به گزارش اکوایران، نشست خبری ابراهیم رئیسی - رئیس دولت سیزدهم - صبح امروز (سه‌شنبه 7 شهریور) آغاز شد و رئیسی در ابتدای این نشست گفت: دولت دو سال قبل کارش را در شرایطی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور خاص بود. شرایط کرونایی، شرایط بودجه و تورمی و شرایط کاهش کالاهای اساسی مسائلی از این دست بود که با آنها مواجه بودیم. عده‌ای می‌گفتند دولت چگونه می‌تواند این شرایط را مدیریت کند؟

رئیسی ادامه داد: با نیروهای جوان و کارآمد کار را آغاز کردیم. دشمنان ناباورانه به دنبال رصد فعالیت‌های ما بودند و ما توانستیم با تغییر گفتمانی که در این دولت انجام دادیم که اول بازگشت به مردم و با مردم بودن بود و دوم توجه به ظرفیت‌های کشور بود، بسیاری از مسائل را حل کند و ما اینگونه کار را به پیش بردیم.

وی با بیان اینکه با کمک‌های مومنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی، وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاهی تغییر کرد، افزود: وضعیت کسری بودجه حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود و می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند، اما با ایجاد منابع این کسری را جبران کردیم و تورم را از ۶۰ درصد به ۴۶ درصد رساندیم و وضعیت کالاهای اساسی نیز اطمینان‌بخش شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به رشد اقتصادی کشور گفت: شرایط کسب و کار و تلاش و تحصیل متفاوت شد و رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴ درصد رسید.

دشمن شکست خورد

رئیسی گفت: در کشور امید ایجاد شده است. رشد تولید ۶ درصد شد و همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد است. ۲۳ استان ما اعلام می‌کنند که شرایط بیکاری کاملاً متفاوت شده است. اشتغال ایجاد شده است و احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه‌تعطیل محقق و زمینه کار و فعالیت در کشور ایجاد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه «دشمن، منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و مأیوس کردن مردم در درون را دنبال کرد ولی در هر دو راهبرد شکست خورد»، گفت: ما اعلام کردیم که برجام تنها پرونده ما نیست و پرونده‌های زیادی را همزمان دنبال می‌کنیم. ارتباط با کشورهای همسایه، همسو و اسلامی را دنبال کردیم. سطح روابط تجاری و اقتصادی ما با کشورهای همسایه و همسو ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه عضویت در شانگهای و بریکس نشان داد ایران اسلامی راهبرد و ظرفیت دارد، بیان کرد: چند هفته از دولت نگذشته بود که دشمن به پمب‌بنزین‌های ما حمله سایبری کرد که مردم دشمن را ناکام کردند و بصیرانه رفتار کردند. شعار دولت «ما می‌توانیم» است و در بسیاری از حوزه‌ها موفق شدیم.

رئیس جمهور درمورد بریکس و شانگهای اظهار کرد: شانگهای ائتلافی مهم در آسیاست و در حوزه اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. اینکه برخی می‌گویند که راهکار رفع مشکلات ما ارتباط با چند کشور غربی است، باید بگویم که ما منتظر لبخند آنان نخواهیم ماند و زندگی مردم را متصل به آنان نمی‌کنیم.

رئیسی ادامه داد: عضویت در شانگهای و بریکس حتماً در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا اهمیت دارد و ایران ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فردی دارد. عضویت ایران در ائتلاف بریکس و شانگهای تأثیر دوطرفه هم برای ما و هم آنان دارد. البته مسأله رفع تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنان برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.

گریز رئیسی به اعتراضات سال گذشته

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: «دشمن احساس کرد ما در حال پیشرفت هستیم و غربی‌ها حتی میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات روی آوردند. در این بخش هم مردم حضور پیدا کردند و دشمن را ناکام گذاشتند و از دنبال کردن اهداف خود در اغتشاشات ناامید شدند و به همین دلیل مجدداً بحث مذاکره را مطرح کردند.»

