به گزارش اکوایران، وال‌استریت ژورنال گزارش داد در حالی که چین تلاش دارد برای عربستان سعودی نیروگاه هسته‌ای بسازد، فشار بر دولت بایدن را افزایش داده تا شرایط خود برای همکاری هسته‌ای با پادشاهی را کاهش دهد.

به نوشته المانیتور، عربستان سعودی به عنوان یکی از درخواست‌های خود برای بررسی عادی‌سازی روابطش با اسرائیل، خواهان روابط هسته‌ای غیرنظامی گسترده با ایالات متحده است. این کشور پادشاهی همچنین به دنبال یک توافقنامه امنیتی با واشنگتن و دسترسی به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی است.

حتی بدون در نظر گرفتن بحث عادی‌سازی اسرائیل و عربستان، حضور ایالات متحده در رقابت هسته‌ای غیرنظامی در عربستان قابل توجیه است. انرژی هسته‌ای برای عربستان سعودی در برنامه بلندپروازانه ۲۰۳۰ آن جایگاه مهمی دارد. البته حرکت به سمت هسته‌ای شدن منحصر به عربستان نیست. انرژی هسته‌ای در سال‌ها و دهه‌های آینده و نه فقط در خاورمیانه، تقاضای بیشتری خواهد داشت.

ایالات متحده نباید این زمین را به چین واگذار کند. جک داتون می‌نویسد: «قراردادهای رآکتورهای هسته‌ای بلندمدت و سودآور بوده و عمیقاً سیاسی هستند».

ایالات متحده در فناوری هسته‌ای برتری دارد، اما شرایط و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از استفاده‌های تسلیحاتی از آن را دارد. ایالات متحده، از جمله کنگره آن، احتمالاً ترجیح می‌دهند که عربستان سعودی از غنی‌سازی داخلی اورانیوم خودداری کرده و به راستی‌آزمایی گسترده تحت پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد. اما چین چنین شرایطی نداشته و هزینه همکاری با آن برای عربستان کمتر است، اگرچه فناوری و پشتیبانی آن نسبت به ایالات متحده عقب‌تر است.

در حالی که ممکن است عربستان سعودی در حال حاضر هیچ علاقه‌ای به دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد، اما هسته‌ای‌بودن ایران باید بخشی از محاسبات واشنگتن، ریاض و سایر طرف‌ها باشد. ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده که باعث شده است توافق برجام شکست بخورد.

بحث روابط حوزه انرژی و امنیت با عربستان سعودی و خلیج فارس یک بحث حیاتی است و تنها به ایران یا اسرائیل مربوط نمی‌شود.

قرار نیست که منطقه خاورمیانه در مقابل چین قرار گیرد. روابط خاورمیانه با پکن در حال رشد بوده و در این مسیر، با ایالات متحده اصطکاک وجود خواهد داشت. دولت بایدن سعی دارد پیش‌دستی کرده و شرایطی را برای جلوگیری از ایجاد مشکلات سیستماتیک در رابطه با روابط شرکایش با چین تعیین کند. یکی از خطوط قرمز آمریکا همکاری نظامی یا فناوری با چین است که می‌تواند فناوری‌های حساس ایالات متحده را به خطر بیندازد. استقرار نیروها و همکاری نظامی چین نیز به طور کلی نیز مشکل‌زاست.

هنوز چین نمی‌تواند با ایالات متحده در خاورمیانه رقابت کند، به ویژه وقتی که دامنه و عمق روابط نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده را در نظر بگیریم. اقتصاد ایالات متحده امنیت اقتصادی بلندمدت بیشتری نسبت به چین داشته و در مورد قدرت نرم نیز ایالات متحده اوضاع به همین منوال است. با توجه به نگرانی‌ها در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تغییرات اقلیمی، انرژی جایگزین از جمله فناوری و تخصص هسته‌ای ایمن، می‌تواند منبعی برای قدرت ایالات متحده باشد.