به گزارش اکوایران، بنیاد صلح نوبل با معکوس کردن روند سال گذشته خود، از نمایندگان روسیه و بلاروس -که در سال 2022 به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین دعوت نشده بودند- برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل در ماه دسامبر دعوت به عمل آورد.

به نوشته نیویورک ‌تایمز،ایران که نمایندگان آن به دلیل آن چه این بنیاد آن را «وضعیت جدی و رو به تشدید» در این کشور توصیف کرد، از شرکت در مراسم سال گذشته منع شده بودند، به همراه رهبر دموکرات‌های سوئد، یک حزب راست افراطی با ریشه‌های نئو-نازی که بخشی از ائتلاف دولت است، به این مراسم دعوت شدند.

ویدار هلگسن، مدیر اجرایی این بنیاد که اعطای جوایز سالانه را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه گفت که این تصمیم با هدف کاهش موانع بین دولت‌ها و گروه‌ها، در یک دوره تشدید شکاف‌های ژئوپلیتیکی است.

آقای هلگسن در بیانیه‌ای گفت: «روشن است که جهان به طور فزاینده‌ای در حال تقسیم شدن به بلوک‌هایی است که در آن، گفت‌وگو بین افراد دارای دیدگاه‌های متفاوت کاهش یافته است.» او افزود که جوایز نوبل «نماد نقطه مقابل قطبی‌سازی، پوپولیسم و ملی‌گرایی است».

امّا همه از این تصمیم راضی نبودند. کارین کارلسبرو، نماینده سوئدی پارلمان اروپا، این تغییر را «بسیار ناشایست» خواند.

خانم کارلسبرو در مصاحبه‌ای با رادیو سوئد گفت: «این تصمیم وحدت اروپا را در برابر تهاجم روسیه به اوکراین تضعیف می‌کند.»

بنیاد نوبل هر سال جوایزی را در زمینه‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی یا پزشکی، اقتصاد، ادبیات و صلح اهدا می‌کند. اگرچه دیپلمات‌های روس و بلاروس سال گذشته به این مراسم دعوت نشدند، اما جایزه صلح بنیاد نوبل به مموریال، یک سازمان حقوق بشر روسی، آلس بیالیاتسکی، فعال بلاروسی و مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین اعطا شد.

در این مراسم، بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نروژی بنیاد نوبل، که دریافت کنندگان جایزه صلح را انتخاب می‌کند، گفت که انتخاب‌های سال گذشته پیامی مبنی بر این بود که جنگ در اوکراین باید به سرعت پایان یابد. او گفت: «گاهی اوقات تلاش برای صلح با جامعه مدنی پیش می‌رود و نه با جاه طلبی‌های دولتی.»

نمایندگان ایران سال گذشته، پس از وقوع اعتراضات و بازتاب جهانی به آن، به مراسم اهدای جوائز نوبل دعوت نشدند.