«راهیان پیشرفت» راه بیندازید

رئیسی ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی و تولید بسیار خوب و ارتقا یافته است. در سفرهای خارجی ترجیح می‌دهیم محصولات دانش‌بنیان خودمان را ببریم. با وجود این، بسیاری تلاش می‌کنند که ناامیدی را در جامعه القا کنند. پیشنهاد بنده به دوستان دانشگاهی آن است که در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت را هم داشته باشیم تا پیشرفت‌های کشور را در همه عرصه‌ها ببینیم.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: برای حل ناترازی بانکی، بودجه‌ای، برق و آب در برنامه هفتم توسعه، تدبیر و برنامه ریزی شده است و این برنامه‌ها به عمل منجر خواهد شد. برق صنعتی را از برق خانگی جدا می‌کنیم. مدیریت خوبی کردیم که در تابستان خاموشی نداشته باشیم.

رئیسی افزود: مشکل تنش آبی ۳۵۰۰ روستا حل شده است. نسبت به پرداخت یارانه و ارائه تسهیلات و حل مشکل مسکن اقشار ضعیف جامعه اقداماتی در حال انجام است و رایگان کردن آب، برق و گاز برای خانوارهای کم درآمد در دستور کار است.

وی ادامه داد: با اقتصاد مردمی و با نشاط مردم بسیاری از مشکلات رفع می‌شود. نشاط و مشارکت مردم با دولت برای باز کردن گره‌ها لازم است و امیدواریم دولت در ادامه راه با نگاه به ظرفیت‌های داخلی، مسیر آینده را ادامه دهیم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری به قله نزدیکم و در این راه نباید ناامید شویم.

درخواست رئیسی از گروه‌های سیاسی برای دیدن دستاوردهای دولت

در ادامه این نشست خبرنگار روزنامه جوان در سوال خود مدعی «بی‌توجهی و سانسور و انتقاد منتقدین دولت در جناح اصلاح‌طلب نسبت به دستاوردهای دولت» شد و رئیس دولت نیز پاسخ داد: انصاف نسبت به دیگران و نگاه منصفانه به آنان بسیار مهم است. البته اشکالی ندارد همراه با نقد باشد، اما لطفاً نگاه کنند ببینند که دولت در چه شرایطی سکان هدایت را بر عهده گرفته و چه دستاوردهایی داشته است.

وی افزود: از همه احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی که اختلاف دیدگاه دارند می‌خواهم که نسبت به منافع ملی بی‌تفاوت نباشند. منافع ملی نقطه اشتراک برای همه گروه‌های سیاسی و احزاب کشور است که دل به انقلاب و منافع مردم داشته باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در تمام این مدت همه تلاشمان این بوده آنچه که از نواقص و مشکلات وجود دارد را حل کنیم و حتی آنها را به مردم منتقل نکنیم بلکه این مشکلات را بر گردن بگیریم و آن را حل کنیم و جامعه را دغدغه‌مند و نگران نکنیم چون بنای ما حل مشکلات است.

وی به موضوع مشکلات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در مسأله ارز چهار هزار و 200 تومانی، صاحب‌نظران اقتصادی و رسانه‌ها نسبت به آن موضوع دغدغه داشتند؛ لذا اصل موضوع وجود داشت و باید حل می‌شد، هرچند راه حل‌ها و روش‌ها متفاوت بوده است. باید چالش‌ها را شناسایی و برطرف کرد و ما اینگونه وارد حل مسائل شدیم زیرا نگاه ما محل مسأله است و از اهل انصاف می‌خواهیم با انصاف بنگرند، بنگارند و نظر بدهند.

باید با افرادی که نظم دانشگاه را برهم می‌زنند، مقابله کرد

رئیسی همچنین در ادامه نشست خبری خود در واکنش به اخراج اساتید که در روزهای اخیر گسترش یافته و انتقادات زیادی را به دنبال داشته است، عملا از این اقدام حمایت کرد و گفت: «در جریان اغتشاشات پارسال افرادی از دانشگاهیان دچار غفلت شدند که حتما باید آن‌ها را آگاه کرد. با الهام از عفو عمومی رهبر انقلاب، نسبت به دانشگاهیانی که مرتکب خطایی شدند هم این عفو را اعمال کردیم.

وی افزود: «اگر افراد محدودی خواستند نظم دانشگاه را برهم بزنند، خود دانشگاه باید مقابله کند. در چند روز گذشته هم برای من از تخلف افرادی که خطایی کردند و با آن‌ها در کمیتهٔ انضباطی برخورد شده گزارشاتی آمده است.»

