به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود با خبرنگاران، درباره تحرکات نظامی اخیر آمریکا در سوریه و عراق، گفت: در مورد تحرکات آمریکا در منطقه موضع ما روشن است. حضور نظامیان آمریکا در خاک سوریه غیر قانونی است و عامل استمرار بی ثباتی است

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که بر اساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری بر اساس تفاهم و توافق اولاً گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند.

وی با بیان اینکه منتظر اجرای توافق کامل ایران و عراق هستیم، گفت: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و بعد از پایان این موعد ایران در صورت عدم اجرای توافق به چارچوب تأمین امنیت خود عمل خواهد کرد.

کنعانی درباره اقدامات جدید در مناسبات ایران و لیبی گفت: موضوع سرنوشت امام موسی صدر موضوع مهم ایران است. خدمات ایشان به مقاومت و مردم لبنان و ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است. تعیین سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه ایران و لبنان است. در این‌باره توافقی میان لبنان و لیبی وجود دارد و انتظار این است که دولت لبنان و طرف لیبیایی اهتمام ویژه داشته باشد تا سرنوشت امام موسی صدر روشن شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافق ایران و عربستان در مورد بازی‌های فوتبال، افزود: این موضوع همکاری‌های ورزشی میان ایران و عربستان موضوع مهمی است. در چارچوب روند جدیدی که در مناسبات میان دو کشور رخ داده انتظار است که رخدادهای ورزشی دو کشور همگام با روند خوب مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دو کشور پیش رود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد این که در جریان دیدار اخیر حسین امیر عبداللهیان با وزیر امور خارجه عربستان در ریاض بر گسترش مناسبات ورزشی دو کشور تاکید شده است، در مورد مسابقات آتی بین تیم‌های فوتبال باشگاهی دو کشور گفت: اخیراً بین وزیر امور خارجه ایران و عربستان تبادل پیامی صورت گرفته است و در این تبادل پیام وزیر امور خارجه ایران تاکید کردند که متناسب با فضای جدید حاکم در روابط دو کشور اساساً اجرای مصوبه قبلی کنفدراسیون فوتبال مبنی بر برگزاری مسابقات تیم‌های ورزشی دو کشور در یک کشور ثالث، موضوعیتی ندارد و می‌تواند این مسابقات در زمین‌های دو کشور انجام شود.

کنعانی با بیان این که وزارت امور خارجه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: بر اساس آخرین اخباری که اطلاع دارم بین مقامات ورزشی دو کشور نیز ارتباطات خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران گفت: بر اساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل این تفاهم هستیم. در ارتباط با صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌ها صادرات انجام می‌شود. ما خوشبختانه در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها صادرات نفت ما با قدرت ادامه دارد و در این زمینه با جدیت احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این کار را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اخیراً شاهد توقیف محموله ایران از سوی آمریکا بودیم که اقدامی غیرسازنده است. آمریکا از یک طرف تاکید بر گفتگوی مستقیم با ایران است و از طرفی شاهد انجام برخی از تحریم‌های جدید (توقیف محموله نفتی) هستیم لذا این اقدامات برای ایران سازگار نیست. در این‌باره حافظ منافع ایران (سفیر سوئیس در ایران) را احضار کردیم و مخالفت خود را اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفتگوهای وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: گفتگوهای وزرای خارجه ۸ کشور خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. ایران به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده و با رویکرد مثبتی که سایر کشورهای خلیج فارس به این ابتکار انجام داده اند، این نشست انجام خواهد شد.

کنعانی گفت: ما به مسیر مذاکره دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبندیم و ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد. نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم فرصت مناسبی برای انجام گفتگوهای دیپلماتیک در چارچوب گفتگوها گذشته صورت گیرد.

کنعانی در مورد حقابه هیرمند، تصریح کرد: بازدید هیئت فنی از ایستگاه آبسنجی دهراود  صورت گرفته است. بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ این بازدید صورت گرفته است که این اقدامات را توأم با حسن نیت از مقامات دولت سرپرستی افغانستان می‌دانیم. باید میزان آب ورودی به سد کجکی برآوردی انجام شود تا حقابه ایران داده شود.

کنعانی در خصوص روابط با بحرین گفت: در چارچوب خاص خودش مورد اهتمام ایران است و این مسیر را دنبال خواهیم کرد. پیام‌هایی مبادله شده و گفتگوهایی به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای ایران این یک اصل است که روابط خودش را با همه کشورهای منطقه توسعه دهد اما در عین حال در چارچوب اصولی که داریم. راجع به بحرین ملاحظات و انتظاراتی داریم و این ملاحظات منتقل می‌شود.