به گزارش اکوایران، قانونگذاران جمهوری‌خواه از وزارت امور خارجه خواسته‌اند تا بررسی کند که چگونه تهران‌تایمز، یک رسانه ایران نامه تعلیق مجوز امنیتی راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران را به دست آورده است.

به نوشته پولیتکو، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره در روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که وزارت خارجه «باید یک بررسی امنیتی از بالا به پایین انجام دهد، زیرا نگرانم که دچار درز اطلاعاتی شده باشند». مک‌کال همچنین به نگرانی‌هایی پرداخت مبنی بر اینکه تهران‌تایمز دوباره به اطلاعاتی دست یافته که تا کنون به دست قانون‌گذارانی که خواستار کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات جاری در مورد مالی هستند، نرسیده است. ماه گذشته، مک‌کال تهدید کرد که مقامات وزارت امور خارجه را برای ارائه جزئیات این پرونده به کنگره احضار خواهد کرد.

مک‌کال گفت: «اگر این یادداشت معتبر باشد، بسیار نگران‌کننده است، به ویژه اینکه این اولین‌بار نیست که در حالی که کنگره در بی‌خبری قرار دارد، اطلاعات حساس دولت ایالات متحده به دست یک رسانه ایرانی می‌رسد».

ناظران معتقدند که روزنامه انگلیسی‌زبان تهران‌تایمز توسط جناح‌های تندروی دولتی ایران کنترل می‌شود. در ماه‌های اخیر، این رسانه با پیشی‌گرفتن از رسانه‌های واشنگتن، چندین داستان در مورد پرونده مالی منتشر کرد.

روز یکشنبه، این رسانه از یادداشتی به تاریخ ۲۱ آوریل از یک مقام ارشد امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا به مالی گزارش داد که مجوز فوق‌محرمانه مالی به دلیل «نگرانی‌های امنیتی جدی» مربوط به «رفتار شخصیش»، «نحوه مدیریت اطلاعات حفاظت‌شده» و «نحوه استفاده از فناوری اطلاعات» تعلیق شده است.

بر روی یادداشتی که تهران‌تایمز منتشر کرد عنوان «حساس اما طبقه‌بندی‌نشده» خورده شده بود. یک فرد آشنا با تحقیقات مالی که یادداشت اصلی را دیده است، به پولیتیکو گفت که نسخه تهران‌تایمز با نسخه اصلی مطابقت دارد.

مالی هر گونه تخلف را رد کرده است. او دوشنبه از اظهار نظر خودداری کرد. جمهوری‌خواهان از دولت بایدن به دلیل اجازه موقت مالی به کار در وزارت خارجه پس از تعلیق مجوز امنیتیش و هم به دلیل اینکه کنگره را برای چندین هفته در بی‌خبری از تحقیقات نگه داشتند، انتقاد کرده‌اند. به گفته یکی از افراد آشنا، اف‌بی‌آی در این تحقیقات شرکت دارد.

مک‌کال گفت: «من از وزارت امور خارجه در مورد داستان رابرت مالی درخواست شفافیت کرده‌ام و به درخواستم ادامه خواهم داد. همچنین من بسیار نگرانم که چگونه دولت ایران به این سند دست یافته و چه اطلاعات حساس یا طبقه‌بندی‌شده دیگری ممکن است در اختیار داشته باشند».

سناتور بیل هاگرتی از کمیته روابط خارجی سنا در روز دوشنبه از بازرس کل وزارت امور خارجه خواست تا چگونگی دستیابی تهران‌تایمز به این یادداشت را بررسی کند. هاگرتی گفت: «این تکان‌دهنده است و تا آنجا که من می‌دانم، سابقه ندارد که یک بازوی تبلیغاتی ایران به یادداشتی «حساس اما طبقه‌بندی‌نشده» دست یافته باشد».

دفتر بازرس کل در حال بررسی دقیق جزئیات تعلیق مالی است. هاگرتی گفت: «آن‌ها باید بررسی کنند که مقامی از وزارت امور خارجه قوانین یا مقررات افشای غیرمجاز این نامه حساس مربوط به مالی و امنیت ملی را نقض کرده است یا خیر».

دولت بایدن علناً اعتراف نکرده که مالی تحت بازجویی قرار دارد. در اواخر ژوئن، مقامات گفتند که او در مرخصی تمام‌وقت و بدون حقوق قرار گرفته است. اما رسانه‌ها گزارش دادند که او تحت بازجویی قرار دارد و مجوز امنیتی او به حالت تعلیق درآمده است. اما دولت از افشای جزئیات خودداری کرده و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی علت عدم ارائه جزئیات عنوان کرده است.