پاسخ رئیسی به انتقادات از سفرهای استانی

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی معتقدند می‌شود از مرکز و ستاد و به صورت کارتابلی و با نظرسنجی چشمی کشور را اداره کرد و سفرهای استانی ضروری نیست، گفت: اوایل دولت برخی نسبت به انجام سفرهای استانی انتقاد داشتند. عرض کردم شش روز کار ملی و یک روز نگاه به استان‌ها باید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باور من این است که حتماً رفتن به استان‌ها و دیدن مسائل به دولت کمک می‌کند. می‌شود در تهران نشست و گزارشی را بیاورند اما معتقدم حضور در استان و دیدن نقص کار بسیار به انسان حس می‌دهد. حتماً در میدان بودن می‌تواند حس بیشتری برای رفع مشکلات دهد.

التهابی در جامعه نمی‌بینم

حجت الاسلام رئیسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اینکه جامعه دچار التهاب است و متأسفانه به سمت فضای دو قطبی سازی حرکت می‌کند، گفت: بنده التهابی را در جامعه نمی‌بینم و به آن معتقد نیستم بلکه این التهاب در میان دشمن قرار دارد و آنان التهاب دارند.

وی ادامه داد: البته در میان ما اختلاف نظر هست که طبیعی است اما جامعه دچار التهاب نیست. این القای دو قطبی شدن دشمن به ما است اما آنچه که ما از جامعه خود شناخت داریم این است که جامعه ما دارای نقاط اشتراک بسیار بالا است و البته اختلافاتی هست که اشکالی هم ندارد.

رئیسی بیان کرد: یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و نگرانی‌های خود را در خصوص تورم سه رقمی اعلام کردند. در حال حاضر چند وقت از آن نامه می‌گذرد؟ البته من نمی‌خوام بگویم که آنها دغدغه کشور را نداشتند یا اقتصاد نمی‌دانند، من چنین ادبیاتی ندارم. قطعاً نظرات آنها را محترم می‌دانم که دغدغه دارند. اما کارشناسان معتقد بودند که ما با همین روند حرکت کنیم، تورم کاهشی خواهد یافت لذا این دو قطبی نبود بلکه هشدارهایی بود برای آنکه اگر دست به دست هم بدهیم می‌توانیم کشور را به گونه‌ای پیش ببریم که رشد نقدینگی کاهش یافته و رشد تورم کاهشی شود.

وی افزود: نسبت به مسائل اجتماعی هم موضوع اینگونه است خودتان ملاحظه فرمودید که در دوران که اغتشاشات در کشور بود بنده به دانشگاه و خیابان و در عرصه‌های مختلف رفته و حضور داشتم و اتفاقاً با استقبال مردم مواجه می‌شدم.البته گروهی اعتراضاتی داشتند که اشکالی نداشت ولی این نشان از التهاب جامعه نیست بلکه دغدغه‌هایی است که حتماً توجه خواهد شد.

رئیس قوه مجریه با اشاره وعده‌هایی که در انتخابات داد، گفت: من هم وعده‌هایی که در انتخابات دادم را به یاد دارم و به همه آنها وفادار هستم و تا آخر بنا بر همان مشی است که ادامه خواهم داد، البته ممکن هست تفسیرها از مشی و نظرات ما متفاوت باشد و ما آن را ایراد نمی‌بینیم اما آنچه را که در انتخابات گفتیم به آن پایبند خواهیم بود.

تلاش دولت ثبات و کاهش قیمت‌هاست

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامه دولت درباره توزیع یارانه‌ها، گفت: با اصلاح اقتصادی که در اردیبهشت ۱۴۰۱ انجام شد، مبلغی به دهک‌های مختلف داده شد و ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بود که با اعطای کالابرگ این رقم افزایش یافت. زیرساخت‌های کالابرگ در ابتدا آماده نبود و ما به مجلس اعلام کردیم. سرانجام زیرساخت آن در دی ۱۴۰۱ فراهم شد و از آن زمان به طور آزمایشی اجرا شد. امسال هم برای اینکه قیمت‌ها با قیمت ارز تغییر نکند و سفره مردم دچار تلاطم نشود، اعطای کالابرگ در حال انجام برای ۵ دهک است و قابل توسعه برای دهک‌های دیگر جامعه هم است.

