​به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی و غربی، انفجار هواپیمای حامل پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر که چندی پیش شورشی علیه کرملین را رهبری کرد، می‌تواند ناشی از بمب یا وسیله دیگری باشد که در هواپیما کار گذاشته شده است، اگرچه نظریه‌های دیگری مانند سوخت تقلبی نیز در حال بررسی است.

طبق آنچه در گزارش نیویورک‌تایمز آمده، مقامات ایالات متحده می‌گویند اطلاعات آمریکا مرگ آقای پریگوژین را تایید نکرده است، اگرچه چندین مقام گفتند به نظر می‌رسد او در سقوط هواپیما کشته شده است. یک مقام غربی گفت که بر اساس چندین شاخص که کشورش جمع‌آوری کرده است، آقای پریگوژین در هواپیما بوده است. اطلاعات ماهواره‌ای آمریکا پرتاب موشک را شناسایی نکرد و هیچ مدرک دیگری مبنی بر اینکه سلاح زمین به هوا هواپیما را هدف قرار داده است وجود ندارد.

گروه شبه نظامی واگنر که آقای پریگوژین آن را تأسیس کرد نیز رسما مرگ او را تایید نکرد.

مقامات آمریکایی و اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که معتقدند ولادیمیر وی. پوتین رئیس جمهور روسیه دستور انهدام هواپیما را در تلاش برای کشتن آقای پریگوژین صادر کرده است.

شورش مسلحانه آقای پریگوژین در ژوئن علیه رهبری نظامی یکی از چشمگیرترین چالش های حکومت پوتین در دهه های اخیر بود. در طول شورش کوتاه، نیروهای واگنر یک شهر مهم جنوبی را تصرف کردند و کاروان مسلحی از مزدوران آقای پریگوژین به سمت مسکو حرکت کردند و باعث شدند آقای پوتین ضعیف به نظر برسد.

مقامات اطلاعاتی و نظامی برای هفته‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که آقای پوتین تلافی خواهد کرد، حتی زمانی که از اینکه آقای پریگوژین آزادانه حرکت می‌کند ابراز تعجب کرده‌اند. رهبر مزدور در نشستی که آقای پوتین در آن حضور داشت حاضر شد، از بلاروس رفت و آمد کرد و اخیرا فیلمی از خود در آفریقا ضبط کرد.