر اشغال شده بود، ویدئوها ساکنان را نشان می‌دادند که آنها را تشویق می‌کردند و با جنگجویان عکس می‌گرفتند .