به گزارش اکوایران، گروهی از افسران ارشد ارتش گابن در ساعات اولیه روز چهارشنبه با حضور در تلویزیون ملی گفتند که با اعلام  پیروزی علی بونگو برای سومین دوره ریاست‌جمهوری توسط نهاد انتخاباتی کشور، قدرت را به دست گرفته‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این افسران با حضور در کانال تلویزیونی گابن ۲۴ گفتند که آن‌ها نماینده تمام نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور آفریقای مرکزی هستند.  آنها گفتند که نتایج انتخابات لغو شده، تمام مرزها تا اطلاع ثانوی مسدودند و نهادهای دولتی معلق شده‌اند.

پس از اعلام تلویزیونی آن‌ها، یک خبرنگار رویترز گفت که صداهای بلند تیراندازی در لیبرویل، پایتخت گابن شنیده می‌شود.

افسران کودتاچی گفتند: «به نام مردم گابن... ما تصمیم گرفته‌ایم با پایان‌دادن به رژیم فعلی از صلح دفاع کنیم».

در صورت موفقیت، این کودتا هشتمین کودتای غرب و مرکز آفریقا از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. کودتا در مالی، گینه، بورکینافاسو، چاد و نیجر پیشرفت دموکراتیک را در سال‌های اخیر تضعیف کرده است.

ماه گذشته، ارتش نیجر قدرت را در کشور ربود و موجی از شوک را در سراسر منطقه ساحل آفریقا ایجاد کرد و باعث ترس قدرت‌های جهانی شد که حالا منافع استراتژیکشان به خطر افتاده است.

تنش‌ها در گابن در بحبوحه ترس از ناآرامی‌ها پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، پارلمانی و قانونگذاری روز شنبه بالا گرفته بود، که در آن بونگو به دنبال گسترش قدرت ۵۶ ساله خانواده‌اش بود، در حالی که مخالفان برای تغییر در این کشور غنی از نفت و کاکائو اما فقیر تلاش می‌کردند.

فقدان ناظران بین‌المللی، تعلیق برخی از برنامه‌های خارجی و تصمیم مقامات برای قطع خدمات اینترنتی و اعمال منع آمد و شد شبانه در سراسر کشور پس از انتخابات، نگرانی‌هایی را در مورد شفافیت روند آن ایجاد کرده بود.

بونگو، ۶۴ ساله در سال ۲۰۰۹ جانشین پدرش به عنوان رئیس‌جمهور توانست با غلبه بر ۱۸ رقیبش به قدرت برسد.  در سال ۲۰۱۶ و در بحبوحه اعتراضات خشونت‌آمیز علیه انتخاب مجددش، گابن شاهد به آتش کشیده شدن ساختمان پارلمان بود.