به گزارش اکوایران، دیمیتری اوتکین، شخصیتی در سایه که ظاهراً اسم رمزش، «واگنر» الهام‌بخش نام گروه مزدور خصوصی روسی بود، چهارشنبه هفته گذشته در کنار یوگنی پریگوژین در یک سانحه هوایی جان باخت.

به نوشته الجزیره، از اوتکین، که در اطلاعات نظامی روسیه خدمت می‌کرد، اغلب به عنوان بنیانگذار گروه واگنر نام برده می‌شود، اما بسیاری از تحلیلگران اکنون می‌گویند که این شایعات صرفاً برای مخفی کردن پریگوژین بوده که تنها اخیراً از پشت پرده بیرون آمد و نقش رهبری خود را در این گروه مسلح پذیرفت.

بنابراین، کهنه سرباز 53 ساله سوار بر جت خصوصی محکوم به فنا -که در آسمان بین مسکو و سنت پترزبورگ سقوط کرد- واقعاً چه کسی بود؟

زندگی اوتکین، از افسر ارتش تا مزدور واگنر

دیمیتری اوتکین متولد 11 ژوئن 1970 در آسبست، شهری واقع در دامنه کوه‌های اورال -که به نام صنعت محلی آزبست آن نامگذاری شده است- در سن 18 سالگی به ارتش پیوست است.

بر اساس رزومه اوتکین که توسط وب‌سایت تحقیقاتی بلینگ‌کت کشف شده است، او بین سال‌های 1988 تا 2008 در نیروهای ویژه (اسپتسناز) اطلاعات نظامی روسیه خدمت کرده است.

او بین سال‌های 1994-2000، به عنوان سرهنگ دوم در دو جنگ روسیه در چچن شرکت داشت.

2000-01-09T000000Z_2083957511_RP

سربازان روسی عازم چچن در 9 ژانویه 2000

زمانی که او ارتش را ترک کرد نامشخص است، اما ظاهراً اوتکین در سال 2013، توسط یک شرکت نظامی خصوصی مرموز مستقر در هنگ کنگ، به نام ارتش اسلاوونیک استخدام شده است.

تنها عملیات شناخته شده این شرکت نظامی خصوصی در سوریه بوده است، جایی که طبق گزارش‌ها آن‌ها در نبرد با جنگجویان مرتبط با گروه القاعده شکست خورده‌اند.

تولد واگنر

گروه واگنر اولین بار در سال 2014 ظاهر شد، زمانی که روسیه نیروهایی را به شبه جزیره کریمه اوکراین فرستاد و این منطقه را ضمیمه کرد و شروع به حمایت از شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین کرد.

گمان می‌رود که نام این گروه از روی اسم رمز اوتکین، واگنر، که اشاره‌ای به ریچارد واگنر، آهنگساز مورد علاقه رهبر نازی‌های آلمان، آدولف هیتلر است، گرفته شده است.

هنوز مشخص نیست که اوتکین چقدر در تشکیل این گروه نقش داشته است، اما ثابت شده است که اوتکین نقش کلیدی در جنگ سال‌های 2014 تا 2022 روسیه در منطقه دونباس اوکراین ایفا کرده و حتی گزارش شده است که در این جنگ مجروح شده است.

نقش او در جنگ بعداً توسط اطلاعات سیگنال اوکراین تأیید شد، که مکالمات تلفنی بین او و سرهنگ اطلاعات نظامی روسیه، اولگ ایوانیکوف، و همچنین سرلشکر اوگنی نیکیفوروف، رهبر ارتش 58 روسیه را شنود کرد.

منابع مختلف نشان می‌دهد که اوتکین بین سال‌های 2015 تا 2022، در سوریه و قاره آفریقا با واگنر فعالیت می‌کرده است.

تحقیقات بی‌بی‌سی در سال 2021 او را با اسنادی مرتبط کرد که دخالت واگنر در جنگ داخلی لیبی را نشان می‌داد.

او همچنین متهم شده است که دستور ضرب و شتم یک فراری واگنر تا حد مرگ و فیلمبرداری از آن را در حمص سوریه صادر کرده است.

در سال 2016، اوتکین به دلیل خدماتش در اوکراین، در کرملین از ولادیمیر پوتین نشان شجاعت دریافت کرد.

در سال 2022، پس از اینکه روسیه تهاجم تمام عیار خود را به اوکراین آغاز کرد، به نظر می‌رسد که اوتکین در نبرد طولانی و خونین برای باخموت شرکت داشته است. با این حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که او همچنان بر فعالیت‌های واگنر در آفریقا و سوریه متمرکز بوده است.

photo_2017-08-17_17-04-18_E5ikhb

دیمیتری اوتکین (نفر اول از سمت راست) در کاخ کرملین، از ولادیمیر پوتین نشان شجاعت دریافت می‌کند

اوتکین در شورش واگنر نقش داشت؟

بر خلاف پریگوژین، که به نظر می‌رسید از حضور در کانون توجه لذت می‌برد، اوتکین در طول مدتی که با واگنر بود، شخصیتی مرموز و گریزان باقی ماند.

این که او تا چه حد در لشکرکشی شورشیان به مسکو در ماه ژوئیه نقش داشته است هنوز مشخص نیست، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که او ممکن است یکی از ستون‌های واگنر را رهبری کرده باشد.

مطمئناً به نظر می‌رسد که او تا پایان عمر خود به پریگوژین و گروه وفادار بوده است.

در ویدئویی که مدتی پس از تبعید این گروه به بلاروس در یکی از کانال‌های تلگرامی واگنر منتشر شد، اوتکین و پریگوژین به طور مشترک برای گروهی از مبارزان صحبت می‌کنند.

در آن، صدایی شبیه صدای اوتکین شنیده می‌شود که می‌گوید: «این پایان نیست. این تازه شروع بزرگ‌ترین کار دنیاست که خیلی زود عملی می‌شود»، سپس به انگلیسی اضافه می‌کند: «به جهنم خوش آمدید».

آیا اوتکین نازی بود؟

اوتکین مطمئناً هوادار نازی‌ها بود.

یکی از معدود عکس‌های موجود از اوتکین، یک سلفی است که خالکوبی عقاب نازی و نماد شوتستافل (اس‌اس) را روی بدن او نشان می‌دهد.

russia-4924358

بلینگ‌کت او را به عنوان شخصی با یک «شیفتگی وسواسی» نسبت به تاریخ رایش سوم توصیف می‌کند.

گروه واگنر مدت‌هاست که با اتهامات حضور هواداران نازیسم و نئو نازی‌ها در میان صفوف خود روبرو بوده و نیروهای آن متهم شده‌اند که صلیب‌های شکسته و نمادهای اس‌اس را روی دیوار اسپری می‌کنند.