به گزارش اکوایران، با وجود فشارهای شدید ایالات متحده به ایران و روسیه، اما همکاری نظامی این دو کشور پابرجاست و تسلیم فشارهای ژئوپلیتیک نخواهد شد. این موضوعی است که به تازگی یک مقام دیپلماتیک بلندپایه روسیه بر آن تاکید کرده است.

ایران بارها تأکید کرده که پهپادهای خود را قبل از حمله روسیه به اوکراین ارسال کرده و مسکو نیز استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف - معاون وزیر خارجه روسیه - پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درخواست واشنگتن از تهران برای توقف فروش پهپاد به مسکو، گفت: «همکاری نظامی روسیه با ایران تسلیم فشارهای ژئوپلیتیک نخواهد شد».

مطابق گزارش روز شنبه خبرگزاری دولتی روسی ریا، ریابکوف گفته است: «تغییری در روابط با ایران ایجاد نخواهد شد و همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. ما کشورهای مستقلی هستیم و تسلیم دیکته‌های آمریکا نمی‌شویم».

فایننشال تایمز در اوایل ماه جاری به نقل از یک مقام ایرانی و یکی دیگر از افراد مطلع از مذاکرات، ادعا کرد که ایالات متحده، ایران را برای توقف فروش پهپادهای جنگی به روسیه تحت فشار قرار داده است. وزارت خارجه ایران بارها تأکید کرده که پهپادهای شاهد ۱۳۶ و سایر پهپادهای ایرانی قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ارسال شده بودند.