به گزارش اکوایران، کرملین اعلام کرد هواپیمای پریگوژین ممکن است عمدی سرنگون شده باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که بازرسان در حال بررسی این احتمال هستند که هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر، عمداً سرنگون شده باشد. این اولین تأیید صریح احتمال ترور او از سوی مقامات رسمی روسی است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره تحقیقات مربوط به این حادثه به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که سناریوهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود، از جمله یک جنایت عمدی».

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی درباره این سانحه تحقیق خواهد کرد، گفت که شرایط این ماجرا را متفاوت کرده است، اگرچه او هشدار داد که بازرسان هنوز هیچ نتیجه‌گیری رسمی در مورد آنچه دقیقاً رخ داده است ارائه نداده‌اند. پسکوف گفت: «بیایید منتظر نتایج تحقیقات روسیه باشیم».

هفته گذشته، جت خصوصی امبرائر که پریگوژین با آن از مسکو به سمت سن پترزبورگ در حرکت بود، در شمال مسکو سقوط کرد و تمام 10 سرنشین هواپیما، از جمله دو شخصیت برجسته دیگر گروه مزدور واگن و چهار محافظ پریگوژین در 23 آگوست کشته شدند.

هنوز علت قطعی این حادثه مشخص نیست، اما روستاییان نزدیک محل حادثه به رویترز گفته‌اند که صدای انفجاری را شنیده و سپس سقوط جت را به زمین مشاهده کرده‌اند. این هواپیما دقیقاً دو ماه  پس از آن‌که پریگوژین کنترل شهر جنوبی روستوف را در اواخر ژوئن به دست گرفت، و آغازی بر شورشی بود که پایه‌های روسیه ولادیمیر پوتین را لرزاند، سقوط کرد.

در اقدامی غیرمعمول، کمیته هوانوردی بین دولتی (IAC) که بر تحقیقات سوانح هوایی در گروهی از جمهوری‌های شوروی سابق از جمله روسیه نظارت می‌کند، گفت که در حال تحقیق درباره سقوط هواپیما نیست و افزود که در مورد «شرایط حادثه اظهار نظر نخواهد کرد».

روز پس از سقوط هواپیما، پوتین به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت و گفت که پریگوژین را برای مدت بسیار طولانی، از سال‌های پر هرج و مرج اوایل دهه 1990، می‌شناسد. پوتین در حالی که او را تاجری با استعداد توصیف کرد، گفت: «او مردی بود که سرنوشت سختی داشت و اشتباهات جدی در زندگی مرتکب شد».

کرملین ادعای برخی از سیاستمداران و مفسران غربی -که برای آن مدرکی ارائه نکرده‌اند- مبنی بر این‌که پوتین دستور قتل پریگوژین را به قصد انتقام صادر کرده، به عنوان یک «دروغ مطلق» رد کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که از این مرگ غافلگیر نشده و اتفاق مهمی در روسیه رخ نداده که پوتین پشت آن نبوده باشد.

پس از مرگ پریگوژین، پوتین به جنگ‌جویان واگنر دستور داد تا سوگند وفاداری به دولت روسیه را امضا کنند -اقدامی که پریگوژین به دلیل عصبانیتش از وزارت دفاع که به گفته او خطر شکست در جنگ اوکراین را در پی داشت، با آن مخالفت کرد.

پیروان پریگوژین روز چهارشنبه بر مزار او گل، پیام و شعر گذاشتند و از او به عنوان یک جنگجوی بی باک یاد کردند.

در زندگی، پریگوژین دوست داشت به خود ببالد که او یکی از مخوف‌ترین مزدوران جهان با بهترین نیروی جنگی است. مخالفانی مانند ایالات متحده، پریگوژین را به عنوان یک فرمانده بی‌رحم معرفی کردند که کشورهای آفریقایی را غارت می‌کرد و کسانی را که او را ترک می‌کردند با چکش می‌کشد.

اگرچه پریگوژین با تصرف باخموت در خونین‌ترین نبرد جنگ اوکراین برای پوتین پیروز به ارمغان آورد، اما از آنچه به گفته او شکست‌های خائنانه ارتش پوتین بود خشمگین شد -و هشدار داد که روسیه می‌تواند کل جنگ اوکراین را از دست بدهد.