به گزارش اکوایران، بازار ارز در هفته‌های اخیر پایان خوشی را سپری کرده است. پس از خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، بازار ارز پایان هفته قبل را با خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان به تعطیلات رفت. امیرعبداللهیان به عربستان رفت و پس از دیدار با وزیر خارجه عربستان، با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که عملا اداره این کشور را در دست دارد، دیدار کرد.

توافق ایران و عربستان در پکن هم در تاریخ نوزدهم اسفند انجام شد و دلار را مجبور به ریزش در روز شنبه کرد. حال اگر بهبود روابط با عربستان ادامه پیدا کند، با توجه به آنکه اهمیت خود را در انتظارات بازار ارز نشان داده اقدامات افزایشی معامله‌گران افزایشی را خنثی می‌کند و بازیگران افزایشی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند، به همین خاطر پای بن سلمان اگر به ایران برسد احتمالا می‌تواند روند دلار را نزولی کند.

تازه ترین گزارش از وضعیت تسهیلات و سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی منتشر شده است. بر اساس این گزارش میزان رشد تسهیلات از سپرده ها فراتر است، به نظر می رسد که افزایش سپرده های تکلیفی در ایجاد این ناهماهنگی بی تاثیر نبوده است، ولی مسیله آنست که اگر رشد تسهیلات همچنان فراتر از رشد سپرده ها باشد، توانایی بانک ها در تامین نقدینگی مورد نیاز کاهش می یابد که در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی و رشد نقدینگی می شود. از آنجایی که کاهش سرعت رشد نقدینگی دستاورد مطلوب بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ ارز بوده است،‌چنین آماری به عنوان یک هشدار تلقی می شود که در صورت تداوم می تواند دستاورد بانک‌مرکزی را تهدید کند.

سفری که برای دلار مهم است

قیمت دلار در هفته قبل کاهش پیدا کرد، ولی به گفته فعالان بازار ارز این محدوده ممکن است پایان مسیر کاهشی دلار نباشد و دلار همچنان محدوده های پایین تری را لمس کند. حباب درهم در هفته قبل روند نزولی داشت و این روند انتظارات افزایشی برای صبح شنبه را خنثی میکند.

اگر بازار ارز به قاعده قبل عمل کند سفر وزیر خارجه به عربستان می تواند دلار را برای روز شنبه کاهشی کند ولی حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان حمایت معتبر دلار است که شکست آن می تواند منجر به خروج دلار از مثلث نوسانی شود که زمینه را برای کاهش بیشتر فراهم می کند.‌در صورتی که دلار سقف مثلث‌در محدوده۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان را راز نظر تکنیکی روند حرکت آن صعودی خواهد شد.

حمایت طلا شکست

اونس طلا در هفته قبل هوای خریداران خود را نداشت و کاهش یافت، رشد بازدهی اوراق خزانه باعث تقویت دلار شد و احتمال افزایش برای نرخ بهره به دلیل احتمال رشد تورم بالا رفته است.این عوامل باعث شکست حمایت ۱۹۰۰ دلاری برای اونس طلا شد و طلا و سکه داخلی از جانب دلار و اونس تحت فشار قرار گرفت.‌ حباب سکه در این هفته با مقاومت بیشتر فروشندگان در برابر کاهش قیمت در کانال ۲۱ درصد ماند ولی معامله گران ربع سکه به اندازه معامله گران سکه وفادار نبودند و بیشترین زیان را ثبت کردند.

سکه امامی در صورت ادامه فشارها از جانب دلار و انس حمایت ۲۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را در پیش دارد، ربع سکه هم با از دست دادن حمایت روانی ده میلیون تومانی ممکن است تا حمایت محدوده ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حرکت کند.

ارزش معاملات در بورس سقوط کرد

در آمدهای ارزی صنایع بورسی کاهش ۱۵.۶ درصدی را ثبت کرده است.‌ اگرچه پیش از این به دلیل قیمت گذاری دستوری و برخی تصمیمات دیگر این مسئله قابل پیشبین بود ولی احتمالا کاهش قیمت های جهانی نیز در این آمار بی تاثیر نبوده است، چنین اتفاقی نه تنها سود سهامداران را کاهش میدهد بلکه با کاهش درآمدهای ارزی شرایط را برای رشد دلار فراهم میکند.

ارز نیمایی برای خودروسازان قطع شده است و احتمالا بخشی از خودرو ها دوباره از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد ولی هنوز نحوه قیمت گذاری خودرو و جایگاه شورای رقابت در شرایط جدید مشخص نشده است.

به همین دلیل بازار هنوز نتوانسته به گروه خودرو برای برگشت به مسیر صعودی تکیه کند ولی ارزش معاملات خرد نگران کننده است، برای صعودی شدن لازم است ارزش معاملات خرد روندی صعودی به خود بگیرد و روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد در کمترین سطح شش ماه گذشته قرار گرفت. بدون رشد ارزش معاملات خرد نمی توان مسیر صعودی برای بازار سرمایه متصور شد و افزایش ارزش معاملات پیش نیاز هر حرکت صعودی در بازار سرمایه است.