به گزارش اکوایران، ایران، امارات، عربستان و مصر برای عضویت دائم در بریکس دعوت شده‌اند. چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای بریکس هستند که از ایران برای عضویت دائم در این تشکل اقتصادی و سیاسی بین‌المللی دعوت کرده‌اند‌. اگرچه برخی تحلیلگران به خاطر تنوع کم محصولات کشورهای عضو و رقابت آن‌ها بر سر صادرات کامودیتی‌ها احتمال توفیق بریکس در رسیدن به اهدافش را کم ارزیابی می‌کنند، اما این رویداد در شرایطی رخ داده که ایران هنوز تحت تأثیر تحریم‌های شدید بین‌المللی است و همین اتفاق می‌تواند از شدت فشارهای سیاسی بر ایران کم کند.

در چند سال گذشته فشارهایی که بر بازار ارز وارد شده غالبا سیاسی بوده و حال در چنین شرایطی پذیرش ایران در تشکل‌های مهم اقتصادی جهان، پذیرش بین‌المللی ایران را در شرایط تحریم بالا می‌برد و از تأثیرگذاری فشارهای سیاسی غرب می‌کاهد. قرار داشتن هند و چین در کنار یکدیگر در این گروه فرصتی را به وجود آورده که دسترسی تجاری ایران به بیش از یک‌سوم جمعیت جهان را فراهم می‌کند.

ایران، عربستان و امارات همزمان به این تشکل دعوت شده‌اند که پیوستن همزمان این کشورها به بریکس بر قدرت این گروه در بازار انرژی خواهد افزود.

نخست وزیر هند پس از این اجلاس یک توییت فارسی از ملاقات خود با ابراهیم رییسی منتشر کرد و ضمن ابراز خرسندی از پیوستن ایران به بریکس، اعلام کرد دو‌ کشور به دنبال تعمیق روابط تجاری و فرهنگی با یکدیگر هستند.

هند رأس سوم همکاری اقتصادی ایران و روسیه است، ایران و روسیه همکاری اقتصادی خود را افزایش داده‌اند و قرار بر آن است که کالاهای روسی از راه ایران به دریای جنوب و پس از آن به هند برسد. به همین خاطر استقبال نخست وزیر هند از ایران در این توییت، می‌تواند به معنای ایجاد یک فرصت اقتصادی و تجاری منحصر به فرد برای ایران باشد.

بلومبرگ هم پس از خبر رکوردشکنی صادرات نفت ایران، از توافق نانوشته ایران و آمریکا نوشت و اعلام کرد که آمریکا حساسیت درباره تحریم‌های نفتی ایران را کاهش داده است، چراکه افزایش صادرات نفت ایران که غالبا به چین صورت می‌گیرد، به کنترل قیمت بنزین و گازوییل و پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری کمک می‌کند.

رکوردزنی فروش نفت ایران که درآمدهای کشور را افزایش می‌دهد، در کنار عضویت در بریکس، می‌تواند از فشارهای سیاسی و اقتصادی بر بازار ارز بکاهد و موجب شود فضای حاکم بر بازار ارز آرامش بیشتری داشته باشد و احتمال جهش‌های ارزی کمرنگ‌تر شود. چنین اتفاقاتی در صورت بروز نشان خواهد داد که اجماع‌سازی در سال قبل علیه ایران شکل گرفته بود و به اجماع علیه دلار منجر شده بود فعلا شکست خورده است. البته باید در نظر داشت که با وجود اخبار مربوط به عضویت آتی ایران در بریکس، قیمت دلار در روز جمعه کاهشی نشد و معامله‌گران می‌گویند به همین دلیل احتمال دارد که بازار ارز نسبت به این خبر بی‌تفاوت باشد.

بازار ارز و طلا رنج شد

هفته قبل بازار ارز و طلا رنج شد و با معامله در یک روند ساید، فاصله سقف و کف بازار ارز به 500 تومان رسید. در چنین شرایطی حباب درهم و سکه افزایش یافت، که نشان‌دهنده مقاومت معامله‌گران در برابر کاهش قیمت است. حباب سکه که در هفته‌های قبل تا محدوده ۱۶ درصدی هم کاهش یافته بود این روزها بالای ۲۰ درصد تثبیت شده است. این مسأله نشان می‌دهد معامله‌گران با پذیرش ریسک این سطح از حباب تا کنون حاضر نشده‌اند دارایی خود را پایین‌تر از محدوده‌های فعلی بفروشند.

سیگنال داخلی به بورس می‌رسد؟

بورس در روز چهارشنبه با خبرهای منتشر شده سبزپوش شد. در حالیکه فشارهای سیاسی بر ایران کمتر شده، عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس فرصت‌های تجاری بیشتری برای ایران فراهم می‌کند. بازار سرمایه به دنبال تصمیماتی است که سایه ریسک‌های تحمیل شده بر این بازار را بکاهد. افزایش نرخ تسعیر ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و امکان عرضه خودرو توسط خودروساز به قیمت بازار عواملی هستند که می‌تواند در شرایط کنونی باعث بهبود تقاضا در بازار سرمایه شود و کام این بازار را پس از پیوستن به بریکس شیرین‌تر کند.

اگر بازارساز به دنبال بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده در بریکس باشد، باید از انحصار و قیمت‌گذاری دستوری بکاهد تا محصولات و اقتصاد ایران بتواند در یک فضای رقابتی رشد کند؛ در غیر این صورت اگر ایران قدرت رقابت خود را افزایش ندهد چنین فرصتی می‌تواند منجر به افزایش واردات به ایران شود و مشکل کسری تراز تجاری کشور را تشدید کند. به همین خاطر بازار منتظر برخی سیگنال‌های داخلی است تا در استقبال از بریکس سبزپوش شود.

آنچه در این شرایط اهمیت دارد، افزایش ارزش معاملات خرد و صعودی شدن روند آن است، باید به قدری پول در بازار باشد که بازار را ارزنده تلقی کند و در صورتی که فشار فروش ایجاد شد، از پس آن بربیاید.

حال در چنین شرایطی بازار چشم‌انتظار تصمیمات داخلی است تا بتواند از سد مقاومت‌های پیش رو بگذرد و سبزپوش شود‌.