به گفته وی، غیر از قضیه یارانه‌ها که کمکی برای اقشار است و فاصله طبقاتی را کم می‌کند، تلاش دولت ثبات و کاهش قیمت هاست. مسئله تولید محوریت دارد و باید رشد داشته باشد و اقتصاد باید رشد داشته باشد و بنای دولت آن است که ارزش تولید ملی افزایش یابد.

رئیسی تاکید کرد: دولت به دنبال ثبات قیمت‌ها و حفظ ارزش پول ملی است و ابتدای امسال وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ای برای مهار تورم و رشد تولید ارائه دادند و این برنامه رصد می‌شود که به واقع محقق شود. توزیع عادلانه یارانه‌ها برنامه دولت است و این یارانه را قبلاً عده‌ای خاص می‌برند، اما الان بین آحاد جامعه توزیع شده و الان هم مبلغ آن افزایش داده شده است. از طرف دیگر کارهای اساسی اقتصادی هم انجام می‌دهیم.

رئیسی در سوالی از شبکه العراقیه عراق در خصوص راهپیمایی میلیونی اربعین که حدود ۴ تا ۵ میلیون ایرانی در کنار بیش از ۲۰ میلیونی عراقی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و اینکه دولت ایران چه همکاری و امکاناتی را برای این رویداد در نظر گرفته است، گفت: در ابتدا من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم که همه امکانات لازم را برای اجرای بهتر این رویداد مهم به کار گرفته‌اند و تلاش‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای زیارتی ارزان، آسان و دلنشین برای زائران از سوی دولت وملت عراق صورت گرفته است.

کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی باید در دانشگاه‌ها فعال شود

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به حوادث سال گذشته و اخراج اساتید از دانشگاه، گفت: حفظ محیط علم و دانش و ارتقا آن در گرو حفظ آرامش در دانشگاه هاست که بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه اجزای دست‌اندرکار در دانشگاه دارد.

وی ادامه داد: معتقدیم نباید نشاط علمی در دانشگاه دچار آسیب شود. کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی باید در دانشگاه‌ها فعال شود. فضای گفت‌وگو و سخن گفتن و سخن شنیدن باید در دانشگاه‌ها فعال شود؛ بنابراین همواره از این موضوع استقبال کرده‌ایم نه در این دوران که در دولت هستم بلکه در هر مسئولیتی که حضور داشتم با حوزه دانشگاه ارتباط داشتم و هرجایی که جلسه‌ای برای پرسش و پاسخ مطرح نمی‌شد، بنده متقاضی می‌شدم.

رئیس جمهور گفت: معتقدم به تاسی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که هرساله نشستی را با دانشجویان دارند، ما و همه مسئولین نیز باید این روش را دستور کار خود قرار دهند.

رئیسی افزود: در قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند لذا باید حتماً آنها را آگاه کرد. محیط دانشگاه نباید از محیط آرامش و علم افزایی و معرفت افزایی، به محیط دیگری تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما با الهام گرفتن از عفو رهبر انقلاب نسبت به کسانی که مرتکب جرمی و اتهامی شدند، باید نسبت به کسانی که دچار جرم و اتهامی شدند با الهام گرفتن از عفو رهبری این عفو شامل آنها شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدم همه باید به قانون پایبند باشند، گفت: اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه دهد. قانونمداری می‌تواند دانشگاه ما را پیش ببرد، حتماً نسبت به دانشگاه باید مسئله قانون مداری و قانون محوری و انضباط را مورد تاکید قرار داد که حافظ این انضباط اساتید، دانشجویان، مدیران و دست اندرکاران در دانشگاه‌ها هستند.

رئیسی گفت: مواردی از تخلف افراد در کمیته‌های انضباطی به بنده گزارش شده که دستور پیگیری آنرا داده ایم تا انشالله با پیگیری وزیر علوم و بنده بررسی خواهیم کرد. تاکید ما این است که فضای دانشگاه‌ها فضای بانشاط و همراه با ارتقا علمی باشد.

