به گزارش اکوایران، بلوک اصلی آفریقای غربی در پی سرنگونی دولت و بازداشت محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر توسط ژنرال‌ها در ماه گذشته، با روز آغاز (D-day) مداخله نظامی احتمالی برای بازگرداندن دموکراسی در نیجر موافقت کرد.

بنا بر گزارش الجزیره، یک مقام ارشد بدون افشای زمان اعلام کرد که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) روز جمعه موافقت کرد که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، یک نیروی آماده عملیات را به عنوان آخرین راه حل فعال کند.

عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکواس در مراسم اختتامیه نشست دو روزه روسای ارتش غرب آفریقا در آکرا، پایتخت غنا، گفت: «ما آماده‌ایم که هر زمانی که دستور داده شود، کار را شروع کنیم».

او با تأکید بر اینکه اکواس همچنان به دنبال تعامل صلح‌آمیز با رهبران نظامی نیجر است، گفت: «روز آغاز نیز تعیین شده است. ما پیشتر توافق کرده‌ایم و جزئیات آنچه را که برای مداخله لازم است تنظیم کرده‌ایم.»

او افزود: «در همین حال که صحبت می‌کنیم، ما همچنان در حال آماده کردن یک هیئت میانجی برای فرستادن به این کشور هستیم، بنابراین هیچ دری را نبسته‌ایم.»

رهبران دفاعی کشورهای غرب آفریقا برای تنظیم دقیق جزئیات عملیات نظامی احتمالی برای بازگرداندن بازوم، در صورت شکست مذاکرات جاری با رهبران کودتا، با یکدیگر ملاقات کردند.

موسی گفت: «هیچ کس شک نداشته باشد که اگر همه چیز شکست بخورد، نیروهای دلاور غرب آفریقا، اعم از نظامی و غیرنظامی، آماده پاسخگویی به ندای وظیفه هستند».

افسران نظامی بازوم را در 26 ژوئیه برکنار کردند و از درخواست‌های سازمان ملل متحد، اکواس و سایرین برای بازگرداندن او سرپیچی کردند.

یکی از مقامات این بلوک روز پنجشنبه گفت که اکثر 15 کشور عضو اکواس به جز کیپ ورد و کشورهایی که تحت حکومت نظامی هستند - مالی، بورکینافاسو و گینه - آماده مشارکت در نیروی مشترک هستند.

INTERACTIVE-ECOWAS-STATES-169228

کشورهای عضو اکواس

چارلز استراتفورد، خبرنگار الجزیره، در آکرا در غنا ، گفت که هرگونه مداخله نظامی احتمالی علیه رهبران کودتای نیجر توسط اکواس هنوز با «موانع سیاسی و قانونی بسیاری پیش از اجرای آن مواجه است».

استراتفورد گفت: «این شامل تائید نهادهای قانون‌گذاری کشورهای مشارکت‌کننده می‌شود، که پارلمان‌های تعدادی از آنها، از جمله قدرت منطقه‌ای نیجریه، تاکنون به هرگونه اقدام نظامی احتمالی پاسخ منفی داده‌اند.»

موتارو مومونی، مدیر اجرایی مرکز مبارزه با افراط‌گرایی غرب آفریقا، به الجزیره گفت که به نظر می‌رسد اکواس در حال ارسال سیگنال‌های «مختلط و گیج کننده» در مورد نیجر است.

به گفته مومونی، این بلوک گفته است که گزینه نظامی آخرین راه حل است و درها را برای گفتگو و مذاکره باز کرده است. او گفت، اما در عین حال، به نظر می‌رسد که این بلوک بر مداخله نظامی متمرکز شده است که گزینه‌ای «بسیار نامحبوب» خواهد بود.

مومونی افزود: «در فضای محلی، هیچ انگیزه مثبتی برای جنگ یا مداخله نظامی در نیجر وجود ندارد.»

بازوم که انتخابات دو سال پیش او نقطه عطفی در تاریخ پرآشوب نیجر بود، از زمان کودتا به همراه خانواده‌اش در اقامتگاه رسمی رئیس جمهور نگهداری می‌شود و نگرانی بین المللی در مورد شرایط بازداشت وی در حال افزایش است.

اکواس سابقه ضعیفی در مهار کودتاهای گسترده در منطقه دارد. کشورهای همسایه، بورکینافاسو و مالی هرکدام در عرض سه سال دو بار این تجربه را داشته‌اند.

جامعه بین المللی و اکواس، کودتای نیجر را بیش از حد می‌دیدند. این اتحادیه علاوه بر تهدید به حمله نظامی، تحریم‌های شدید اقتصادی و مسافرتی را نیز اعمال کرده است.

اما با گذشت زمان در نبود اقدام نظامی و توقف در مذاکرات، رهبران نظامی نیجر در حال تثبیت شدن در قدرت هستند و انتخاب‌های کمی برای اکواس باقی می‌گذارند.

اما هر گونه استفاده از زور باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه فقیرنشین ساحل در آفریقای غربی می‌شود، منطقه‌ای که در حال حاضر درگیر یک نبرد ده ساله با گروه‌های مسلح است.

نیجر همچنین به دلیل ذخایر اورانیوم و نفت و همچنین نقش مرکزی آن برای نیروهای خارجی درگیر در نبرد با گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده و داعش، از اهمیت استراتژیک فراتر از آفریقا برخوردار است.