به گزارش اکوایران، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده اواخر روز یکشنبه برای یک سفر چهار روزه با هدف تقویت روابط تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان وارد پکن شد، در حالی که اقدامات تجاری مرتبط با امنیت ملی آمریکا را غیر قابل بحث خواند.

ریموندو روز جمعه قبل از عزیمت به چین به خبرنگاران گفت: «اگر می‌خواهید برای این سفر و مأموریت شعاری بنویسید، این است: باید از آنچه باید محافظت کنیم و تا جایی که می‌توانیم آن را دنبال کنیم. من هفته آینده که آنجا هستم، کوتاه نخواهم آمد، اما قصد دارم عملی باشم.»

بنابر گزارش رویترز، روابط دو کشور متشنج است. ایالات متحده برای مسدود کردن دسترسی چین به نیمه هادی‌های پیشرفته با متحدان خود کار می‌کند، و همزمان پکن در حال محدود کردن صادرات تراشه شرکت برجسته میکرون تکنولوژی است و به دلیل انجام «کارهای آماری تایید نشده» به ساختمان شرکت آمریکایی مینت گروپ حمله و آن را 1.5 میلیون دلار جریمه کرد.

ریموندو که در بدو ورود توسط لین فنگ، مقام وزارت بازرگانی چین مورد استقبال قرار گرفت، و پیش از رفتن به شانگهای، در روزهای دوشنبه و سه شنبه در پکن با مقامات چینی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت. نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین به او خواهد پیوست.

ریموندو روز پنجشنبه با رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن در مورد سفر خود صحبت کرد و پیام بایدن این بود که تقویت گفتگو با چین می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد.

ریموندو گفت: «ما می‌خواهیم یک رابطه تجاری پایدار داشته باشیم و هسته اصلی آن ارتباط منظم است. ما باید برای جلوگیری از درگیری ارتباط برقرار کنیم.»

محدودیت‌های تجاری

جمهوری‌خواهان کنگره از احتمال ایجاد کارگروهی با چین توسط ریموندو، برای بحث در مورد کنترل صادرات نیمه‌هادی‌های ایالات متحده انتقاد کرده‌اند.

ریموندو برنامه برای ایجاد هیچ کارگروهی را تایید نکرد اما تاکید کرد که به مقامات چینی خواهد گفت: «وقتی بحث امنیت ملی به میان می‌آید، ما مذاکره نمی‌کنیم. ما امتیازی نمی‌دهیم. ما سازش نمی‌کنیم.»

EEDEGW4IPVIWXKK5DAXVAVMP24

ایالات متحده از مشوق‌های دولتی و سیاست‌های مالیاتی استفاده می‌کند تا کسب و کارهای آمریکایی را از زنجیره‌های تامین چین دور کند و تولید نیمه هادی در ایالات متحده را افزایش دهد.

ریموندو گفت: «فقط به این دلیل که ما در آمریکا سرمایه گذاری می‌کنیم به هیچ وجه به این معنا نیست که می‌خواهیم از اقتصاد چین جدا شویم.»

ژی فنگ، سفیر چین در ایالات متحده، که هفته گذشته با ریموندو ملاقات کرد، گفت که چین به دنبال «احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد» است.

کاخ سفید در این ماه اقدام به ممنوعیت برخی از سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده در فناوری‌های حساس در چین کرد و قصد دارد به زودی محدودیت‌های صادراتی گسترده در مورد نیمه‌رساناهای پیشرفته را که در اکتبر تصویب شده بود، نهایی کند.

چالش‌های بسیار

ریموندو، چهارمین مقام بلندپایه ایالات متحده که اخیراً به چین سفر کرده است، اولین وزیر بازرگانی آمریکا است که در هفت سال گذشته به این کشور سفر کرده است.

او قبل از این دیدار با بیش از 100 رهبر ارشد تجاری صحبت کرد و قول داد که نگرانی‌های آنها را مطرح کند.

ریموندو گفت: «چالش‌های زیادی برای انجام تجارت در چین و صادرات به چین وجود دارد و شیوه‌های تجاری ناعادلانه چین به کارگران و شرکت‌های آمریکایی آسیب رسانده است».

وندی کاتلر، معاون مؤسسه سیاست جامعه آسیا، گفت که با سفر احتمالی شی جین پینگ به ایالات متحده در کمتر از سه ماه دیگر، «پکن علاقه مند به همکاری با ایالات متحده برای شناسایی زمینه‌های کاربردی در روابط اقتصادی است. جایی که ممکن است همکاری امکان پذیر باشد.»

ریموندو همچنین می‌خواهد سفر و گردشگری را بین دو کشور تقویت کند.

چین و ایالات متحده در این ماه توافق کردند که تعداد پروازهای مجاز بین خود را دو برابر کنند، که هنوز کسری از تعداد پروازهای میان دوکشور قبل از همه‌گیری کرونا است.

ریموندو گفت اگر چین به سطح گردشگری سال 2019 در آمریکا بازگردد، 30 میلیارد دلار به حجم اقتصاد ایالات متحده اضافه می‌کند و 50 هزار شغل ایجاد می‌کند.