یک گام دیگر برداریم، در کاغذ خودکفا می‌شویم

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه قیمت کاغذ روند فزونی داشته که عملاً تولید و خرید کتاب خیلی سخت و برای بخشی از جامعه، غیر ممکن شده و این روند متأسفانه ادامه دارد. برنامه اجرایی و عملی دولت برای کنترل و مهار قیمت کاغذ اعم از افزایش تولید کاغذ به عنوان یک کالای استراتژیک در حوزه فرهنگ و اقتصاد، یا هر روش دیگه چیست، گفت: دغدغه فرهنگی بسیار مهم و قابل توجه است. بیشتر قیمت کتاب به کاغذ باز می‌گردد و می‌توانیم در کاغذ خودکفا شویم و دیگر کاغذ وارد کشور نکنیم. مصرف کاغذ برای کتاب‌های درسی و روزنامه‌ها و کتاب است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خودکفایی و تولید کاغذ در داخل کاملاً دست یافتنی است و گام‌هایی که برداشتیم در جهت خودکفایی است. تولید کاغذ چند برابر شده است و یک گام دیگر برداریم، خودکفایی در این عرصه که مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب فرمودند، کاملاً قابل تحقق است. وزارت ارشاد و صمت و بخش‌های دیگر دولت این موضوع را دنبال می‌کنند و به زودی ما در تولید کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن در خصوص باز پس گیری دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در ژاپن و نیز برنامه‌های ایران برای سفر به ژاپن، گفت: ما با ژاپن روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داریم و در خصوص پول‌هایی که اشاره کردید در بانک‌های ژاپنی قرار دارد، باید بگویم تلاش‌های زیادی را در کشورمان برای آزادسازی پول‌های ایران در سایر کشورها انجام می‌دهیم و این موضوع از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان است. هرچند توصیه ما به ژاپنی‌ها این است که مستقل بوده و تحت تأثیر آمریکا قرار نگیرند، بخصوص که ژاپنی‌ها خود در جنگ جهانی دوم مورد ظلم امریکایی قرار گرفتند.

رئیس دولت سیزدهم گفت: لازم است اموال ایران را که در ژاپن امانت است برای داد و ستد عادلانه با جمهوری اسلامی در اختیار کشورمان قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به وجود تورم در کشورهای دیگر، گفت: در کشورهای اطراف خود شاهد تورم ۲۹ درصد در مواد خوراکی هستیم و در برخی کشورها این تورم تا ۷۱ درصد هم رسیده است. ان‌شاءالله با تلاش و پیگیری تورم در داخل کشور نیز کنترل و رفع شود.

جای دیگری پول بلوکه‌شده نداریم

رئیس جمهور در ادامه با توضیحی تکمیلی در خصوص پول‌های کشورمان در ژاپن تاکید کرد: ما پول بلوکه شده ظالمانه را فقط در کره داشتیم و اگر در جاهای دیگر پولی داریم، در اختیار بانک مرکزی ما است لذا پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر نداریم.

دفاع رئیسی از وضعیت اینترنت در دولت سیزدهم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص رسیدگی به وضعیت اینترنت و دستاوردهای دولت در حوزه اینترنت گفت: امروز اینترنت در فضای زندگی مردم آمده و شاید هیچ دست‌ساخته بشر به این میزان تمام زندگی بشر را تحت تأثیر قرار نداده است. امروز پیر و جوان، تاجران و دانشگاهی‌ها از این دستاورد استفاده می‌کنند، پس اینترنت بسیار مهم است. من از ابتدا اعلام کردم که باید شرایط برای استفاده از اینترنت و کسب و کارهای این حوزه فراهم شود.

رئیسی با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت‌های این حوزه گفت: دولت در حوزه فیبر نوری کارهای بسیار خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات که تا پیش از دولت ما ۲۳ درصد پیشرفت داشت امروز به ۶۴ در صد رسید و فکر می‌کنم تا پایان سال این پیشرفت به بالای ۸۰ درصد برسد. ما معتقدیم که دسترسی برای همه باید فراهم شود. مردم باید بتوانند در کنار استفاده‌های علمی حتی بتوانند استفاده سرگرمی هم داشته باشند.