هاگرتی که انتقادات خود را در توییتر به اشتراک گذاشت، از واقعی‌بودن این یادداشت سؤال کرد. او پیام گابریل نورونا، مشاور سابق وزارت امور خارجه در امور ایران در دولت ترامپ را بازنشر کرد که گفته بود «به نظر من معتبر است».

سخنگویان وزارت امور خارجه از اظهار نظر در مورد انتشار این سند، از جمله اصالت آن، خودداری کردند. آن‌ها در مورد گزارش تهران‌تایمز و همچنین دستیابی آن به چنین سندی خودداری کرده‌اند. وزارت دادگستری درخواست ارائه اطلاعات در مورد این موضوع را به دفتر مطبوعاتی ملی اف‌بی‌آی ارجاع داد. اف‌بی‌آی نیز از اظهار نظر خودداری کرد و در ایمیلی نوشت: «ما تحقیقات را نه تأیید و نه رد می‌کنیم».

با این حال، ممکن است با توجه به اینکه بخش‌های دیگری از دولت نیز در تحقیقات مالی درگیر هستند، وزارت امور خارجه منبع درز اطلاعاتی مقاله تهران‌تایمز نبوده است. یکی از مقامات ارشد سابق دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه گفت که به نظر می‌رسد قالب‌بندی، زبان، مهر تاریخ و نام‌های ذکر شده سند از سبک استاندارد وزارت خارجه پیروی می‌کند.

نورونا در مصاحبه‌ای چنین فرضیه‌ای را تکرار کرد. او گفت که با این حال، اگر شخصی در داخل دولت آمریکا اطلاعاتی به تهران‌تایمز درز کرده باشد، متحیر خواهد شد. او گفت که احتمالاً آخرین مقاله تهران‌تایمز و گزارش‌های قبلی در مورد مالی توسط این رسانه نتیجه یک هک اطلاعاتی بوده است. نورونا که منتقد سرسخت سیاست مالی و بایدن در قبال ایران بوده است، حدس می‌زند که احتمالاً دولت بایدن از این هک آگاه بوده و بنابراین ایران نیز به افشای اطلاعاتی که به دست آورده اهمیتی نمی‌دهد. او گفت: «شاید آن‌ها بدانند که ما می‌دانیم که هک کرده‌اند». او افزود که حتی ممکن است خود ایران مستقیماً این اطلاعات را هک نکرده، بلکه از یک شخص سوم، مانند روسیه یا چین به دست آورده باشد.

هدف اصلی مالی به عنوان فرستاده ویژه جو بایدن در امور ایران، بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بود؛ توافقی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ آن را رها کرد. اما با وجود چندین ماه مذاکره، این گفتگوها متوقف شد. مالی یک شخصیت بحث‌برانگیز است زیرا بسیاری از تندروهای آمریکابی او را بیش از حد مصالحه‌گر نسبت به ایران دانسته و مایلند با چنین شخصیتی که سایر مقامات آمریکایی از آن بدشان می‌آیند وارد دیپلماسی مذاکره شوند.

در حالی که تحقیقات مالی جریان دارد، قرار است او در پاییز به عنوان استاد مدعو به هیئت‌علمی دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل پرینستون بپیوندد.

تهران‌تایمز همچنین از بسیاری از رسانه‌های دیگر در انتشار گزارش تعلیق مجوز مالی در ۲۱ آوریل، همان تاریخی که یادداشت منتشر شده بود، زودتر عمل کرد. اگرچه افراد آشنا با تحقیقات می‌گویند که تاریخ واقعی گزارش ۲۲ آوریل بوده است. تهران‌تایمز همچنین یک فایل صوتی ادعایی از مالی منتشر کرد که توضیح می‌دهد چگونه ایالات متحده قصد داشت حتی پس از بازگرداندن برجام به فشار بر ایران ادامه دهد.

اما برخی از داستان‌های آن نیز حاوی گمانه‌زنی‌هایی است که تأیید آنها غیرممکن است. در هر صورت، پوشش آن در میان تحلیلگران و مقامات آمریکایی که با ایران سروکار داشته و بسیاری از آن‌ها مالی را شخصاً می‌شناسند، مورد توجه قرار گرفته است.