رئیس‌جمهور پاسخگویی پلتفرم‌ها را یک اصل مهم دانست و گفت: در حوزه پلتفرم‌ها نیز بارها اعلام کرده‌ایم که هر پلتفرمی می‌خواهد در ایران فعال باشد، باید پاسخگو باشد. در هر کشور دیگر نیز این پلتفرم‌ها باید پاسخگو باشند.

قراردادهایی در حوزه آب با کشورهای همجوار داریم

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در ادامه این نشست خبری رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه دولت برای مقابله با بحران آب با وجود خشکسالی موجود، موج گرما و بستن جلوی رودخانه‌ها چیست، گفت: ما با همسایگان خود ارتباطات خوبی داریم و قراردادهایی داشتیم که باید اجرایی شود. درباره آب منطقه سیستان و بلوچستان هم باید گفت که منجر به اعزام گروه کارشناسی ما و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به آن منطقه شد و قرار شد که بررسی کنند که آیا با آب موجود در آنجا، نیاز آب سیستان و بلوچستان تأمین می‌شود یا خیر و این موضوع در حال پیگیری است.

رئیسی گفت: قراردادهایی در حوزه آب با کشورهای همجوار داریم و برنامه‌ریزی ما آن است که بخش‌های مختلف کشور با وجود کاهش نزولات آسمانی دچار تنش آبی نشود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان در خصوص مبارزه با فساد نیز گفت: همه بدانند که دولت در مبارزه با فساد، رشوه، پارتی بازی و روابط ناسالم اداری قاطع است و در این خصوص هم گام‌های خوبی را برداشته‌ایم و به شدت پیگیر هستیم.

چرا دولت درباره برجام اطلاع‌رسانی درستی نمی‌کند؟

در ادامه این پرسش مطرح شد که تاکنون از طرف مقامات دولت شما و حتی خود شما پاسخ صحیح در مورد عدم احیای برجام به مردم داده نشده است، این درحالیست که میلیاردها دلار پول بخاطر عدم احیای برجام از بین رفته است. چرا در این باره اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده است؟ رئیسی پاسخ داد: از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که موضوع برجام را بعنوان یکی از پرونده‌های سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد اما مسأله سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. اشکالی که ما به قبل داشتیم اینکه با برجام به صورت تک گزینه‌ای رفتار شد.

وی با طرح این سوال که آیا با آغاز دولت ما با موضوع برجام بعنوان یک موضوع دستور کار درست کار کرده ایم، تصریح کرد: پاسخ مثبت است. قبل از این دولت نشست‌ها و مذاکراتی وجود داشته است. گروهی در این دولت برای مذاکره تعیین شد. این گروه متنی را تعیین کرد که اتحادیه اروپایی هم آن را تأیید و کرد و گفت خواسته‌های مطرح شده در آن عقلانی است. اگر ما در زمان انعقاد برجام بودیم شاید نگاه متفاوتی داشتیم زیرا معتقدیم مطالبی در این قرارداد آمده که موجب گرفتاری دولت شده و باید دقیق‌تر تنظیم می‌شد.

کنایه رئیسی به گلابی‌های برجام!

رئیسی با بیان اینکه کسانی که پیمان شکستن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند و این مورد مذمت بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفت، افزود: اما کسی که به تعهدش عمل کرد ایران بود و آژانس هم بیش از ۱۵ بار اعلام کرد در فعالیت هسته‌ای ایران انحرافی نبوده است. آنها از مسأله هسته‌ای استفاده ابزاری می‌کنند تا ابزاری برای امیال سیاسی خودشان باشد.

وی گفت: «آنها در ایام اغتشاشات میز مذاکره را ترک کردند اما دولت در مذاکرات و در طرح حقوقی ملت ایران هیچ کوتاهی نکرده است و تلاش می‌کند حقوق ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود تا ملت ایران بتوانند از آنچه آقایان درباره گلابی‌های برجام گفتند و فرمودند برجام نتایج دارد، استفاده کنند. با تمام وجود تلاش می‌کنیم تحریم‌ها را خنثی کنیم و نگذاریم دشمن به اهداف خود از تحریم ملت ایران دست یابد.»